Komisja Europejska za cyfryzacją szkoły

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W świecie, w którym coraz częściej posługujemy się w pracy i życiu osobistym urządzeniami i zasobami cyfrowymi, nie ma już chyba miejsca na szkołę, która jest technologicznym skansensem. „Cyfrowa szkoła" z komponentem e-zasoby edukacyjne, w wyniku którego powstaną elektroniczne podręczniki, jest zdaniem Ministerstwa Edukacji Narodowej projektem wynikającym ze społecznych oczekiwań i kierunków rozwoju społeczeństwa. Podobnie uważa Komisja Europejska.(C) 3ddock - fotolia.com

Uruchomienie programu „Cyfrowa Szkoła“ napotyka na silne protesty środowiska wydawców edukacyjnych obawiających się utraty zysków ze sprzedaży podręczników papierowych, którzy wsparcia dla swoich argumentów szukali także w Brukseli. Główną „kością“ niezgody jest pomysł nieodpłatnego udostępnienia uczniom e-podręczników i zasobów cyfrowych – zdaniem wydawców narusza to warunki konkurencji na wolnym rynku, a także może obniżyć jakość edukacji.

Zgodnie z założeniami programu „Cyfrowa Szkoła“ w ciągu 3 lat mają powstać multimedialne zasoby obejmujące zarówno treści, jak i materiały filmowe czy pliki muzyczne - co najmniej 18 podręczników do 14 przedmiotów oraz około 2500 uzupełniających je zasobów edukacyjnych.
Argumentów przeciwko przygotowywaniu przez rząd darmowych e-podręczników nie poparł m.in. przewodniczący Komisji Europejskiej José Manuel Barroso, do którego trafił list wydawców. W odpowiedzi udzielonej im w imieniu przewodniczącego przez Detlefa Eckerta (PDF) http://www.men.gov.pl/images/stories/list_KEx.pdf - dyrektora ds. mediów i danych osobowych Komisji Europejskiej czytamy m.in., że „dziś technologie cyfrowe powodują przekształcenia, wpływając na wszystkie aspekty życia głównych gałęzi gospodarek oraz sektor publiczny. W sposób nieunikniony stanowią wyzwanie dla obowiązujących systemów formalnego kształcenia we wszystkich państwach członkowskich UE". Komisja Europejska wręcz wzywa państwa członkowskie do wprowadzenia e-nauczania w główny nurt polityk krajowych w celu modernizacji systemu edukacji, zwłaszcza, gdy aspiruje do tego, żeby nadążać za zmianami życia społecznego i zawodowego.

Program „Cyfrowa Szkoła" uruchomiony przez polski rząd należy do tej kategorii - podkreśla w liście przedstawiciel Komisji Europejskiej. Dodaje także, że wydawnictwa edukacyjne z ich cennym doświadczeniem w dostarczaniu wysokiej jakości źródeł edukacyjnych są przygotowane do odegrania ważnej roli w zmianie wprowadzanej przez resort edukacji.

Idea otwartej dostępności do zasobów edukacyjnych, w której mieści się także cyfryzacja szkoły ma także zwolenników w Radzie Europy. Za Otwarte Zasoby Edukacyjne uznaje się powszechnie dostępne: podręczniki, kursy, scenariusze lekcji i inne materiały - udostępniane swobodnie, za darmo wraz z prawem do ich dalszego wykorzystywania i adaptacji. Rada Europy w rekomendacji z 2008 roku zaleciła stosowanie Otwartych Zasobów Edukacyjnych jako metody zwalczania cyfrowego wykluczenia i wyrównywania szans edukacyjnych. Dokumentem strategicznym, który ma pomóc rządom w konstytuowaniu tak rozumianej polityki otwartościowej jest przyjęta podczas Kongresu Otwartych Zasobów Edukacyjnych UNESCO w Paryżu, w dniach 20-22 czerwca br. Deklaracja Paryska.

Sir John Daniel, przewodniczący Commonwealth of Learning, przedstawił na Kongresie kluczowe zapisy Deklaracji, wskazujące na istotne z punktu widzenia edukacji problemy jak: podnoszenie świadomości na temat otwartych zasobów i możliwości ich wykorzystania; wspieranie rozwoju strategii i polityk narodowych, w tym otwierania zasobów finansowanych ze środków publicznych; promocja i wsparcie wdrożeń systemów otwartego licencjonowania treści; większe zaangażowanie w tworzenie zasobów w różnych językach, formatach, zróżnicowanych pod względem kulturowym; umożliwienie efektywniejszego wyszukiwania i ponownego wykorzystania otwartych zasobów.

Deklaracja Paryska nie ma charakteru wiążącego dla rządów państw, a głównym jej celem jest możliwie szerokie wdrożenie polityki otwartościowej przez kraje o różnych potrzebach i różnym stopniu otwarcia. Podczas Kongresu członkowie Koalicji Otwartej Edukacji z Polski przeprowadzili panel o otwartych zasobach edukacyjnych w naszym kraju, na którym zaprezentowali program „Cyfrowa Szkoła" oraz problemy i szanse wolnych e-podręczników, które mają powstać w jego ramach. Program „Cyfrowa Szkoła", a zwłaszcza sposób tworzenia w nim otwartych podręczników, wzbudził bardzo życzliwe komentarze przedstawicieli innych krajów.

(Źródło: MEN, opr. własne)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie