Bicie dzieci na pewno nie jest nowoczesną metodą wychowawczą. Jest złe, haniebne i nikczemne – to główny przekaz kampanii społecznej organizowanej przez Porozumienie „Dzieci Pod Ochroną” wraz z Rzecznikiem Praw Dziecka. Wspierają ją znane osoby: Jurek Owsiak, Joanna Brodzik, Ewelina Flinta, Bożena Dykiel, Paweł Wilczak oraz Xawery Żuławski.
Według badań przeprowadzonych przez MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie Porozumienia, aż 70% Polaków daje klapsy swoim dzieciom. Tymczasem, jak potwierdzają specjaliści, bicie nie wychowuje, ale przede wszystkim szkodzi. Bicie to przemoc. Nie uczy mądrych zachowań i samokontroli. Może prowadzić do uszkodzeń ciała dziecka, a zawsze pozostawia rany emocjonalne.
Poza tym my dorosłi powinniśmy zastanawiać się, co jest przyczyną złego zachowania dziecka. Organizatorzy kampanii podpowiadają, że wiele złych zachowań związane jest ze znudzeniem, zmęczeniem lub odczuwanym głodem, nadmiernym pobudzeniem czy strachem. W każdym z tych przypadków to dorośli powinni wykazać się wyobraźnią i spróbować zmienić postępowanie w stosunku do swoich pociech.
„Rodzice muszą wiedzieć, że jest wiele sposobów wychowania dziecka, a najmniej odpowiednim jest bicie. Musimy promować model dobrych zachowań w stosunku do dziecka.” – mówi Marek Michalak, Rzecznik Praw Dziecka.
Kampania spotyka się z dużym uznaniem i wdzięcznością rodziców. Do organizatorów nadsyłane są mailowo podziękowania, że kampania „nie tylko krytykuje bicie jako metodę wychowawczą, ale również wskazuje właściwe metody postępowania”. Co zatem zamiast bicia? Na stronie internetowej kampanii można znaleźć wiele porad, jak postępować gdy nie podoba nam się zachowanie dzieci:
- |
Trzeba postępować grzecznie, ale i stanowczo;
|
- |
Zamiast bicia można przytrzymać dziecko i przekazać mu jednoznacznie swoją decyzję;
|
- |
Warto dać dziecku kilka chwil na uspokojenie się i przemyślenie swojego postępowania;
|
- |
Można pozwolić, aby naocznie przekonało się o konsekwencjach swojego zachowania;
|
- |
Warto ustalić kolejność czynności (warunki), pod jakimi będzie możliwa realizacja oczekiwań dziecka;
|
- |
Warto również podkreślać, jak my jako dorośli czujemy się w danej sytuacji, ale nie oceniając charakteru dziecka.
|
- |
Powinniśmy również starać się odwrócić uwagę dziecka i zająć je czymś innym.
|
- |
Przede wszystkim powinniśmy jednak dostrzegać i chwalić dzieci za dobre
zachowanie. Dzieci bardzo chcą być chwalone i starają się zyskać naszą
aprobatę. |
W ramach kampanii agencja McCann Erickson przygotowała pro bono dwa spoty telewizyjne: „Ulica”
i „Waza” w reżyserii Xawerego Żuławskiego oraz klipy z udziałem celebrytów, przeznaczone do emisji w Internecie, wyreżyserowane przez Mateusza Polita. W pierwszej odsłonie kampanii wystąpili: Dorota Wellman, Maciej Orłoś, Maja Ostaszewska, Rafał Bryndal, Monika Olejnik, Paulina Smaszcz-Kurzajewska, Maciej Kurzajewski, prof. Jerzy Bralczyk oraz Marcin Bosak. Spoty można obejrzeć na stronie internetowej kampanii www.biciejestglupie.pl.
Kampanię „Bicie jest głupie” zorganizowało Porozumienie „Dzieci Pod Ochroną” www.dziecipodochrona.pl, w skład którego wchodzą Fundacja Kidprotect.pl, Komitet Ochrony Praw Dziecka oraz Fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” we współpracy z Rzecznikiem Praw Dziecka. Kampanię wsparła Fundacja WARTY i Kredyt Banku „Razem możemy więcej”.