Kursy hybrydowe potwierdzają skuteczność

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
e-learningCoraz więcej uczelni wyższych w Stanach Zjednoczonych myśli nad szerszym wykorzystaniem metody mieszanej w programie nauczania. Doświadczenia płynące z wielu uniwersytetów są pozytywne. Z badań jakościowych wynika, że zastosowanie dwóch różnych metod nauczania w trakcie kursu – tradycyjnej i edukacji online – działa mobilizująco na studentów.
 
Metoda mieszana, czy inaczej hybrydowa, pozwala na maksymalizację korzyści uczenia się: bezpośredniego kontaktu z wykładowcą oraz samodzielnego kształcenia w wirtualnym środowisku. Zajęcia mogą być przeplatane w różny sposób – na przykład tydzień ćwiczeń i wykładów z wykładowcami, a potem tydzień korzystania z kursów e-learning. Jeszcze inaczej – wykłady, do których odnoszą się potem komponenty kursu online, pogłębiając wiedzę studentów. Taka forma zajęć pozwala z jednej strony na rozszerzenie materiału przekazanego studentom, z drugiej zaoszczędzenie czasu prowadzących, ale i studentów, co chwalą sobie zwłaszcza ci z nich, którzy równolegle podejmują pracę.

O skuteczności tej metody jest również przekonane amerykańskie ministerstwo edukacji (Departament Edukacji), które prowadziło badania nad jakością edukacji online oferowanej przez uczelnie. Wyniki potwierdziły wcześniejsze przypuszczenia: studenci, którzy podczas studiów wybrali wszystkie lub część zajęć realizowanych metodą mieszaną (tradycyjne wykłady przeplatane zajęciami online), osiągali średnio lepsze wyniki niż ich rówieśnicy uczący się w sposób tradycyjny. Edukacja z elementami online sprzyjała bardziej efektywnemu wykorzystaniu czasu nauki przez studentów, większemu zaangażowaniu w proces uczenia się, zaś oddanie uczącym się kontroli nad interakcją z edukacyjnymi zasobami wideo czy testami prowadziło do osiągania lepszych wyników.

Jak zauważają amerykańscy eksperci od e-learningu, kursy hybrydowe mogą być odpowiedzią na wyzwania czy wręcz ograniczenia edukacji online. Nie wszyscy studenci, którzy wybierają e-learning, są w stanie odpowiednio zmotywować się do pracy wyłącznie w środowisku wirtualnym i do systematycznego logowania się na platformie edukacyjnej. Większości osób brakuje rzeczywistego kontaktu z kadrą akademicką, stąd poszukują takich rozwiązań, w których mogą pogodzić zachowanie pewnej edukacyjnej swobody ze spotkaniem i rozmową z wykładowcą. Połączenie dwóch metod pozwala zaoszczędzić sporo czasu, ale również daje dużo wyższy komfort studiowania.

Przewagą metody mieszanej nad tradycyjnymi zajęciami twarzą w twarz jest „kombinacja asynchronicznego i synchronicznego, intensywnego komunikowania się i wchodzenia w interakcję w trójkącie: student – nauczyciel – rówieśnicy, co pozwala uczącemu się lepiej wykorzystać cenny czas w ramach i poza normalnymi godzinami pracy szkoły czy uczelni.“ – zauważa Susan Patrick, prezes i dyrektor zarządzający Międzynarodowego Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Online K-12. Prowadzi to do bardziej efektywnego uczenia się i jego personalizacji, co przy tradycyjnych metodach nie mogło mieć miejsca.

Jak zauważa Patrick, badania potwierdzają, że wiele charakterystycznych dla metody mieszanej cech, określa również cechy, które moglibyśmy przyporządkować efektywnemu nauczaniu. Bogate interakcje pomiędzy uczestnikami procesu nauczania, dokładniejsze poznawanie przedmiotu zajęć, większa samodyscyplina, dokładne dopasowanie poziomu uczenia się do indywidualnych potrzeb, pełniejsze wykorzystanie wskazówek dotyczących uczenia się, a także wsparcie opiekunów kursów online w razie wystąpienia problemów i trudności w nauce – to, jak wynika z badań,  najważniejsze cechy dające przewagę kursom hybrydowym nad tradycyjnymi metodami nauczania.

Przeczytaj na ten temat również:

(Źródło: eSchoolNews.com)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie