Sidebar

05
Pn, Maj

Piękno wizualizacji danych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiJak odnaleźć się w dżungli złożonych danych, które docierają do nas każdego dnia? Rzecz jasna – wszyscy chorujemy na ich nadmiar. Przesyt powoduje często zupełne zobojętnienie lub poczucie zagubienia. Zważywszy, że ilość informacji będzie ciągle rosnąć, warto zastanowić się, zwłaszcza w kontekście naszych uczniów, jak sobie radzić z ich przetwarzaniem?
 
Według Davida McCandlessa, brytyjskiego dziennikarza i grafika, fascynujego się przekładaniem na język grafiki faktów, idei, statystyk, z pomocą może przyjść nam umiejętność wizualizacji informacji, a następnie znajdowania niezwykłych prawidłowości i połączeń, które mogą zmienić nasz sposób postrzegania świata.

Gdy stykamy się w gazecie z liczbami lub gdy docierają do nas informacje odarte z kontekstu, nasz umysł podejmuje się ich analizy, która niekoniecznie przekłada się na rzeczywiste rozumienie problemów i ich skali. Natomiast – jak sugeruje w swym wystąpieniu McCandless – potrzebujemy mapy informacji, ich syntezy i ukazania wzajemnych odniesień. Zyskujemy je właśnie poprzez wizualizację informacji, czyli „zamianę w krajobraz poznawany oczami“. Zmysł wzroku, który chłonie miliony impulsów poza naszą świadomością, będąc wrażliwy na zmianę kolorów, kształtów i wzorów, jest naszym wielkim sprzymierzeńcem w nauce i rozumieniu. „Łącząc język oka z językiem umysłu, który opiera się na słowach, liczbach i konceptach, zaczynamy mówić dwoma językami na raz, jeden wzmacnia drugi“ – przekonuje autor.

Jakie wnioski płyną dla edukacji z tego wystąpienia - co najmniej dwa. W dobie, gdy wszyscy jesteśmy wzrokowcami i domagamy się wizualnego aspektu informacji (jak mawia McCandless) uczenie wyłącznie poprzez tekst jest nieefektywne i nużące, zwłaszcza dla młodego pokolenia. Po drugie autor implikuje, że „kopiuj-wklejące“ podejście naszych uczniów do Internetu wynika z faktu, że stawiamy im złe pytania. Gdybyśmy postawili przed nimi rzeczywiste wyzwania polegające na zebraniu wielu danych, porównaniu ich i przedstawieniu w ciekawej formie graficznej, moglibyśmy mówić o kreatywnym i sensotwórczym uczeniu się.

 
(Źródło: TED Talks)
 
 
Komentarze (2)
This comment was minimized by the moderator on the site
Istniał, istnieje, i mam nadzieję że w dalszym ciągu będzie istniał, tylko i wyłącznie jeden gatunek w przyrodzie, który wytworzył niezależny od otaczającego go świata system komunikacji za pomocą znaków (dźwiękowych, mowa) całkowicie oderwanych...
Istniał, istnieje, i mam nadzieję że w dalszym ciągu będzie istniał, tylko i wyłącznie jeden gatunek w przyrodzie, który wytworzył niezależny od otaczającego go świata system komunikacji za pomocą znaków (dźwiękowych, mowa) całkowicie oderwanych od odwołań do świata fizycznego. Tym gatunkiem jest homo sapiens,a środkiem komunikacji język. Za pomocą języka (mowy)jesteśmy w stanie wyrazić absolutnie wszystko co chcemy, pozostaje tylko kwestia rozwijania (np. na lekcjach języka ojczystego w szkole) tego przynależnego nam od milionów lat narzędzia komunikacji. Za pozwoleniem, ale nigdy homo sapiens nie będzie w stanie rywalizować w spostrzegawczości np. z ptakiem, bo to wynika z naszej ewolucji. Tymczasem wizualizacja danych może nam pomóc i uatrakcyjnić proces odbioru, porównywania, zestawiania, itp. różnych danych, zwłaszcza że mamy do czynienia z coraz większą ich liczbą, ale myśleć będziemy za pomocą pojęć (idei) przekazywanych za pomocą słów w formie oderwanego od świata przyrody języka. Nadmierny nacisk na wizualizację może doprowadzić do degeneracji języka mówionego, może dojść do radykalnego zmniejszenia zasobów słownictwa wśród coraz większych populacji ludności na całym świecie. Ludzie mogą zacząć komunikować się za pomocą kolorowych znaków graficznych, a to nie jest nasze główne medium komunikacji. To za pomocą języka i mowy podporządkowaliśmy sobie pozostałe gatunki. I to za pomocą języka (mowy) jesteśmy w stanie wyrazić wszystko co chcemy.
More
Jan Soliwoda
This comment was minimized by the moderator on the site
Jeżeli dobrze zrozumiałem naszego szlachetnego komentatora, mamy wreszcie długo poszukiwany klucz do szkoły, która nas raz a dobrze odróżni od zwierzaków. Po prostu: zawiązujemy uczniom oczy (przecież to atawistyczny organ, bo chomiki też go...
Jeżeli dobrze zrozumiałem naszego szlachetnego komentatora, mamy wreszcie długo poszukiwany klucz do szkoły, która nas raz a dobrze odróżni od zwierzaków. Po prostu: zawiązujemy uczniom oczy (przecież to atawistyczny organ, bo chomiki też go mają) i gadamy do nich nieustannie; przecież to właśnie nas różni od zwierząt. Faktycznie, nigdy nie widziałem chomika, który gada do swoich małych zamiast im coś pokazać. Coś w tym musi być.
Precz z wizualizacją!
More
Lechoslaw Hojnacki
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie