Nauka matematyki? Tylko z wykorzystaniem komputerów!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacji W świetnym francuskim filmie “Klasa“ (2008 r.) pojawia się scena, gdy szkolny matematyk przedstawia się na forum pokoju nauczycielskiego: „Witajcie, uczę w tej szkole, jak liczyć. Czasem też uczę matematyki“. Zapewne także nasi uczniowie zdziwiliby się, gdybyśmy powiedzieli im, że matematyka ma niewiele wspólnego z tabliczką mnożenia...
Jak więc dziś uczyć matematyki, żeby nie wydawała się naszym podopiecznym chaotyczna, nudna i niepotrzebna? Na to pytanie odpowiada w ciekawy i przekonujący sposób Conrad Wolfram, brytyjski technolog i biznesmen, specjalista w zakresie technologii informatycznych,  w swoim wystąpieniu w ramach TED TALKS. Twierdzi, że jeden z elementów, którego się uczymy - ręczne liczenie, jest nie tylko nudne, ale wręcz niepotrzebne w matematyce w dzisiejszym świecie. Prezentuje on swój radykalny pomysł: na większą skalę wykorzystać w nauczaniu matematyki komputery.

Żyjemy w coraz bardziej policzalnym świecie, w którym matematyka odgrywa niebagatelną rolę. Jest ona potrzebna światu bardziej niż kiedykolwiek, a jednak z jej sposobu nauczania nikt nie jest zadowolony – rozpoczyna swoje wystąpienie Wolfram. Jego postulat brzmi następująco: przestańmy uczyć liczenia, zacznijmy uczyć matematyki. I jej praktycznych zastosowań w codziennym życiu.

Co to oznacza? Komputery wykorzystane w szkole mogą stać się narzędziem oszczędzającym czas i energię potrzebne do obliczeń. W zamian możemy poświęcić się tworzeniu i rozwiązywaniu rzeczywistych problemów i poważnych zadań, ukazując związek matematyki z realnym życiem. Dzięki komputerom matematyka została uwolniona od liczenia. Ale to uwolnienie nie zostało wprowadzone do edukacji. Zastosowanie technologii informatycznych na szeroką skalę uczyni matematykę bardziej koncepcyjnym i twórczym zajęciem, które może pomóc naszym uczniom zrozumieć statystki publikowane w mediach czy obliczyć ratę kredytu. Poprzez praktyczne zastosowanie matematyki, czyli programowanie, możemy sprawić, że młodzi ludzie zaczną bawić się matematyką, bardziej ją czuć i instynktownie rozumieć.

Obejrzyjmy wystąpienie Conrada Wolframa:

(Źródło: TED Talks, opr. własne)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...
Ppp napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
Trochę na biologii, trochę na WF, trochę na godzinach wychowawczych - najważniejsze rzeczy dałoby si...
Jan napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Do: Gość: No i o czym to świadczy? Bo na pewno nie o wadach arkuszy egzaminacyjnych, ani nie o tym ż...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie