Kilka problemów, które ujawniły się mocniej w świetle zdalnej edukacji

fot. Pexels.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W tym wpisie omówię siedem problemów, które występują w każdej formie nauczania, ale w zdalnej edukacji wyszły na wierzch. Warto im się przyjrzeć i zastanowić się, jak sobie z nimi poradzić, gdyż stale grozi nam przejście na częściowe lub całkowite nauczanie zdalne.

Zapiszę te problemy w języku ucznia:

  1. Nie wiem, po co się tego uczę.
  2. Nauka nie sprawia mi przyjemności.
  3. Nie mam dobrych relacji z innymi uczniami.
  4. Mam złe relacje z nauczycielem.
  5. Mam niepowodzenia.
  6. Mam problem z czytaniem i rozumieniem instrukcji online.
  7. Nie umiem zorganizować sobie pracy w domu.

Problemy są poważne i trudne do pokonania, w omówieniu ich zaproponuję kilka wskazówek. Są to propozycje ogólnie znane, ale o nich zapominamy.

Nie wiem, po co się tego uczę

Motywacja do nauki jest kluczową sprawą w nauczaniu. Często jest niewystarczająca, szczególnie gdy uczniowie nie widzą sensu w tym czego się uczą.

W nauczaniu rzeczywistym nauczyciel może zaobserwować, kto nie jest zaangażowany, a w nauczaniu zdalnym jest to trudniej rozpoznawalne. Trzeba być bardzo czujnym, gdy można tylko obserwować uczniów na ekranie lub mając tylko do dyspozycji odrobione przez nich prace.

Wskazówka:

Pomocne może być zastosowanie tak zwanych „wyjściówek”. Uczniowie wychodząc z klasy lub kończąc lekcję online zapisują, czego się nauczyli lub dlaczego uważają, że warto było się tego uczyć. Dzięki temu uczniowie uświadamiają sobie sens uczenia się, a nauczyciel analizując ich wyjściówki dowiaduje się, czy dobrze przedstawił uczniom temat. W nauczaniu zdalnym uczniowie mogą wypełniać swoje „wyjściówki” na chacie, a w nauczaniu asynchronicznym mogą je dołączać do wykonanego zdania domowego.

Nauka nie sprawia mi przyjemności

Nauka niektórych przedmiotów dla części uczniów nie jest przyjemnością. W klasie szkolnej nauczyciel może naukę uatrakcyjnić poprzez intersujący sposób przedstawiania zagadnień lub organizując wspólną pracę uczniów w grupach. W zdalnym nauczaniu uczeń jest wyizolowany i musi w większości dawać sobie radę sam. Jeśli do tego uczeń nie lubi uczyć się zdalnie, to problem się powiększa.

Wskazówka:

Wskazówką może być organizacja lekcji synchronicznych w podziale na pokoje. Uczniowie pracując w grupach (w pokojach) wymieniają się doświadczeniami i motywują wzajemnie.

W asynchronicznym zdalnym nauczaniu sprawdzają się mini projekty wykonywane w parach lub małych grupach. Uczniowie mogą kontaktować się ze sobą telefonicznie lub poprzez komunikatory internetowe.

Brakuje mi dobrych relacji z innymi uczniami

Problem dotyka wielu uczniów. Akceptacja przez rówieśników dla nastoletnich ludzi ma większe znaczenie niż stopnie w dzienniku, a nawet pochwała, czy nagana ze strony nauczyciela. Równocześnie często mamy do czynienia z rówieśniczym ośmieszaniem, poniżaniem i wykluczaniem.

Znacznie łatwiej nauczycielowi zauważyć ten problem w klasie szkolnej, niż w zdalnym kontakcie. W sytuacji nauczania zdalnego, gdy nauczyciel organizuje pracę uczniów w grupach nad mini projektami, ma jeszcze mniejsze pole monitorowania i natychmiastowego interweniowania.

Wskazówka:

Pewną pomocą jest z organizowanie pracy w grupach z wyznaczeniem ról dla uczniów np.: moderatora działań, dokumentalisty, koordynatora prezentacji itp. W czasie pracy nad projektem warto kontaktować się z poszczególnymi uczestnikami osobno, aby sprawdzić, jak postępują prace.

Bardzo ważna są relacje nauczyciela z uczniami, jeśli są dobre, to jest większa szansa, że uczeń źle traktowany przez rówieśników opowie o tym nauczycielowi. Rozwiązaniem może być ciągle dążenie, aby uczniowie w klasie tworzyli jedną nie rywalizującą ze sobą drużynę.

Mam złe relacje z nauczycielem

Przeważnie nauczyciel wie, z jakim uczniem ma dobre relacje, a z jakim nie. W klasie szkolnej uczniowie upewniani są o dobrym stosunku do nich nauczyciela poprzez spojrzenie, uśmiech, kiwnięcie głową. Trudniej jest z tym w nauczaniu zdalnym, a czym dłużej ono trwa, to relacje mogą słabnąć.

Wskazówka:

Wskazówką dla nauczyciela może być – uważne nawiązywanie kontaktu z uczniami podczas nauczania synchronicznego. Kierowanie pytań do poszczególnych uczniów, zauważanie ich, pytanie o samopoczucie oraz kontakty indywidualne poza platformą nauczania. Zarówno w nauczaniu synchronicznym, jak asynchronicznym jest możliwość kontaktowania się poprzez chaty, wiadomości mailowe lub telefonicznie. Pewnym pomysłem jest tworzenie wirtualnego pamiętnika klasy, w którym uczniowie informują na bieżąco, co się z nimi dzieje.

Mam niepowodzenia

Są uczniowie, którym trudno jest odnosić sukcesy w nauce online. Zaliczają się do tej grupy też uczniowie, którzy nie mieli z tym problemu podczas nauki w klasie szkolnej.

Są to uczniowie, którym potrzebna jest pomoc i uwaga nauczyciela, ci którym trudno jest uczyć się samotnie.

Wskazówka:

Pierwszym krokiem jest zorientowanie się, na czym problem polega. Można o to wprost ucznia zapytać i dostosować się do jego potrzeb i pomoc mu w nauce. Pomocne jest znalezienie tego w czym uczeń jest dobry, mogą to być np. mapy myśli, umiejętności prezentacyjne itp. Czasami wystarczy docenienie tych stron ucznia.

Mam problem z czytaniem i rozumieniem instrukcji online

Wielu uczniów ma problem z czytaniem ze zrozumieniem, który powiększa się przy czytaniu tekstu online, szczególnie pod presją czasową.

W klasie szkolnej, przy czytaniu wersji drukowanej, uczniowie są w stanie zwrócić uwagę na kluczowe treści, ponieważ zazwyczaj mają tekst przez dłuższy czas przed oczami i mogą skonsultować się z kolegą lub koleżanka siedzącymi w tej samej ławce. Podczas czytania online, stron internetowych lub witryn internetowych istnieje wiele elementów rozpraszających i przeważnie czas nagli, a to utrudnia zrozumienie.

Wskazówka:

Warto usunąć z tekstu online wszystkie czynniki rozpraszając, takie jak reklamy, dodatkowe linki, jak również powiększyć czcionkę i dać uczniom stały dostęp do tekstu. Pomaga również podpowiedź, na co uczeń ma zwróci uwagę czytając test i informacja jaki jest cel czytania tekstu.

Warto również zapytać uczniów, czy i jak rozumieją instrukcję.

Nie umiem zorganizować sobie pracy w domu

W klasie szkolnej nauczyciel prowadzi proces uczenia się uczniów i ma nad nim kontrolę. W nauczaniu zdalnym ten proces zostaje w rękach ucznia.

Dla wielu uczniów szczególnie młodszych kierowanie nim jest zadaniem ponad siły.

Wskazówka:

Można uczniom pomóc wyznaczając konkretne terminy (nie za długie), prosząc o kontakt mailowy i poprzez odpowiedzi na pytania, ale również rozkładając naukę na etapy i sprawdzając wraz z uczniami, jak praca postępuje. W przypadku uczniów nie dających sobie rady z samotną nauką, warto skontaktować się indywidualnie i pomóc im zaplanować ich własny harmonogram nauki.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Inspiracja artykułem Barbary Blackburn z Middleweb.com.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie