Pięć pułapek, w które może wpaść zdalne nauczanie

fot. Fotolia.com

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jest wiele optymistycznych teorii na temat tego, że okres nauczania zdalnego zmieni szkołę. Zwraca się uwagę np. na wykorzystanie wysokiej jakości zasobów edukacyjnych online lub na zmianę w oczekiwaniach uczniów.

Co jeśli zaprzepaścimy tę szansę? A może tak się stać, jeśli wrócimy do dawnych metod lub podczas zdalnego nauczania będziemy stosować tylko stare metody. Przekonaliśmy się, że nie jest możliwe proste przeniesienie nauczania z klasy szkolonej do wirtualnej rzeczywistości.

Rebbecca Winthrop w swoim artykule w Edsurge.com przedstawia 5 pułapek związanych ze zdalnym nauczaniem.

Pułapka programu nauczania

Pierwsze pytania dotyczące zdalnego nauczania: Co da się w zdalnym nauczaniu zrealizować? Niektórzy nauczyciele uważają, że ich obowiązkiem jest przerobić wszystko, co było zaplanowane w programie nauczania. Tworzą prezentacje, wykłady, które nie mają szansy być „skonsumowane” przez uczniów, a to utwierdza w uczniach przekonanie, że nauka jest trudna i nudna.

Aby uniknąć tej pułapki, należy zastanowić się, co jest ważne i niezbędne i tak podać treści, aby były dla uczniów interesujące. Zasoby internetowe mogą być w tym nauczycielowi pomocne.

Musimy zdawać sobie sprawę, że nauczanie poprzez przesyłanie uczniom zeskanowanych podręczników i kart pracy nie jest dobrym i skutecznym doświadczeniem edukacyjnym. Takie „nauczanie” jest bolesne i nudne dla uczniów i może lepiej w ogóle z niego zrezygnować.

Pułapka jednej wspaniałej metody

Jedno podejście lub rodzaj aktywności nie działa efektywnie na wszystkich uczniów. Wiemy to z doświadczenia nauczania w klasie szkolnej, ale w zdalnym nauczaniu jest to jeszcze bardziej widoczne. Tworzymy takie same zadania dla wszystkich uczniów i nie uwzględniamy tego, że każdy z uczniów ma wyjątkowe potrzeby, zainteresowania i wyzwania.

Rozwiązaniem może być umożliwienie uczniom wyboru. Ponieważ nie mamy uczniów w klasie szkolnej i nie muszą oni jednocześnie wykonywać zadania, to można dać im wybór np. w kwestii rodzaju zadania i czasu jego wykonania.

Musimy pamiętać, że mamy w wirtualnej klasie uczniów o specjalnych potrzebach i możemy dla nich skonstruować zadania, które będą dla nich odpowiednie.

Pułapka - izolacja

Nauczanie i uczenie się online nie oznacza samotnej nauki. Wielu nauczycielom wydaje się, że nauka zdalna to nauka samotna. Jednak są możliwości, aby zorganizować pracę uczniów w parach i grupach.

Niektóre platformy edukacyjne dają takie możliwości, ale można również tak skonstruować polecenia, aby uczniowie kontaktowali się ze sobą np. telefonicznie.

Praca w grupach w klasie szkolnej spotyka się z zarzutem hałasu, ale w rzeczywistości wirtualnej ten zarzut nie jest aktualny. Również rola nauczyciela – eksperta – w grupowej pracy zdalnej jest ograniczona. Dzięki temu uczniowie staja się bardziej samodzielni.

Inną formą przełamywania izolacji może być zapraszanie na lekcje online specjalistów, którzy prawdopodobnie nie zjawiliby się w klasie szkolnej, np. autorów książek, inżynierów praktyków, pracodawców itp. Może to być wspaniała okazja do poszerzenia i uatrakcyjnienia nauki. Dostęp do wiedzy fachowej prezentowanej przez specjalistów może sprawić, że nauka online stanie się o wiele bardziej połączona z rzeczywistością.

Pułapka – jestem nauczycielem, umiem uczyć

Od nauczycieli oczekuje się, że posiadają już odpowiednie wykształcenie w kierunku nauczania. Jednak mimo dużego doświadczenia uczenia w klasie szkolnej, nie mamy za dużego doświadczenia w nauczaniu zdalnym. Nie wystarczy zalogować się w wirtualnym świecie i nauczać.

Podstawowe zasady uczenia się są takie same, ale sposoby są różne. Popatrzmy np. na ocenianie. Przeprowadzanie testów i sprawdzianów w nauczaniu zdalnym nie jest dobrym pomysłem. Oceniania w nauczaniu zdalnym trzeba się nauczyć.

Nauczyciele powinni otrzymać wsparcie i pomoc w nauczaniu zdalnym i powinni być doceniani za doskonalenie się w tej dziedzinie.

Pułapka braku relacji

W klasie wirtualnej nauczycielowi trudno jest stosować zwykłe metody nawiązywania relacji z uczniami. Nawet nauczyciele prowadzący w rzeczywistości ciekawe i pełne energii lekcje w zdalnym nauczaniu nie mogą stosować tych samych metod. Często lekcje zdalne są nadmiernie poważne, a czasami wręcz nudne, co nie sprzyja dobrym relacjom.

Można skorzystać z prostych sposobów na wirtualną zabawę w klasie. Może to być przerywanie lekcji muzyką, pokazywanie interesujących filmów, przeprowadzenie ankiety lub głosowania.

Nauka online może przynieść wiele korzyści i pozwolić na nowe sposoby angażowania oraz na stawianie wyzwań przed uczniami. Ale tylko wtedy, gdy szkoły nie wpadną w te pięć pułapek.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. Inspiracja artykułem 5 traps that will kill online learning and strategies to avoid them, Edsurge.com.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie