Projektowanie kształcenia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nowe otwarte, społecznościowe i partycypacyjne media na pewno posiadają znaczący potencjał do przekształcenia kształcenia i nauczania. Oferują uczniom i nauczycielom wiele sposobów komunikowania się i współpracy, nawiązywania kontaktów z szeroką siecią współuczestników oraz wyszukiwania i operowania informacjami. Dodatkowo aktualnie istnieje wiele bezpłatnych zasobów i narzędzi edukacyjnych.PHOTO: SXC.HU

Mimo, że obserwuje się duże zainteresowanie wykorzystaniem nowych technologii na rzecz poprawy uczenia się i nauczania, istnieje pewna rozbieżność pomiędzy oczekiwaniami a rzeczywistością, jeżeli chodzi o wykorzystanie technologii w edukacji. Istnieje też brak dowodów na to, że edukacja zmieniła się w sposób zasadniczy w związku z wdrożeniem nowych technologii na lekcjach. Ten paradoks, rozbieżność pomiędzy potencjalnym i aktualnym wykorzystaniem technologii, leży u podstaw rozwoju nowej dziedziny badań, która pojawiła się w ostatnich latach.

Badania nad projektowaniem kształcenia mają na celu lepsze zrozumienie tej rozbieżności. Koncentrując się na rozwoju narzędzi, metodach projektowania i rozwiązaniach, które mogą pomóc nauczycielom w projektowaniu skutecznych zajęć pedagogicznych, oferują potencjalne rozwiązania wymienionych powyżej problemów. To XXVII wydanie eLearning Papers skupia się na projektowaniu kształcenia, mając na celu wyjaśnienie i przedstawienie różnych perspektyw i praktyk stosowanych w tej dziedzinie.

W tym numerze, artykuły w sekcji „W szczegółach” starają się odpowiedzieć na pytanie, jak lepiej zrozumieć i wykorzystać projektowanie kształcenia, zarówno jeśli chodzi o narzędzia, jak i o metodologię. Pierwsze dwa artykuły omawiają praktyczne konceptualizacje projektowania kształcenia, popierając je opisem przykładowych przypadków. Artykuł Evy Dobozy przedstawia trzystopniową kategoryzację projektowania kształcenia, natomiast Buendía-García i Benlloch-Dualde starają się w swoim artykule określić pewne wzorce w różnych scenariuszach kształcenia i zastosować je w nowych kontekstach projektowania kształcenia. Kolejna para artykułów traktuje o nauczaniu mieszanym i rosnącym udziale uczniów w projektowaniu kształcenia. Cameron i Tanti omawiają przydatność mediów społecznościowych w umożliwianiu uczniom aktywnego udziału w projektowaniu ich procesu uczenia się, a Ligorio przedstawia sześcioletnie doświadczenia z modelem konstruktywnego mieszanego udziału opartego na współpracy - BCCP (ang. Blended Collaborative Constructive Participation) na poziomie uniwersyteckim.

W sekcji „W praktyce” zapoznajemy się z dwoma modelami lekcji. Każdy raport przedstawia przykład nauczycieli, którzy przyjęli zindywidualizowane podejście do strategii projektowania kształcenia oraz ich wdrażania w codziennej praktyce.

W sumie artykuły zawarte w tym numerze specjalnym przedstawiają zaktualizowany i rzetelny przegląd informacji na temat badań nad projektowaniem kształcenia i ukazują różnorodność badań prowadzonych w tej dziedzinie. „Projektowanie kształcenia jest dzisiaj kluczowym wyzwaniem edukacji - jej praktycy potrzebują wskazówek i wsparcia, aby zapewnić podstawy pedagogiczne i skuteczność oraz innowacyjne wykorzystanie możliwości nowych technologii w projektowaniu przez nich kształcenia”, (Conole, G. Designing for learning in an open world (Projektowanie kształcenia w otwartym świecie), Nowy Jork: Springer).

Przeczytaj artykuły w numerze 27 eLearning Papers.

eLearning Papers jest publikacją elektroniczną, stworzoną jako część portalu elearningeuropa.info. Portal ten jest inicjatywą Komisji  Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii  multimedialnych i internetu w edukacji i szkoleniu.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie