Facebook nie tylko dla uczniów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nowoczesne technologie są narzędziami, bez których nie może obejść się współczesna szkoła. Są pomocne zarówno w dydaktyce, jak i w promowaniu placówki. Ich właściwe wykorzystanie będzie jednym z tematów XIV Konferencji Dyrektorów Szkół, organizowanej w ramach Edu Trendy 2012.photo: sxc.hu

Edu Trendy 2012 to międzynarodowe wydarzenie koncentrujące się na innowacjach w edukacji. Odbędzie się w dniach 27 – 28 września 2012 r., a jego organizatorami są Wolters Kluwer Polska, wydawca czasopisma Dyrektor Szkoły, i firma redNet Media. Patronem medialnym tej inicjatywy został portal Edunews.pl.

O wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w szkole opowie Roman Lorens, który podkreśla, że w dzisiejszych czasach nie można ignorować dobrodziejstw, jakie może przynieść właściwe wykorzystanie internetu.

"Media odgrywają bardzo ważną rolę w naszym społeczeństwie. Nie tylko przekazują informacje, ale również  kreują w zbiorowej świadomości sposoby myślenia i zachowania. Uczniowie mają możliwość zdobycia, często więcej informacji w mediach społecznościowych niż od nauczyciela w klasie. " - pisze we wstępie do wykładu. Formułuje też najważniejsze problemy, jakie powoduje popularność mediów elektronicznych w dzisiejszych czasach.

"Czy w praktyce oznacza to, że szkoła powinna wykorzystać je jako materiał dydaktyczny? Czy synonimem nowoczesnej szkoły powinny stać się narzędzia Web 2.0 i Web 3.0? Czy szkoła może uczyć nowocześnie nie korzystając z serwisów społecznościowych?" - na te pytania Roman Lorens postara się odpowiedzieć już we wrześniu.

Portale społecznościowe jako sposób na promocję

Portale społecznościowe są również świetnym narzędziem do promowania szkoły. Założenie fanpage'a szkoły na Facebooku pozwola na dotarcie z informacjami o placówce do dużego grona odbiorców. Zalety tego rodzaju promocji przedstawiono w lipcowym "Dyrektorze szkoły".

"Social media, czyli media społecznościowe, to narzędzie wspomagające komunikację z grupami docelowymi. Są bardzo popularne wśród użytkowników internetu i mogą przynieść szkole niezwykle wiele korzyści. Dobrym pomysłem na promocję szkoły jest założenie konta na Facebooku. Przeciętny użytkownik tego serwisu ma 130 znajomych, ci z kolei – swoich znajomych itd. Czyli jeżeli założymy swój fanpage, możliwość dotarcia z informacją do różnego typu odbiorcy wzrasta w miarę powiększania się grona naszych „fanów”. Na Facebooku możemy zamieszczać wszelkiego rodzaju wiadomości o szkole, wydarzeniach, o tym wszystkim, czym chcemy podzielić się z innymi, a co jednocześnie wpłynie na popularyzację działań naszej placówki. Ważnym elementem serwisu są możliwości interakcji z „fanami” – sondy, pytania, ankiety, quizy itp., które w pewien sposób wymuszają aktywność i powodują, że konto jest dynamiczne.

Na Facebooku nie obowiązują sztywne reguły, dlatego w sposób mniej oficjalny można przekazać mnóstwo informacji o szkole. Poza tym strona fanpage na Facebooku daje administratorowi zestaw precyzyjnych danych na temat użytkowników, którzy zostali fanami. Listę takich elementów informacyjnych opublikował serwis facebooker.pl (wyspecjalizowany serwis w promocji i marketingu). Należą do nich: łączenie fanów, czyli liczba fanów naszego profilu szkolnego; interakcje i oddziaływania – reakcje użytkowników na publikacje zamieszczane na Facebooku; liczba wyświetleń i dane demograficzne. Analizując wyżej wymienione atrybuty, można dostosować działania promocyjne do tego, czym zainteresowani są „fani”.

Kolejnym portalem społecznościowym, który pozwoli zaprezentować szkołę szerokiemu gronu odbiorców, jest YouTube. Dzięki temu serwisowi wideo szkoła może rozpropagowywać filmy dotyczące swojej działalności, promować się w internecie. Filmy osadzone na tym serwisie można także podlinkować i umieścić na swojej stronie internetowej, Faceobooku, czy też w innym wirtualnym miejscu. YouTube można potraktować także jako archiwum materiałów dydaktycznych lub szkolną stację telewizyjną, zamieszczającą newsy ze szkoły.

Wśród serwisów, które można zaabsorbować do promocji szkoły, znajduje się Flickr. Jest to serwis publikujący w internecie zdjęcia. Jego funkcjonalność kryje się w możliwości prowadzenia dyskusji, wymiany informacji, uzyskania szybkiej informacji zwrotnej. Umożliwia publikowanie zdjęć w internecie przy wykorzystaniu specjalnych programów, formularzy WWW, poczty elektronicznej, telefonów komórkowych itp.; opisywanie zdjęć i albumów – poprzez dodawanie tytułów, nazw, tagów (geotagowanie, czyli dodawanie współrzędnych geograficznych do opisu zdjęć, które umożliwiają wyświetlenie zdjęć dotyczących wybranej lokalizacji); oznaczanie postaci i przedmiotów na zdjęciach (tę aktywność można wykorzystać np. do konkursu wiedzy o szkole – co przedstawia dane zdjęcie); zarządzanie zdjęciami – tworzenie albumów tematycznych i kolekcji np. z wydarzeń szkolnych, edycję zdjęć za pomocą zintegrowanego programu Picnic oraz ich udostępnianie, tworzenie profilu użytkownika, budowanie sieci kontaktów, tworzenie i przynależność do grup tematycznych, zastosowanie różnorodnych narzędzi komunikacji, takich jak blogi, fora dyskusyjne, komentarze. Reasumując – za pomocą aplikacji Flickr użytkownicy współtworzą własne programy, usługi i projekty, które można wykorzystać na rzecz tworzenia wspólnoty związanej ze szkołą." - pisze Magdalena Brewczyńska w artykule Wykorzystanie internetu w promocji szkoły, opublikowanym w lipcowym numerze czasopisma "Dyrektor Szkoły".

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie