Nauka matematyki? Tylko z wykorzystaniem komputerów!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacji W świetnym francuskim filmie “Klasa“ (2008 r.) pojawia się scena, gdy szkolny matematyk przedstawia się na forum pokoju nauczycielskiego: „Witajcie, uczę w tej szkole, jak liczyć. Czasem też uczę matematyki“. Zapewne także nasi uczniowie zdziwiliby się, gdybyśmy powiedzieli im, że matematyka ma niewiele wspólnego z tabliczką mnożenia...
Jak więc dziś uczyć matematyki, żeby nie wydawała się naszym podopiecznym chaotyczna, nudna i niepotrzebna? Na to pytanie odpowiada w ciekawy i przekonujący sposób Conrad Wolfram, brytyjski technolog i biznesmen, specjalista w zakresie technologii informatycznych,  w swoim wystąpieniu w ramach TED TALKS. Twierdzi, że jeden z elementów, którego się uczymy - ręczne liczenie, jest nie tylko nudne, ale wręcz niepotrzebne w matematyce w dzisiejszym świecie. Prezentuje on swój radykalny pomysł: na większą skalę wykorzystać w nauczaniu matematyki komputery.

Żyjemy w coraz bardziej policzalnym świecie, w którym matematyka odgrywa niebagatelną rolę. Jest ona potrzebna światu bardziej niż kiedykolwiek, a jednak z jej sposobu nauczania nikt nie jest zadowolony – rozpoczyna swoje wystąpienie Wolfram. Jego postulat brzmi następująco: przestańmy uczyć liczenia, zacznijmy uczyć matematyki. I jej praktycznych zastosowań w codziennym życiu.

Co to oznacza? Komputery wykorzystane w szkole mogą stać się narzędziem oszczędzającym czas i energię potrzebne do obliczeń. W zamian możemy poświęcić się tworzeniu i rozwiązywaniu rzeczywistych problemów i poważnych zadań, ukazując związek matematyki z realnym życiem. Dzięki komputerom matematyka została uwolniona od liczenia. Ale to uwolnienie nie zostało wprowadzone do edukacji. Zastosowanie technologii informatycznych na szeroką skalę uczyni matematykę bardziej koncepcyjnym i twórczym zajęciem, które może pomóc naszym uczniom zrozumieć statystki publikowane w mediach czy obliczyć ratę kredytu. Poprzez praktyczne zastosowanie matematyki, czyli programowanie, możemy sprawić, że młodzi ludzie zaczną bawić się matematyką, bardziej ją czuć i instynktownie rozumieć.

Obejrzyjmy wystąpienie Conrada Wolframa:

(Źródło: TED Talks, opr. własne)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie