Nie bój się e-learningu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Swobodne decydowanie o czasie i miejscu nauki. Tempo pracy dostosowane do indywidualnych potrzeb. Możliwość nauki w domu, bez konieczności wyjazdów szkoleniowych. Oszczędność czasu i pieniędzy, przy jednoczesnym zdobywaniu solidnej wiedzy informatycznej. To tylko niektóre z atutów bezpłatnych szkoleń e-learningowych, w których mogą uczestniczyć nauczyciele przedmiotów nieinformatycznych z całej Małopolski dzięki projektowi „Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie technologii informacyjnej” (DZN).(C) Fotolia.com

Oferowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie kursy realizowane są w systemie „blended-learning”. Oznacza to, że stanowią połączenie nauczania zdalnego z tradycyjnymi metodami. W praktyce wygląda to tak, iż uczestnik kursu pracuje samodzielnie na platformie edukacyjnej Moodle korzystając z zamieszczonych tam materiałów szkoleniowych. Dotyczą one wykorzystania komputera, Internetu i multimediów w dydaktyce. Zaliczanie poszczególnych tematów kursu odbywa się również poprzez platformę. Kursanci uczą się pod okiem trenera, na którego pomoc zawsze mogą liczyć. Dodatkowo w cyklu szkoleniowym przewidziano cztery zjazdy konsultacyjne, podczas których kursanci mogą omówić z prowadzącym nurtujące ich problemy. Kursy realizowane są w małych grupach, co gwarantuje dobry kontakt pomiędzy uczestnikami a ich edukatorem.

Szkolenie obejmuje 80 godzin indywidualnej pracy na platformie Moodle (16 tygodni) z zakresu wykorzystania technologii informacyjnej w pracy zawodowej nauczyciela. Do korzystania z platformy wystarcza jedynie przeglądarka internetowa i dostęp do Internetu, ponieważ Moodle jest oprogramowaniem darmowym.

Do tej pory na szkolenia w systemie blended-learning zdecydowało się 242 małopolskich nauczycieli. We wrześniu edukację rozpoczęła kolejna grupa kursantów. Jej uczestnicy polecają tę formę kształcenia innym nauczycielom.

„Korzystam często z komputera i Internetu, ale moja wiedza w tym zakresie nie jest wystarczająca, więc postanowiłam ją uporządkować i poszerzyć. Wybrałam szkolenie e-learningowe, bo nie mam czasu na kurs stacjonarny, a poza tym wolę pracować we własnym tempie i w dogodnym dla mnie czasie. Uczestniczyłam już w kilku kursach e-learningowych i odpowiada mi ta forma nauki.” – twierdzi Ewa Dzierwa, anglistka ucząca w II LO im. K.K.Baczyńskiego w Chrzanowie.

Jej zdaniem szkolenie e-learningowe ma wiele zalet. „Pracujemy wtedy, kiedy mamy czas i ochotę. Tak długo, jak chcemy. Nie jesteśmy zależni od grupy i trenera. Nie musimy wychodzić z domu. Odpada problem dojazdów. Możemy poświęcić więcej czasu na wybrane elementy kursu. Pracując samodzielnie, nabieramy pewności siebie i więcej się uczymy.” – wylicza Ewa Dzierwa.

Podobnego zdania jest Marta Gawor, nauczycielka historii i WOS-u w LO przy Zespole Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini. „Do uczestnictwa w kursie skłoniło mnie kilka rzeczy. Mianowicie odczułam potrzebę pogłębienia swoich umiejętności informatycznych. A kurs niestacjonarny dawał mi taką szansę, umożliwiając swobodne dysponowanie czasem. Najważniejsza bowiem jest względna swoboda i możliwość dostosowania tempa pracy do swoich umiejętności i czasu, jaki trzeba temu poświęcić. Pracuję kiedy chcę i jak długo chcę nad poszczególnymi zagadnieniami.” - podkreśla Marta Gawor.

Według niej nie należy podchodzić sceptycznie do szkoleń e-learningowych. „Nie widzę powodów, dla których należałoby się obawiać tej formy kształcenia. Pewien niepokój może wywoływać problem kontaktów z prowadzącym zajęcia. Wiele osób ceni sobie i jest przyzwyczajonych do bezpośrednich kontaktów z osobą prowadzącą zajęcia i nie wyobraża sobie sytuacji, by mogło być inaczej. Jednak rozwiązaniem są tutaj fora oraz poczta e-mail.” – dodaje Marta Gawor.

Również Paweł Siejka, nauczyciel historii i WOS-u w Zespole Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini, zauważa szereg atutów kształcenia e-learningowego. „W kursie informatycznym chciałem wziąć udział, aby jako nauczyciel poszerzać swoje umiejętności i kompetencje zawodowe. Wybrałem formę niestacjonarną, gdyż oferuje możliwość pracy własnym tempem, w domu - co dla mnie - osoby raczej nie narzekającej na zbyt dużą ilość wolnego czasu - było właściwie jedyną opcją.” – twierdzi nauczyciel.

Jako dodatkowy walor kursu wymienia możliwość samodzielnego decydowania, na opanowanie których partii materiału poświęcić więcej czasu. „Pracujemy w domu, w godzinach, które najbardziej nam odpowiadają. Nie tracimy czasu na rzeczy, które mamy dobrze opanowane. Na szkoleniu stacjonarnym - chcąc nie chcąc - musielibyśmy uczestniczyć w ich wykonywaniu.” – zaznacza Paweł Siejka podkreślając, iż e-learning jest dobrą formą samokształcenia dla każdego z minimalną wiedzą informatyczną.

Jakie oczekiwania wobec szkoleń DZN mają uczestnicy? Po pierwsze zamierzają uporządkować oraz poszerzyć swoją wiedzę w zakresie użycia komputera i technologii informacyjnej w dydaktyce. Zależy im na zdobyciu nowych umiejętności, przez co zyskają  swobodę funkcjonowania w przestrzeni informatycznej. A wszystko to ma służyć jeszcze lepszej pracy z uczniem, bo przecież  on jest w soczewką, w której ogniskują się wysiłki nauczycieli.

Realizatorem projektu jest Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie we współpracy z Kuratorium Oświaty w Krakowie i Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Więcej informacji na temat projektu: www.nauczyciele.mos.krakow.pl.

(Źródło: Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie