Rozszerzona rzeczywistość i laboratorium dla każdego ucznia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Największą przeszkodą w odpowiednim wyposażeniu placówek edukacyjnych, a także zapewnieniu równego i sprawiedliwego dostępu do edukacji są finanse. Okazuje się jednak, że istnieją rozwiązania, które pozwalają przezwyciężyć to ograniczenie. Do szkół wkracza technologia Rozszerzonej Rzeczywistości.fot. CTAdventure - Edu-AR

Brak odpowiedniej ilości środków w budżetach szkół powoduje, że w opinii zarówno uczniów, nauczycieli, jak i rodziców, polska szkoła często uważana jest za mało nowoczesną. Biorąc pod uwagę potencjał nowych technologii oraz fakt, że obecnie co piąty Polak posiada smartfona, warto pochylić się nad tematem technologii Rozszerzonej Rzeczywistości, która to może znacznie przyczynić się do rozwiązania wielu problemów na drodze do odpowiedniej edukacji. Nie jest to jedynie śmiała wizja, ale fakt. Warto bliżej zapoznać się z tym zagadnieniem. 

Czym jest rozszerzona rzeczywistość?

Prawdopodobnie wiele osób kojarzy słynny już projekt Googla – ultra nowoczesne okulary Google Glass, których zadaniem jest nałożenie na ludzkie oko połączonego z internetem wizjera. Projekt bazuje na wspomnianej technologii Rozszerzonej Rzeczywistości (ang. Augmented Reality, czyli AR). Technologia AR to rozwiązanie, która umożliwia połączenie w czasie rzeczywistym prawdziwego świata (w formie obrazu rejestrowanego przez obiektyw aparatu lub kamery), z generowanym cyfrowo obrazem, najczęściej w formie obiektów 3D. Ostatnie lata to czas intensywnych działań na polu AR i wielu ciekawych inicjatyw, także wśród polskich uczelni i przedsiębiorców. Jedną z nich jest projekt „EDU-AR”(www.edu-ar.pl) realizowany wspólnie przez Uniwersytet Warszawski, Fundację MOST oraz firmy CTAdventure i Smart_Lab.

Wynikiem projektu jest rozwiązanie w postaci programu, który pozwala na prowadzenie wirtualnych eksperymentów w laboratorium AR. Całość działań oraz opracowany program edukacyjny, zaprezentowane zostaną 16 stycznia na konferencji „Rozszerzona Rzeczywistość w Edukacji” (www.edu-ar.pl) w Warszawie – ogólnopolskiej bezpłatnej konferencji w całości poświęconej nowoczesnym technologiom w nauczaniu.

EDU-AR, czyli rozszerzona szkoła

Istotnym środkiem do zapewnienia efektywnej edukacji w obszarze nauk ścisłych jest eksperyment. Pomysł na użycie Rozszerzonej Rzeczywistości w nauczaniu jest zatem jak najbardziej na miejscu. Technologia Edu-AR pozwala bowiem na stworzenie szkolnego laboratorium, w którym możliwe jest wielokrotne przeprowadzanie eksperymentów w rzeczywistości wirtualnej bez ponoszenia dodatkowych kosztów, takich jak koszty odczynników, czy utrzymania laboratoriów oraz bez ryzyka wypadku. W tym celu użytkownik potrzebuje komputera, kamery internetowej, odpowiedniego oprogramowania oraz specjalnych kart, które są znacznikami rozszerzonej rzeczywistości.

Manewrując kartami może przeprowadzać własnoręcznie dowolne eksperymenty, nawet te bardzo skomplikowane. Biorąc pod uwagę fakt, że większość szkół na swoim wyposażeniu posiada komputery oraz tablice multimedialne, oprogramowanie wykorzystujące AR możne rzeczywiście znacznie ograniczyć koszty utrzymania laboratoriów i dostarczyć nauczycielom ciekawego narzędzia dydaktycznego.

fot. CTAdventure - Edu-AR

Można już nawet sprawdzić jak omawiana technologia działa. Wszyscy uczestnicy konferencji „Rozszerzona Rzeczywistość w Edukacji” będą mieli okazję wziąć udział w warsztatach i osobiście przetestować badane rozwiązanie. W związku z tym, że ilość miejsc jest ograniczona, warto pomyśleć o zapisach już dziś. Wszelkie informacje oraz program Konferencji znajdują się na stronie: http://edu-ar.pl/.

Czy Rozszerzona Rzeczywistość faktycznie ma szansę na dobre zagościć w szkołach? Wydaje się, że tak. Na pewno warto śledzić możliwości, jakie daje to rozwiązanie.

(Źródło: CTAdventure, artykuł przygotowany w związku z promocją konferencji EDU-AR)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie