Projektowanie kształcenia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nowe otwarte, społecznościowe i partycypacyjne media na pewno posiadają znaczący potencjał do przekształcenia kształcenia i nauczania. Oferują uczniom i nauczycielom wiele sposobów komunikowania się i współpracy, nawiązywania kontaktów z szeroką siecią współuczestników oraz wyszukiwania i operowania informacjami. Dodatkowo aktualnie istnieje wiele bezpłatnych zasobów i narzędzi edukacyjnych.PHOTO: SXC.HU

Mimo, że obserwuje się duże zainteresowanie wykorzystaniem nowych technologii na rzecz poprawy uczenia się i nauczania, istnieje pewna rozbieżność pomiędzy oczekiwaniami a rzeczywistością, jeżeli chodzi o wykorzystanie technologii w edukacji. Istnieje też brak dowodów na to, że edukacja zmieniła się w sposób zasadniczy w związku z wdrożeniem nowych technologii na lekcjach. Ten paradoks, rozbieżność pomiędzy potencjalnym i aktualnym wykorzystaniem technologii, leży u podstaw rozwoju nowej dziedziny badań, która pojawiła się w ostatnich latach.

Badania nad projektowaniem kształcenia mają na celu lepsze zrozumienie tej rozbieżności. Koncentrując się na rozwoju narzędzi, metodach projektowania i rozwiązaniach, które mogą pomóc nauczycielom w projektowaniu skutecznych zajęć pedagogicznych, oferują potencjalne rozwiązania wymienionych powyżej problemów. To XXVII wydanie eLearning Papers skupia się na projektowaniu kształcenia, mając na celu wyjaśnienie i przedstawienie różnych perspektyw i praktyk stosowanych w tej dziedzinie.

W tym numerze, artykuły w sekcji „W szczegółach” starają się odpowiedzieć na pytanie, jak lepiej zrozumieć i wykorzystać projektowanie kształcenia, zarówno jeśli chodzi o narzędzia, jak i o metodologię. Pierwsze dwa artykuły omawiają praktyczne konceptualizacje projektowania kształcenia, popierając je opisem przykładowych przypadków. Artykuł Evy Dobozy przedstawia trzystopniową kategoryzację projektowania kształcenia, natomiast Buendía-García i Benlloch-Dualde starają się w swoim artykule określić pewne wzorce w różnych scenariuszach kształcenia i zastosować je w nowych kontekstach projektowania kształcenia. Kolejna para artykułów traktuje o nauczaniu mieszanym i rosnącym udziale uczniów w projektowaniu kształcenia. Cameron i Tanti omawiają przydatność mediów społecznościowych w umożliwianiu uczniom aktywnego udziału w projektowaniu ich procesu uczenia się, a Ligorio przedstawia sześcioletnie doświadczenia z modelem konstruktywnego mieszanego udziału opartego na współpracy - BCCP (ang. Blended Collaborative Constructive Participation) na poziomie uniwersyteckim.

W sekcji „W praktyce” zapoznajemy się z dwoma modelami lekcji. Każdy raport przedstawia przykład nauczycieli, którzy przyjęli zindywidualizowane podejście do strategii projektowania kształcenia oraz ich wdrażania w codziennej praktyce.

W sumie artykuły zawarte w tym numerze specjalnym przedstawiają zaktualizowany i rzetelny przegląd informacji na temat badań nad projektowaniem kształcenia i ukazują różnorodność badań prowadzonych w tej dziedzinie. „Projektowanie kształcenia jest dzisiaj kluczowym wyzwaniem edukacji - jej praktycy potrzebują wskazówek i wsparcia, aby zapewnić podstawy pedagogiczne i skuteczność oraz innowacyjne wykorzystanie możliwości nowych technologii w projektowaniu przez nich kształcenia”, (Conole, G. Designing for learning in an open world (Projektowanie kształcenia w otwartym świecie), Nowy Jork: Springer).

Przeczytaj artykuły w numerze 27 eLearning Papers.

eLearning Papers jest publikacją elektroniczną, stworzoną jako część portalu elearningeuropa.info. Portal ten jest inicjatywą Komisji  Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii  multimedialnych i internetu w edukacji i szkoleniu.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...
Panie Profesorze dydaktyka akademicka jest pełna przykładów wykorzystywania nowych mediów już od daw...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Przykład z programem red. Wołoszańskiego jest bardzo inspirujący i warto się nad nim zatrzymać i dok...
Proponuję przypomnieć sobie stare programy Bogusława Wołoszańskiego. Facet chodzi i gada, ale TAK ga...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie