Strona 2 z 2
Co młodzi ludzie wiedzą na temat nowych technologii?
Typografia
- Smaller Small Medium Big Bigger
- Default Helvetica Segoe Georgia Times
- Tryb czytania
Spis treści
Jeśli pokażemy w szkole uczniom, jak korzystać z tych podstawowych narzędzi - ułatwimy im znacznie późniejsze zmagania: pisanie prac zaliczeniowych, czy magisterskich, a także pracę w biurze. To mała inwestycja, która przynosi potem ogromne korzyści..
Nie korzystają z sieci w sposób bezpieczny
To zdecydowanie największy problem i zagrożenie dla młodych internautów. Bezpieczeństwo w sieci jest dla nich często pojęciem abstrakcyjnym. Nauczyciele, chcąc chronić swoich podopiecznych przed nieodpowiednimi dla treściami, stosują specjalne flirty, które blokują materiały przeznaczone dla dorosłych. Czy jednak są one niezawodne? Zdecydowanie nie, należy bowiem pamiętać, że ograniczają one również potrzebne informacje. Programy zabezpieczające mogą chociażby zablokować hasło „rak piersi”, które nie ma nic wspólnego z pornografią. Z drugiej strony w domu, czy kafejce internetowej dziecko może mieć dostęp do stron dla dorosłych i nauczyciele nie są w stanie tego kontrolować. Dlatego też, ważna jest edukacja na temat zagrożeń w Internecie, tak, aby dzieci zdawały sobie sprawę z czyhających na nie niebezpieczeństw. Ważnym aspektem jest też bezpieczeństwo danych osobowych i prywatność. Młodzi ludzie (starsi zresztą też) często bezmyślnie zamieszczają swoje prywatne zdjęcia w serwisach społecznościowych, czy publikują tam poufne dane, nie mając świadomości, że Internet to nie eter, a zamieszczone w nim informacje, są dostępne dla każdego użytkownika. Należy więc ze specjalną troską uświadomić uczniom, że warto bronić swojej prywatności, a zamieszczone przez nich w portalu społecznościowym materiały są dostępne nie tylko dla ich kolegów z klasy, ale też całkiem obcych ludzi.
Co robić, aby cyfrowe dzieci nie polegały tylko na swojej intuicji? Przede wszystkim promować większą świadomość funkcjonalności dostępnych narzędzi elektronicznych. Należy pamiętać, że gdy ktoś zauważa problem, to nie zawsze jest na dobrej drodze do jego rozwiązania i tym samym nie powinien być zostawiony z nim sam na sam. Oczywiście uczeń mógłby poszukać odpowiednich źródeł czy artykułów, albo innego oprogramowania, jednak nie tędy droga. Powinniśmy raczej postawić na opracowanie odpowiednich kursów i szkoleń do nauki obsługi powszechnie dostępnych programów, niż inwestować w nowsze i skomplikowane oprogramowanie.
W jaki sposób wykorzystywać nowoczesne technologie w nauczaniu? Przede wszystkim rozsądnie, czyli pokazując jak najwięcej ich możliwości, bo w ten sposób ukazujemy uczniom jak szeroki wachlarz rozwiązań daje im świadome korzystanie z dostępnych narzędzi.
(Źródło: eSchoolNews, Mary Ann Bell)