Nauka w miejscu pracy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Obecnie ponad dwie trzecie części naszej nauki przebiega w miejscu pracy. Wiedza i umiejętności potrzebne pracownikom są zdobywane w miejscu pracy. Obserwujemy powstawanie środowisk pracy i kształcenia, które oferują różnorodne możliwości edukacyjne, od formalnie zorganizowanych programów edukacyjnych po partnerską pomoc w nauce wśród współpracowników oraz szerokie możliwości dla kształcenia nieformalnego.photo: sxc.hu

Rozwiązania technologiczne służące wspieraniu współpracy i pracy w zespole są często wykorzystywane również w szkoleniu. Symulacje i wirtualne światy wykorzystywane do szkolenia specjalistów działających w sytuacjach awaryjnych, są obecnie powszechnie wykorzystywane do szkolenia personelu obsługi. Systemy wspierania wydajności i wbudowane rozwiązania edukacyjne stają się normalnymi składnikami interfejsów pomiędzy użytkownikiem i maszyną. Przedsiębiorstwa muszą dbać o rozwój swoich pracowników, aby zachować swą konkurencyjność. Oznacza to szereg wyzwań dla sektora edukacyjnego, który musi ocenić, w jaki sposób można najskuteczniej wspierać szkolenie i rozwój osobisty pracowników i kadry kierowniczej.

31 numer eLearning Papers analizuje problemy, które pojawiają się, kiedy proces kształcenia ma miejsce w pracy. Artykuły zebrane w tym numerze opisują, w jaki sposób technologia może wspierać nowe metody kształcenia oraz nowe systemy umiejętności, kompetencji i kwalifikacji, aby dopasować je do indywidualnych planów rozwoju wiedzy użytkowników.

Obserwujemy, w jaki sposób technologie edukacyjne przechodzą od kontekstów edukacyjnych do zawodowych. W sekcji „W szczegółach”, T. Coughlan analizuje, w jaki sposób otwarte zasoby edukacyjne mogą rozszerzyć swój zasięg poza pole szkolnictwa wyższego, poprzez wykorzystanie potencjału badaczy naukowych w sektorze wolontariackim. Artykuł M. Bonacciego opisuje, jak można zwiększać możliwości zatrudnienia i mobilności pracowników poprzez wzmacnianie współpracy w sieci na rzecz poprawy i weryfikacji systemów technicznego kształcenia i szkolenia zawodowego.

Większość osób pracujących w gospodarce opartej na wiedzy, dąży do stworzenia swych własnych środowisk kształcenia, przy pomocy narzędzi odpowiadających ich metodom pracy, gromadzenia informacji i uczenia się. Dwa artykuły w sekcji „W praktyce” opisują, w jaki sposób te narzędzia wpływają na naukę i pedagogikę.

Biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na elastyczne i zindywidualizowane narzędzia, potrzebujemy obecnie bardziej niż kiedykolwiek, rozwiązań, które wychodziłyby poza systemy zarządzania kształceniem, aby objąć kwestie wiedzy ukrytej, czy wspierania wydajności. W tym numerze przedstawiamy kilka prac, które zajmują się zagadnieniami związanymi z potrzebą rozwoju kompetencji międzykulturowych oraz rolą technologii w ich nabywaniu.

Przeczytaj artykuły w numerze 31 eLearning Papers.

eLearning Papers jest publikacją elektroniczną, stworzoną jako część portalu elearningeuropa.info. Portal ten jest inicjatywą Komisji  Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii  multimedialnych i internetu w edukacji i szkoleniu.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie