Czytają z iPodem

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacjiW szkołach okręgu Canby w stanie Oregon postawiono na praktyczne wykorzystanie iPodów w edukacji uczniów w szkole podstawowej. Władze szkolne uznały, że urządzenia te świetnie wspierają naukę czytania. W każdym iPodzie uczeń ma co najmniej swój własny słownik, kalkulator, kalkulator graficzny i podłączenie do sieci Internetu.
 
9 latki korzystają z iPodów Touch z dotykowym ekranem, na którym przesuwają kolejne stronice czytanego tekstu. Jednocześnie włączone jest nagrywanie. Jeśli po odtworzeniu okaże się, że tekst został "wydukany", nauczyciel zwraca uwagę na wymowę, błędy i prosi o ponowne jego przeczytanie.

"Muszę to przesłuchać i starać się, aby czytanie było perfekcyjne." – mówi uczennica 4 klasy Dallis Engel. "Jeśli czytasz jak robot, lepiej przeczytaj to raz jeszcze."

"Te dzieci nienawidziły czytać, ale teraz okazuje się, że wszystko jest do zrobienia dzięki tym iPodom." – zauważa Kelly Turcotte, nauczycielka języka w klasach czwartych. "Nagle okazało się, że każde z nich lubi czytać".

Przykład z miasta Canby jest dość nietypowy, gdyż w większości szkół w Stanach Zjednoczonych (w Polsce też) wprowadzono zakazy używania telefonów komórkowych i urządzeń mobilnych na zajęciach. Zdecydowano się na eksperyment – szerszego wykorzystania popularnych urządzeń w nauczaniu – co okazało się być strzałem w dziesiątkę. I to mimo tego, że budżety szkolne przeżywają trudne chwile w obecnych czasach, ze względu na ograniczenia w finansowaniu ze środków publicznych.

Po udanym pilotażu w Szkole Podstawowej Philander Lee trzy lata temu, władze oświatowe okręgu Canby przezaczyły na zakup iPodów Touch dla uczniów klas trzecich 250 tys. dolarów z grantów federalnych. Dodatkowo rodzice dołożyli 12 tys. dolarów wyposażając w iPody także uczniów klas 4 i 5-tych. Niedawno zakupiono także 30 ipadów dla Szkoły Podstawowej Eccles.

Wybór uczniów klas trzecich jako głównych użytkowników urządzeń był celowy. W Stanach Zjednoczonych uczniowie ci zaczynają zdawać pierwsze testy stanowe i potrzebują wsparcia w nauczaniu – na przykład matematyki. Jak zauważył Joseph Morelock, koordynator ds. technologii edukacyjnych w okręgu, wykorzystanie urządzeń mobilnych w edukacji przełożyło się na lepsze wyniki uczniów w testach wśród szkół w okręgu. Pozwala również lepiej dopasować tempo pracy do możliwości ucznia. Mogą łatwiej powtórzyć i ćwiczyć materiały z języka czy matematyki, których nie nauczyli się na zajęciach. Oczywiście – jak przyznają nauczyciele – jest też wyzwanie, aby iPody nie były używane w szkole do gier, które uwielbiają dzieci, a do których mają dostęp z Internetu.

Na potrzeby realizacji zajęć stworzono również wiki (stronę internetową), na której umieszczane są praktyczne informacje i zasoby dotyczące wykorzystania iPodów w edukacji szkolnej w okręgu Canby.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie