Sidebar

06
Wt, Maj

Edukacja na styku świata fizycznego i cyfrowego

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Co znajduje się w miejscu, gdzie spotyka się świat cyfrowy ze światem fizycznym? Cały szereg połączonych, rozszerzonych doświadcze oraz skarbnica nowych możliwości dla praktyki edukacyjnej - czytamy w najnowszym numerze 39 eLearning Papers.fot. Fotolia.com

Sukces wynikający z przewidywanej zbieżności tych dwóch światów zależy od przystępności sprzętu zapewniającego dostęp do rzeczywistości wirtualnej, jak na przykład nakładane na ciało urządzenia dotykowe i urządzenia do śledzenia ruchów, a także od zastosowania angażujących osoby uczące się podejść instrukcyjnych, takich jak uczenie się na podstawie eksperymentów, grywalizacja czy metody nauczania oparte na problemach.

Niniejsze wydanie eLearning Papers (39) zawiera zbiór artykułów prezentujących tego rodzaju podejścia i związany z nimi potencjał lepszych doświadczeń w zakresie uczenia się.

W królestwie trójwymiarowych światów, pierwszy artykuł podaje przykład, jak można wykorzystać środowisko MUVE (ang. Multiuser Virtual Environment – Wirtualne Środowisko Wielu Użytkowników) czy wirtualny świat 3D, aby pokazać, jak naucza się przedmiotów ścisłych w szkołach poprzez powielanie przestrzeni fizycznych i włączanie świata wirtualnego 3D do istniejącego systemu zarządzania nauczaniem. Poruszając się po cybernetyczno-fizycznym kontinuum, greccy naukowcy proponują wykorzystać rzeczywistość rozszerzoną do realistycznych wizualizacji zjawisk fizycznych, co pomoże zwalczać powszechne błędy w pojmowaniu świata i promować wiedzę naukową.

Zastosowanie innowacyjnej technologii w miejscu nauczania wymaga jednak czasu, energii i środków, na które nie zawsze można sobie pozwolić. Dodatkowo fakt ciągłego powstawania nowych sprzętów, interfejsów i aplikacji uwydatnia znaczenie ruchu makerów. Podejście „zrób to sam“ w połączeniu z duchem współpracy w środowiskach zawodowych charakteryzuje się dużym potencjałem pedagogicznym.

Przejaw takiego podejścia w praktyce opisano w innym artykule; potencjał sieci rozproszonych w nauczaniu opartym na współpracy staje się jeszcze bardziej widoczny w ramach inicjatywy otwartego uczenia się BYOD4L (ang. Bring Your Own Device for Learning, co oznacza uczenie się przy pomocy własnego urządzenia). Gry i grywalizacja mogą stanowić skuteczne narzędzia instrukcyjne służące przekształcaniu nauczania w rozszerzone doświadczenie ukierunkowane na praktykę, nawet w sytuacji braku dostępu narzędzi technologicznych najwyższej klasy. Podczas kursu e-learningowego na temat zarządzania projektami w Finlandii studenci biznesu współpracowali z przedsiębiorcami oraz rywalizowali stawiając czoło autentycznym wyzwaniom z zakresu przedsiębiorczości. Dzięki grom nabywali umiejętności z dziedziny zarządzania.

Na koniec, studium przypadku w Zjednoczonym Królestwie pokazuje, jak narzędzia oparte na sieci mogą być wykorzystywane do stymulowania kreatywności online studentów sztuki. Wykorzystanie światów wirtualnych we współczesnym procesie uczenia się odbywa się w większym zakresie i jest bardziej zróżnicowane niż przewidywaliśmy zaledwie kilka lat temu.

Przeczytaj artykuły w numerze 39 eLearning Papers. Skrót w języku polskim: http://openeducationeuropa.eu/pl/paper/badanie-kontinuum-fizyczno-cybernetycznego-w-nauczaniu.

Całość numeru (PDF) dostępna jest w języku angielskim: http://openeducationeuropa.eu/sites/default/files/old/Learning%20in%20cyber-physical%20worlds_Issue39_2.pdf.

eLearning Papers jest częścią portalu OpenEducationEuropa.eu. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii  multimedialnych i internetu w edukacji szkolnej, wyższej i ustawicznej. Licencja CC-BY 3.0 Unported.

Komentarze (1)
This comment was minimized by the moderator on the site
Uważam, że rankingi nie mówią całej prawdy o uczelniach. Jestem absolwentem Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie. To jest nieduża uczelnia i nie ma szans w takiej rywalizacji z molochami. Ale to nie znaczy, że tam gorzej...
Uważam, że rankingi nie mówią całej prawdy o uczelniach. Jestem absolwentem Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie. To jest nieduża uczelnia i nie ma szans w takiej rywalizacji z molochami. Ale to nie znaczy, że tam gorzej uczą. Wręcz przeciwnie. Chodzi o to, że taka szkoła nastawiona jest na faktyczne przygotowywanie studentów pod potrzeby rynku pracy. Np. na informatyce kierownikiem katedry został właśnie znakomity biznesmen z tytułem doktora, który z powodzeniem prowadzi swoją firmę, otworzył inkubator przedsiębiorczości i po prostu wie, czego potrzebuje rynek pracy.
More
Pracuś
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie