Reakcje chemii z technologiami edukacyjnymi

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacjiPowinniśmy tworzyć takie rozwiązania i strategie dla szkół, aby wykorzystywać możliwości jakie dają nam nowoczesne technologie. Chemia jako nauka interdyscyplinarna z łatwością może zaadaptować nowinki techniczne, tak by jej nauczanie stało się przyjemniejsze i bardziej efektywne. A możemy wybierać naprawdę z szerokiego wachlarza elektronicznych aplikacji i urządzeń.
 
Chemii najlepiej uczyć się przez obserwację. Wykonywanie przez ucznia doświadczeń pozwala  na szybsze zapamiętanie właściwych rozwiązań, a także w naturalny sposób prowadzi do prawidłowych wniosków. Co jednak, gdy laboratorium jest niedostatecznie wyposażone? Z pomocą przychodzą filmy oraz nowoczesne platformy edukacyjne zawierające symulacje doświadczeń. Podobny problem może spotkać nas gdy chcemy dobrze omówić modele atomowe, czy budowę związków chemicznych. Jak w sposób interesujący i absorbujący przedstawić drobiny chemiczne? Dobrym sposobem jest przedstawienie trójwymiarowych symulacji, ukazujących dokładnie wygląd złożonych związków. Z takich baz cząsteczek korzysta się już od lat na wyższych uczelniach, dzięki czemu studenci bez problemu zapamiętują na przykład skomplikowane struktury złożonych podsieci anionowych i cząstek związków organicznych.

Biorąc pod uwagę aspekt, że chemia jest nauką obejmującą wiele pól działania, doskonałym rozwiązaniem wydaje się e-learning. Dzięki niemu uczniowie mogą uzupełnić i poszerzyć swoją wiedzę. Oczywiście najlepszym wariantem będzie stworzenie kompleksowej platformy edukacyjnej, która będzie zawierała notatki, ćwiczenia i testy sprawdzające wiedzę. Jednak czasem warto wyjść poza tradycyjny model nauczania książkowego i skorzystać z bardziej multimedialnych rozwiązań. Idealną propozycją wydaje się zastosowanie podcastów, dzięki którym uczniowie będą mogli w interaktywny sposób rozwijać swoje umiejętności. Dobrym wyjściem są też wykłady w wersji audio (lub sfilmowane), ponieważ słowo pisane poparte dźwiękiem jest o wiele łatwiej adaptowane przez szare komórki. Ponadto nauczyciel może nagrywać doświadczenia przeprowadzane na lekcjach, czy kołach chemicznych i dodawać je do podcastu, tak by umożliwić nieobecnym uczniom nadrobienie zaległości. 

W tworzenie takich wirtualnych pomocy naukowych warto angażować uczniów, przygotowane przez nich materiały będą atrakcyjne dla rówieśników, a opracowanie zawartości merytorycznej pomoże im lepiej opanować dane zagadnienie. W przypadku gdy możliwości techniczne czy finansowe szkoły nie pozwalają na przygotowanie takich pakietów do nowoczesnej komunikacji z uczniami można użyć chociażby bloga, czy forum dyskusyjnego. Uruchomienie działu pytań do nauczyciela pozwoli uczniowi na uzyskanie szybszej odpowiedzi na nurtujące go pytania. Stworzenie ankiet ewaluacyjnych, zamieszczanych do wypełnienia pod koniec opracowywania działu pozwoli nauczycielowi w porę zainterweniować i wyjaśnić wszelkie wątpliwości, czy niezrozumiałe zagadnienia. 

Internet jest pełen informacji na temat najnowszych odkryć chemicznych, ciekawostek czy nieszablonowych rozwiązań w tej dziedzinie - wystarczy go dobrze przeszukać. Podsyłanie uczniom dodatkowych informacji, chociażby w formie newslettera, może rozbudzić w nich ciekawość i chęć samodzielnego szukania dodatkowych informacji. W sieci znajdziemy również wiele baz artykułów naukowych z najlepszych czasopism chemicznych i choć umożliwienie dostępu do nich uczniom może okazać się za drogie, to przeglądanie ich przez nauczycieli i wyszukiwanie przez nich ciekawostek dla uczniów jest rozwiązaniem możliwym do zrealizowania.

Jako, że chemia łączy w sobie elementy innych nauk, czasami warto wyjść poza jej ramy i nawiązać współpracę z nauczycielami przedmiotów pokrewnych (biologia, fizyka, matematyka). Jeśli w naszej szkole brakuje specjalisty w tej dziedzinie można go poszukać za pomocą Internetu. Dobrym rozwiązaniem wydaje się tu dołączenie do grupy mastermind i stworzenie grona ekspertów z zakresu nauk ścisłych. Dzięki wzajemnej pomocy nauczycieli,  uczniowie uzyskają kompetentne i wyczerpujące informacje na dany temat.

Nowoczesne technologie dają nam praktycznie nieograniczone możliwości by uatrakcyjnić nauczanie przedmiotów ścisłych. Należy pamiętać, że dla współczesnej młodzieży forma przekazu jest równie ważna co treść, dlatego nasze podejście do nauczania powinno być otwarte na nowinki i multimedialne rozwiązania. Wyjście poza ramy nauczyciel-uczeń oraz nawiązanie dialogu jest szczególnie ważne w tak wymagającej dziedzinie nauki, jak chemia. Warto znaleźć odpowiedni sposób do zainteresowania uczniów tym przedmiotem, bo choć jest trudny, to jego nauka może sprawić wiele satysfakcji.


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie