Polacy a sztuczna inteligencja: niepewni, ale ciekawi co przyniesie przyszłość

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Raport „Między ciekawością a niepewnością. Pokolenia Polaków wobec sztucznej inteligencji - wiedza, doświadczenie, nastroje” to najnowsze opracowanie podejmujące gorący temat AI. W badaniu udział wzięli przedstawiciele czterech generacji: Z, Y, X oraz Baby Boomers.

Z zebranego materiału badawczego wyłania się zróżnicowany obraz polskiego społeczeństwa, które wciąż niewiele wie o rozwiązaniach opartych na AI i nie do końca rozumie sposób jej działania. Nadzieją napawa jednak fakt, że mimo poczucia niepewności, każda z generacji dostrzega potencjał w rozwoju sztucznej inteligencji i deklaruje otwartość na zgłębianie wiedzy na jej temat. - mówi prof. Kamil Staniec, prorektor ds. kształcenia Politechniki Wrocławskiej - inicjatora badania.

Jakie emocje, niepokoje i nadzieje rodzi w Polakach cyfrowa rewolucja?

Wiemy, że AI istnieje - gorzej z jej ze zrozumieniem i stosowaniem

Pojęcie sztucznej inteligencji okazało się znane aż 87% uczestników badania. Jednak jedynie 15% badanych Polaków ocenia swoją wiedzę o rozwiązaniach opartych na AI jako wysoką, a tylko 23% deklaruje, że rozumie jak działają konkretne narzędzia wykorzystujące tą technologię.

Przydatność AI w pracy dostrzega niecała połowa badanych - jednocześnie niemal tyle samo respondentów przyznało, że nie korzysta z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji w obszarze zawodowym.

Wyraźny rozdźwięk między potrzebą stosowania AI a jej realnym wykorzystaniem w pracy wynika nie z braku zaufania, lecz z niedostatecznej wiedzy i braku kompetencji wdrożeniowych - szczególnie w organizacjach, które nie posiadają kultury technologicznej. - zauważa dr hab. inż. Tomasz Kajdanowicz, prof. uczelni kierownik Katedry Sztucznej Inteligencji na Wydziale Informatyki i Telekomunikacji Politechniki Wrocławskiej.

Największe nadzieje - medycyna, największe obawy - dezinformacja i manipulacja

Niezależnie od wieku respondenci największe nadzieje związane z AI wiążą z rozwojem medycyny. Wierzą, że sztuczna inteligencja pomoże w szybszej i skuteczniejszej diagnostyce, opracowywaniu nowych terapii i leków, a także przeprowadzaniu zabiegów i operacji. Kolejne wskazywane przez badanych obszary z potencjałem dla sztucznej inteligencji to programowanie, rozwój nauki oraz cyberbezpieczeństwo.

Czego zaś najczęściej obawiają się Polacy w związku z rozwojem sztucznej inteligencji? 44% wskazało na dezinformację i manipulację informacyjną, a 39% na tzw. bezrobocie technologiczne, wynikające z zastępowania ludzi coraz bardziej wszechstronną technologią. 35% badanych obawia się także utraty bezpieczeństwa i prywatności, związanych z m.in. technologią deepfake, brakiem przejrzystości działań czy wpływem AI na środowisko.

Eksperci Politechniki Wrocławskiej zwracają uwagę, że to, co respondenci postrzegają jako „wykluczenie”, często jest w rzeczywistości przemianą wymagań na danym stanowisku lub koniecznością przekwalifikowania.

Istnieje przekonanie, że AI nie zastąpi ludzi na miejscu pracy, ale pracownicy używający AI będą mieć przewagę. Kluczowe zatem staje się rozumienie, które z działań na danym stanowisku mogą być wspierane lub zastępowane przez narzędzia AI, a które nie obędą się bez obecności człowieka, albo dzięki jego obecności nabierają dopiero specyficznej wartości. - mówi Katarzyna Oleszek-Sławińska z Biura Karier na Politechnice Wrocławskiej.

Badania zlecone przez wrocławską uczelnię wyraźnie pokazują, że mimo niepewności co do przyszłości w związku z rozwojem AI, wciąż jesteśmy jej ciekawi i jako społeczeństwo pozostajemy otwarci, by ją poznawać. 43% badanych deklaruje chęć poszerzania wiedzy o AI, a motywację w tym zakresie widać zwłaszcza wśród najmłodszego pokolenia. To - zdaniem ekspertów - duży potencjał i wskazanie kierunku działań dla nowoczesnej edukacji.

Pełną wersję raportu można znaleźć na stronie Politechniki Wrocławskiej.

 

(Źródło: PAP MediaRoom, Kplus)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie