Krajobraz treści e-learningowych znajduje się w procesie interesujących zmian. Rozwój nośników cyfrowych oferuje nowe możliwości zarówno dostawcom treści e-learningowych, jak i studentom. Stałe poszerzanie pasm telekomunikacyjnych umożliwia nieprzewidziane do tej pory sposoby wykorzystania materiałów multimedialnych w treściach e-learningowych.
Poza tym, biblioteki i inne zasoby cyfrowe sprawiają, że dostawcy i
studenci nie muszą korzystać z fizycznych instytucji, do których mają
ograniczony dostęp. Niemniej, jak wskazują artykuły zamieszczone w
numerze 17 eLearning Papers, musimy
jeszcze raz rozważyć wizualne i pedagogiczne wyzwania dla treści
e-learningowych.
Granice pomiędzy dostawcami treści e-learningowych i uczniami stale zmieniają się, w miarę jak uczniowie włączają się procesu tworzenia treści. Fascynujące przykłady takie jak, Wikipedia, YouTube i MySpace, między innymi, pokazują siłę i potencjał produkcji partnerskiej i treści tworzonych przez użytkowników w kształceniu. Tendencja produkcji partnerskiej podkreśla potrzebę nowego spojrzenia na temat jakości treści e-learningowych.
W nadchodzącej przyszłości, treści kształcenia będą tworzone przez dużo szerszą grupę autorów, wśród których ważnymi dostawcami mogą być firmy usługowe, muzea, nowe przedsiębiorstwa, itd. Wymiana wśród tych jednostek może być świetną okazją dla uczestników procesów edukacyjnych do zdobycia szerokiej oferty nowych i wartościowych zasobów.
Jednak, mimo że atrakcyjne rozwiązania technologiczne dostarczają serii nowych możliwości dla e-learningu, dobry e-learning musi być wciąż dobrze zaprojektowany, wdrożony i monitorowany. Istnieje wiele ważnych aspektów pełnego pedagogicznego i instrukcyjnego opracowania, które muszą być nadal analizowane. Interaktywność treści e-learningowych nie tworzy się sama; musi być starannie zaplanowana i wykonana. W związku z tym dostęp do kształcenia będzie nadal głównym wyzwaniem.
Artykuły w tym numerze przedstawiają jednolite podejście do tematu. Artykuł autorstwa Fransa Van Assche et al. opisuje projekt Giełdy Zasobów Edukacyjnych, który ma na celu wymianę zasobów edukacyjnych pomiędzy szkołami w Europie. Ulf-Daniel Ehlers i Jochen Josten opisują schemat certyfikatu jakości dla e-learningu w dziedzinie tworzenia możliwości rozwojowych. Aspekty jakości treści współtworzonych przez partnerów z tego samego środowiska są poruszane w artykule Ari-Matti Auvinen. Natomiast Alivizos Sofos i Apostolos Kostas przedstawiają w swojej pracy listę kryteriów do ewaluacji edukacyjnych zasobów on-line. Na koniec artykuł Olimpiusa Istrate analizuje wizualny i pedagogiczny aspekt projektowania materiałów e-learningowych.
Przeczytaj artykuły w numerze 17 eLearning Papers.
Granice pomiędzy dostawcami treści e-learningowych i uczniami stale zmieniają się, w miarę jak uczniowie włączają się procesu tworzenia treści. Fascynujące przykłady takie jak, Wikipedia, YouTube i MySpace, między innymi, pokazują siłę i potencjał produkcji partnerskiej i treści tworzonych przez użytkowników w kształceniu. Tendencja produkcji partnerskiej podkreśla potrzebę nowego spojrzenia na temat jakości treści e-learningowych.
W nadchodzącej przyszłości, treści kształcenia będą tworzone przez dużo szerszą grupę autorów, wśród których ważnymi dostawcami mogą być firmy usługowe, muzea, nowe przedsiębiorstwa, itd. Wymiana wśród tych jednostek może być świetną okazją dla uczestników procesów edukacyjnych do zdobycia szerokiej oferty nowych i wartościowych zasobów.
Jednak, mimo że atrakcyjne rozwiązania technologiczne dostarczają serii nowych możliwości dla e-learningu, dobry e-learning musi być wciąż dobrze zaprojektowany, wdrożony i monitorowany. Istnieje wiele ważnych aspektów pełnego pedagogicznego i instrukcyjnego opracowania, które muszą być nadal analizowane. Interaktywność treści e-learningowych nie tworzy się sama; musi być starannie zaplanowana i wykonana. W związku z tym dostęp do kształcenia będzie nadal głównym wyzwaniem.
Artykuły w tym numerze przedstawiają jednolite podejście do tematu. Artykuł autorstwa Fransa Van Assche et al. opisuje projekt Giełdy Zasobów Edukacyjnych, który ma na celu wymianę zasobów edukacyjnych pomiędzy szkołami w Europie. Ulf-Daniel Ehlers i Jochen Josten opisują schemat certyfikatu jakości dla e-learningu w dziedzinie tworzenia możliwości rozwojowych. Aspekty jakości treści współtworzonych przez partnerów z tego samego środowiska są poruszane w artykule Ari-Matti Auvinen. Natomiast Alivizos Sofos i Apostolos Kostas przedstawiają w swojej pracy listę kryteriów do ewaluacji edukacyjnych zasobów on-line. Na koniec artykuł Olimpiusa Istrate analizuje wizualny i pedagogiczny aspekt projektowania materiałów e-learningowych.
Przeczytaj artykuły w numerze 17 eLearning Papers.
eLearning Papers jest publikacją elektroniczną, stworzoną jako część portalu elearningeuropa.info. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii multimedialnych i internetu w edukacji i szkoleniu.