Gry kształcą dzieci i... chirurgów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
gry edukacyjneW trakcie corocznej konferencji Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego, która w tym roku odbyła się w Bostonie, naukowcy z Fordham Univeristy ogłosili wyniki swojego badania nad zachowaniem dzieci w czasie gier wideo. Badania potwierdziły, że gry komputerowe rozwijają umiejętności percepcyjne i poznawcze. Ale oczywiście nie wszystkie.
 
Psycholodzy, dr Fran C. Blumberg i Sabrina S. Ismailer, zbadali 122 uczniów piątej, szóstej i siódmej klasy pod kątem ich umiejętności rozwiązywania problemów w czasie grania w grę komputerową, której nigdy wcześniej nie widzieli. Dzięki temu pokazali, że niektóre rodzaje gier mogą przynosić edukacyjne korzyści, poprawiając zręczność i umiejętność rozwiązywania złożonych problemów. W czasie eksperymentu, naukowcy poprosili dzieci, żeby w czasie grania spróbowały głośno myśleć przez około 20 minut. Ich umiejętności rozwiązywania programów mogły być ocenione dzięki podziale tego, co mówili, na zdania o charakterze poznawczym, zorientowanym na cel, zorientowanym na grę, emocjonalnych i zależnych od kontekstu.
 
"Młodsze dzieci wydają się być bardziej zainteresowane wyznaczaniem sobie celów krótkoterminowych, natomiast starsze są bardziej zainteresowane samą grą i wszelkimi czynnościami, których ona od nich wymaga” - mówi Blumberg. „W związku z tym młodsze dzieci mogą wykazywać większą potrzebę skupienia się na mniejszych aspektach danego problemu niż starsze, nawet w sytuacji związanej z rozrywką, takiej jak gra na komputerze”.
 
Precyzja chirurga
Ciekawe wyniki badań przedstawili również naukowcy z Iowa State University dr Douglas Gentile i William Stone, którzy opisali swoje badania z udziałem uczniów liceów i szkół wyższych oraz chirurgów laparoskopowych, którzy mieli przyjrzeć się swojemu korzystaniu z gier oraz jego efektom. W pierwszym badaniu wzięło udział 33 chirurgów i okazało się, że ci, którzy grali w gry komputerowe byli o 27% szybsi w wykonywaniu zaawansowanych zabiegów i robili 37% mniej błędów od kolegów, którzy nie korzystali w domu z gier wideo. Przeszłość zaawansowanego gracza i związane z tym umiejętności wpływają na późniejszą umiejętność precyzyjnego zakładania szwów, nawet jeżeli weźmie się również poprawkę na płeć, lata praktyki zawodowej i liczbę przeprowadzonych zabiegów laparoskopowych.

W drugim badaniu próba była większa, bo wzięło w niej udział już 303 chirurgów (82% stanowili mężczyźni, a 18% kobiety) i również jego wyniki dowodzą, że chirurdzy, którzy grali w gry komputerowe wymagające wyobraźni przestrzennej i precyzji manualnej, a potem wykonywali otwór wiertłem, byli znacząco szybsi w każdej z 10 prób, w porównaniu z chirurgami, którzy nie spędzili najpierw czasu na grze.
 
„Ogólnie, gry mają wpływ na człowiek w kilku wymiarach, a jednym z nich jest czas, który spędza się na graniu w nie. Oprócz tego trzeba wziąć pod uwagę zawartość gry, czyli na co trzeba w niej zwracać uwagę i jak kontrolować ruchy gracza” - mówi Gentile. „To oznacza, że gry nie są dobre, lub złe, ale są potężnym narzędziem edukacyjnym i mają przynoszą wiele dobrych skutków, które trudno normalnie sobie wyobrazić”.

Inne aspekty gier
Przy okazji potwierdzono, że gry komputerowe mogą mieć również negatywne konsekwencje. Naukowcy wskazywali na negatywne skutki grania w gry zawierające dużo elementów przemocy. Osoby grające nagminnie w takie gry były bardziej nieprzyjazne, miały mniej współczucia i uważały, że przemoc jest czymś naturalnym w życiu. Natomiast grający w gry „prospołeczne” wdawali się rzadziej w szkolne bójki i byli bardziej pomocni dla innych uczniów. W innych badaniach stwierdzono również, że osoby spędzające dużo czasu na komputerowej rozrywce, osiągały w szkole gorsze wyniki i były bardziej zagrożone otyłością. Z drugiej strony, popularność gier wykorzystywana jest obecnie również do walki z otyłością wśród nastolatków
 
Podobne badania o znaczeniu gier prowadzone są również w Polsce. Posłuchaj rozmowy: Gry potrzebne w edukacji z dr Dominiką Urbańską-Galanciak, pracownikiem Polskiej Akademii Nauk i członkiem Polskiego Towarzystwa Badania Gier.
 
(Źródło: American Psychological Association, opr. własne)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie