Kursy hybrydowe potwierdzają skuteczność

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
e-learningCoraz więcej uczelni wyższych w Stanach Zjednoczonych myśli nad szerszym wykorzystaniem metody mieszanej w programie nauczania. Doświadczenia płynące z wielu uniwersytetów są pozytywne. Z badań jakościowych wynika, że zastosowanie dwóch różnych metod nauczania w trakcie kursu – tradycyjnej i edukacji online – działa mobilizująco na studentów.
 
Metoda mieszana, czy inaczej hybrydowa, pozwala na maksymalizację korzyści uczenia się: bezpośredniego kontaktu z wykładowcą oraz samodzielnego kształcenia w wirtualnym środowisku. Zajęcia mogą być przeplatane w różny sposób – na przykład tydzień ćwiczeń i wykładów z wykładowcami, a potem tydzień korzystania z kursów e-learning. Jeszcze inaczej – wykłady, do których odnoszą się potem komponenty kursu online, pogłębiając wiedzę studentów. Taka forma zajęć pozwala z jednej strony na rozszerzenie materiału przekazanego studentom, z drugiej zaoszczędzenie czasu prowadzących, ale i studentów, co chwalą sobie zwłaszcza ci z nich, którzy równolegle podejmują pracę.

O skuteczności tej metody jest również przekonane amerykańskie ministerstwo edukacji (Departament Edukacji), które prowadziło badania nad jakością edukacji online oferowanej przez uczelnie. Wyniki potwierdziły wcześniejsze przypuszczenia: studenci, którzy podczas studiów wybrali wszystkie lub część zajęć realizowanych metodą mieszaną (tradycyjne wykłady przeplatane zajęciami online), osiągali średnio lepsze wyniki niż ich rówieśnicy uczący się w sposób tradycyjny. Edukacja z elementami online sprzyjała bardziej efektywnemu wykorzystaniu czasu nauki przez studentów, większemu zaangażowaniu w proces uczenia się, zaś oddanie uczącym się kontroli nad interakcją z edukacyjnymi zasobami wideo czy testami prowadziło do osiągania lepszych wyników.

Jak zauważają amerykańscy eksperci od e-learningu, kursy hybrydowe mogą być odpowiedzią na wyzwania czy wręcz ograniczenia edukacji online. Nie wszyscy studenci, którzy wybierają e-learning, są w stanie odpowiednio zmotywować się do pracy wyłącznie w środowisku wirtualnym i do systematycznego logowania się na platformie edukacyjnej. Większości osób brakuje rzeczywistego kontaktu z kadrą akademicką, stąd poszukują takich rozwiązań, w których mogą pogodzić zachowanie pewnej edukacyjnej swobody ze spotkaniem i rozmową z wykładowcą. Połączenie dwóch metod pozwala zaoszczędzić sporo czasu, ale również daje dużo wyższy komfort studiowania.

Przewagą metody mieszanej nad tradycyjnymi zajęciami twarzą w twarz jest „kombinacja asynchronicznego i synchronicznego, intensywnego komunikowania się i wchodzenia w interakcję w trójkącie: student – nauczyciel – rówieśnicy, co pozwala uczącemu się lepiej wykorzystać cenny czas w ramach i poza normalnymi godzinami pracy szkoły czy uczelni.“ – zauważa Susan Patrick, prezes i dyrektor zarządzający Międzynarodowego Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Online K-12. Prowadzi to do bardziej efektywnego uczenia się i jego personalizacji, co przy tradycyjnych metodach nie mogło mieć miejsca.

Jak zauważa Patrick, badania potwierdzają, że wiele charakterystycznych dla metody mieszanej cech, określa również cechy, które moglibyśmy przyporządkować efektywnemu nauczaniu. Bogate interakcje pomiędzy uczestnikami procesu nauczania, dokładniejsze poznawanie przedmiotu zajęć, większa samodyscyplina, dokładne dopasowanie poziomu uczenia się do indywidualnych potrzeb, pełniejsze wykorzystanie wskazówek dotyczących uczenia się, a także wsparcie opiekunów kursów online w razie wystąpienia problemów i trudności w nauce – to, jak wynika z badań,  najważniejsze cechy dające przewagę kursom hybrydowym nad tradycyjnymi metodami nauczania.

Przeczytaj na ten temat również:

(Źródło: eSchoolNews.com)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie