Nie bój się e-learningu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Swobodne decydowanie o czasie i miejscu nauki. Tempo pracy dostosowane do indywidualnych potrzeb. Możliwość nauki w domu, bez konieczności wyjazdów szkoleniowych. Oszczędność czasu i pieniędzy, przy jednoczesnym zdobywaniu solidnej wiedzy informatycznej. To tylko niektóre z atutów bezpłatnych szkoleń e-learningowych, w których mogą uczestniczyć nauczyciele przedmiotów nieinformatycznych z całej Małopolski dzięki projektowi „Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie technologii informacyjnej” (DZN).(C) Fotolia.com

Oferowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie kursy realizowane są w systemie „blended-learning”. Oznacza to, że stanowią połączenie nauczania zdalnego z tradycyjnymi metodami. W praktyce wygląda to tak, iż uczestnik kursu pracuje samodzielnie na platformie edukacyjnej Moodle korzystając z zamieszczonych tam materiałów szkoleniowych. Dotyczą one wykorzystania komputera, Internetu i multimediów w dydaktyce. Zaliczanie poszczególnych tematów kursu odbywa się również poprzez platformę. Kursanci uczą się pod okiem trenera, na którego pomoc zawsze mogą liczyć. Dodatkowo w cyklu szkoleniowym przewidziano cztery zjazdy konsultacyjne, podczas których kursanci mogą omówić z prowadzącym nurtujące ich problemy. Kursy realizowane są w małych grupach, co gwarantuje dobry kontakt pomiędzy uczestnikami a ich edukatorem.

Szkolenie obejmuje 80 godzin indywidualnej pracy na platformie Moodle (16 tygodni) z zakresu wykorzystania technologii informacyjnej w pracy zawodowej nauczyciela. Do korzystania z platformy wystarcza jedynie przeglądarka internetowa i dostęp do Internetu, ponieważ Moodle jest oprogramowaniem darmowym.

Do tej pory na szkolenia w systemie blended-learning zdecydowało się 242 małopolskich nauczycieli. We wrześniu edukację rozpoczęła kolejna grupa kursantów. Jej uczestnicy polecają tę formę kształcenia innym nauczycielom.

„Korzystam często z komputera i Internetu, ale moja wiedza w tym zakresie nie jest wystarczająca, więc postanowiłam ją uporządkować i poszerzyć. Wybrałam szkolenie e-learningowe, bo nie mam czasu na kurs stacjonarny, a poza tym wolę pracować we własnym tempie i w dogodnym dla mnie czasie. Uczestniczyłam już w kilku kursach e-learningowych i odpowiada mi ta forma nauki.” – twierdzi Ewa Dzierwa, anglistka ucząca w II LO im. K.K.Baczyńskiego w Chrzanowie.

Jej zdaniem szkolenie e-learningowe ma wiele zalet. „Pracujemy wtedy, kiedy mamy czas i ochotę. Tak długo, jak chcemy. Nie jesteśmy zależni od grupy i trenera. Nie musimy wychodzić z domu. Odpada problem dojazdów. Możemy poświęcić więcej czasu na wybrane elementy kursu. Pracując samodzielnie, nabieramy pewności siebie i więcej się uczymy.” – wylicza Ewa Dzierwa.

Podobnego zdania jest Marta Gawor, nauczycielka historii i WOS-u w LO przy Zespole Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini. „Do uczestnictwa w kursie skłoniło mnie kilka rzeczy. Mianowicie odczułam potrzebę pogłębienia swoich umiejętności informatycznych. A kurs niestacjonarny dawał mi taką szansę, umożliwiając swobodne dysponowanie czasem. Najważniejsza bowiem jest względna swoboda i możliwość dostosowania tempa pracy do swoich umiejętności i czasu, jaki trzeba temu poświęcić. Pracuję kiedy chcę i jak długo chcę nad poszczególnymi zagadnieniami.” - podkreśla Marta Gawor.

Według niej nie należy podchodzić sceptycznie do szkoleń e-learningowych. „Nie widzę powodów, dla których należałoby się obawiać tej formy kształcenia. Pewien niepokój może wywoływać problem kontaktów z prowadzącym zajęcia. Wiele osób ceni sobie i jest przyzwyczajonych do bezpośrednich kontaktów z osobą prowadzącą zajęcia i nie wyobraża sobie sytuacji, by mogło być inaczej. Jednak rozwiązaniem są tutaj fora oraz poczta e-mail.” – dodaje Marta Gawor.

Również Paweł Siejka, nauczyciel historii i WOS-u w Zespole Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini, zauważa szereg atutów kształcenia e-learningowego. „W kursie informatycznym chciałem wziąć udział, aby jako nauczyciel poszerzać swoje umiejętności i kompetencje zawodowe. Wybrałem formę niestacjonarną, gdyż oferuje możliwość pracy własnym tempem, w domu - co dla mnie - osoby raczej nie narzekającej na zbyt dużą ilość wolnego czasu - było właściwie jedyną opcją.” – twierdzi nauczyciel.

Jako dodatkowy walor kursu wymienia możliwość samodzielnego decydowania, na opanowanie których partii materiału poświęcić więcej czasu. „Pracujemy w domu, w godzinach, które najbardziej nam odpowiadają. Nie tracimy czasu na rzeczy, które mamy dobrze opanowane. Na szkoleniu stacjonarnym - chcąc nie chcąc - musielibyśmy uczestniczyć w ich wykonywaniu.” – zaznacza Paweł Siejka podkreślając, iż e-learning jest dobrą formą samokształcenia dla każdego z minimalną wiedzą informatyczną.

Jakie oczekiwania wobec szkoleń DZN mają uczestnicy? Po pierwsze zamierzają uporządkować oraz poszerzyć swoją wiedzę w zakresie użycia komputera i technologii informacyjnej w dydaktyce. Zależy im na zdobyciu nowych umiejętności, przez co zyskają  swobodę funkcjonowania w przestrzeni informatycznej. A wszystko to ma służyć jeszcze lepszej pracy z uczniem, bo przecież  on jest w soczewką, w której ogniskują się wysiłki nauczycieli.

Realizatorem projektu jest Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie we współpracy z Kuratorium Oświaty w Krakowie i Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Więcej informacji na temat projektu: www.nauczyciele.mos.krakow.pl.

(Źródło: Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie