Internet w mojej szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jednym z największych wyzwań stojących przed polską szkołą wydaje się być zapewnienie stałego i szybkiego internetu. Próbując podsumować sondę w portalu dotyczącą internetu szkolnego, można stwierdzić, że jeszcze mamy w szkołach wiele do zrobienia. Można oczywiście nadal uczyć bez internetu lub ograniczać jego wykorzystanie tylko dla władz szkoły i nauczycieli, ale warto być świadomym, że to raczej zaszkodzi uczniom, niż pomoże.PHOTO: SXC.HU

Publikując sondę w Edunews.pl poświęconą internetowi szkolnemu chcieliśmy sprawdzić, czy uzyskamy potwierdzenie stanowiska MEN, jakoby internet we wszystkich polskich szkołach był. Gdyby rozważać to w kategoriach programistycznych 0-1, stwierdzenie, że internet w szkołach jest byłoby pewnie prawdą. Gorzej, gdy zapytać: jaki ten internet jest? Czy jest wykorzystywany? Przez kogo? Czy służy wszystkim uczniom? Tu już nie da się zastosować odpowiedzi zero-jedynkowych i pokazały to wyniki naszej sondy.

Myśląc o internecie w szkole raczej skłaniam się ku takiej opinii, że internet powinien być wykorzystywany na wszystkich zajęciach przedmiotowych, a skoro tak, to najlepiej, aby każdy uczeń miał do niego dostęp. Niestety, tylko 31% głosujących potwierdziło, że tak właśnie jest w ich szkołach (brawo!). Z przykrością należy stwierdzić, że w wielu przypadkach podejmowane są próby „zamknięcia“ internetu w pracowniach komputerowych, co znacznie ogranicza możliwość pracy z siecią nauczycielom innych przedmiotów niż informatyka. Niepokojące jest też to, że internet nadal w niektórych szkołach dostępny jest tylko dla dyrekcji i sekretariatu (4%) lub służy wyłącznie nauczycielom i dyrekcji (11%). Szkoła bez internetu i nowych technologii kojarzy się młodzieży ze skansenem. Pamiętajmy, że jednorazowa wizyta w skansenie może być bardzo ciekawa, pouczająca i atrakcyjna, ale przymysowy codzienny pobyt w skansenie to dla młodych ludzi totalne nieporozumienie.

Ważne są pytania o jakość internetu w szkołach. Jednym z priorytetów władz oświatowych (na szczeblu krajowym i samorządowym) powinno być zapewnienie szkołom szybkiego łącza (definicja co to jest „szybkie łącze“ w wielu krajach UE zmieniła się w ciągu ostatnich 5 lat z liczby jednocyfrowej, do dwucyfrowej MB!). Ponad 9% głosujących odpowiedziało, że internet w ich szkole jest tak wolny, że tak jakby go nie było.

Z przedstawionych wyników sondy wynika, że raczej nie jest prawdą, że internet w szkołach jest. Myślę, że zarówno dla MEN, jak i ministra Boniego sprawa poprawy infrastruktury sieciowej w szkołach, jej znacznego przyspieszenia i upowszechnienia, powinno być jednym z priorytetów. I myślę, że nie musimy czekać aż do Polski 2030, aby taką zmianę zrealizować. No chyba, że Polska 2030 ma być edukacyjnym skansenem.

W sondzie oddano łącznie 367 głosów.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie