Od poniedziałku szkoły są zamknięte. Jak dotrzeć do uczniów? Jakich narzędzi użyć, do przygotowania zindywidualizowanych materiałów, dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów? W dobie nowoczesnych technologii, programów i platform z pewnością nie zabraknie. Jedną z metod, która w obecnej sytuacji sprawdzi się w 100% jest screencasting. Co to takiego?
Screencasting to działania polegające na nagrywaniu wszystkiego co dzieje sie na ekranie komputera wraz z komentarzem. Istnieje wiele narzędzi do screencastingu. My najczęściej używamy Screencastify, bezpłatnego rozszerzenia do przeglądarki Chrome, które po zainstalowaniu, pozwala szybko nagrać instruktażowy filmik dla wybranej grupy uczniów. Oto krótka instrukcja stworzenia screencastu.
Zainstaluj rozszerzenie w Chrome.
Dodaj do przeglądarki przycisk Screencastify, mikrofon i kamerę.
Kliknij na ikonę programu i skonfiguruj je. Zaznacz miejsce przechowywania nagrań – Dysk Google i dodaj do swojego konta Google.
Zaznacz mikrofon, kamerę oraz narzędzia do rysowania i adnotacji. Przejdź dalej.
Przedstaw się. Zaznacz typ szkoły. w której pracujesz.
Po zakończeniu konfiguracji kliknij na ikonkę rozszerzenia w prawym górnym rogu przeglądarki i rozpocznij nagrywanie.
Wybierz opcję ,,Desktop” – przechwyć pulpit komputera – wybierz źródło mikrofonu. Użytkownik może również włączyć swoją kamerę. Otwórz materiały, strony, potrzebne do prezentacji. Kliknij przycisk Record i rozpocznij nagrywanie. Zaznacz elementy, które chcesz udostępnić: Cały ekran lub Okno aplikacji.
Po rozpoczęciu nagrania możesz w każdym momencie włączyć pauzę lub zakończyć pracę, klikając na ikonkę rozszerzenia.
Po zakończeniu nagrywania skopiuj link do filmu i pobierz na swój komputer. Możesz także udostępnić plik na YouTube, w Google Classroom, uzyskać kod HTML do osadzenia na stronie, wysłać mailem lub wygenerować kod QR. Filmik można również wyeksportować do formatu MP4 i zapisać na komputerze.
Screencasty to nie tylko sposób na zdalne nauczanie, to również program, w którym użytkownik może przygotować materiał, stosując metodę odwróconej klasy.
Notka o autorce: Jolanta Majkowska jest autorką bloga www.specjalni.pl. Absolwentka Wydziału Historycznego Uniwersytetu im. A.Mickiewicza w Poznaniu oraz studiów podyplomowych z informatyki i języka polskiego. Trenerka programu Mistrzowie Kodowania, autorkaścieżkidla szkół specjalnych w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy, prelegentka na ogólnopolskich konferencjach. Autorka projektów, stron internetowych oraz innowacji pedagogicznych.Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.