Chatbot Edzia porozmawia z nauczycielami

fot. Centralny Dom Technologii

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Centralny Dom Technologii, Fundacja Centrum Cyfrowe, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą i IBM stworzyli wspólnie program komputerowy, który będzie odpowiadał na pytania nauczycieli dotyczące zdalnej edukacji.

Chatbot “Edzia” to wirtualny asystent, który wie, jakie narzędzie pomoże udostępnić widok ekranu, a jakiego użyć do rozmów z uczniami. Podpowie, co zrobić, kiedy nie wszyscy uczniowie mają dostęp do komputerów lub nie wiadomo, jak ocenić pracę z matematyki.

Wystarczy, że nauczyciel/nauczycielka wpisze pytanie, a chatbot wyświetli na ekranie odpowiedź, odeśle także do stron ze sprawdzonymi informacjami, tutorialami i scenariuszami lekcji. Pytania mogą dotyczyć narzędzi używanych do edukacji zdalnej, wsparcia metodycznego, materiałów edukacyjnych czy sposobu organizacji zajęć. Edzia zna się także na prawie autorskim i ochronie wizerunku. Będzie pełniła rolę dobrze poinformowanej koleżanki lub kolegi, wspierających nauczycieli linkami i dobrymi pomysłami.

Presja czasu, dziesiątki, setki pytań, stres i potrzeba odpowiedzi z wiarygodnego źródła o każdej porze dnia i nocy to trudne doświadczenia nauczycieli, uczniów i rodziców z ostatnich kilku tygodni związane z rewolucją dziejącą się w szkołach a właściwie poza nimi - w sieci. Edzia jest odpowiedzią na palącą potrzebę i udziela odpowiedzi po dwóch kliknięciach myszką – mówi Agnieszka Bilska, edukatorka i Superbelferka RP, trenerka Fundacji Szkoła z Klasą.

Ten projekt to przykład jak technologia może być wykorzystywana w odpowiedzialny sposób, w społecznych inicjatywach, wspierając nauczycieli i nauczycielki w intensywnym procesie cyfryzacji edukacji - zauważa Van Anh Dam, Centralny Dom Technologii.

COVID-19 dotknął wiele sfer naszego życia, dlatego tym bardziej cieszymy się, że jako IBM możemy pro-bono pomóc wspierać instytucje edukacyjne, dzieląc się technologią AI i świadcząc usługi, w ramach inicjatyw na rzecz budowania wspólnego dobra z naszymi kluczowymi w tym obszarze partnerami z sektora NGO. – powiedział Piotr Beńke, CTO IBM

Chatbot przeszedł już fazę testów, ale z każdym zadanym pytaniem będzie działał coraz sprawniej i uczył się rozwiązywać kolejne problemy. Opiera się bowiem na technologii IBM Watson Assistant czyli algorytmie, który korzysta z technik uczenia maszynowego, sieci neuronowych oraz baz referencyjnych. Dzięki wbudowanym mechanizmom sztucznej inteligencji i wyszukiwania informacji, poprzez chmurę publiczną IBM, natychmiast udziela odpowiedzi w trybie online.

Dodatkowo chatbot będzie cały czas aktualizowany o nowe zagadnienia. Edukacja zdalna to nie tylko chwilowe rozwiązanie na czas pandemii, a raczej niezbędny element systemu szkolnego, który będzie coraz chętniej wykorzystywany, a chatbot Edzia będzie niosła niezbędną pomoc w jej wdrażaniu.

Chatbot “Edzia” jest już dostępny na stronach partnerów projektu i tam też można z nią porozmawiać: Centralny Dom Technologii, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Centrum Cyfrowe, Fundacja Szkoła z Klasą, Centrum Edukacji Obywatelskiej.

 

(Źródło: Centralny Dom Technologii)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie