Wiedza zaklęta w słuchawkach, czyli podcasty na lekcjach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ImageNauczyciele na całym świecie wykorzystują podcasting, by łączyć swoich uczniów z ich najbliższym otoczeniem oraz z odległymi zakątkami globu. Tym samym projekty szkolne odbywają się w rzeczywistym kontekście i przy szerokiej publice. Uczniowie nabierają umiejętności technicznych i kształcą swą niezależność. Dlaczego w Polsce tak mało je wykorzystujemy w edukacji?
 
Jak to działa?
Podcasty to pliki audio w formacie .mp3. Nazwę spopularyzował pewien dziennikarz – Ben Hammersley, który użył tego terminu po raz pierwszy w 2004 r. Termin wziął się z połączenia słów IPod (odtwarzacz muzyczny firmy Apple) oraz broadcast (z ang. transmisja, przekaz). Użytkownicy mogą publikować podcasty (nagrania) w sieci oraz subskrybować je z zastosowaniem technologii RSS. Mogą mieć one szerokie zastosowanie do celów edukacyjnych. Podcasty w ciągu ostatnich pięciu lat stały się bardzo popularną formą aktywności uczniowskiej. Najlepiej świadczą o tym zasoby ITunes, gdzie znajdują się nagrania z setek szkół oraz uczelni wyższych z całego świata. To już nie tylko zwykłe nagrania czytanych książek czy opracowań. Dziś podcasty są często o wiele bardziej kreatywnymi i ambitnymi zespołowymi wyczynami uczniów.

Twój głos jest ważny
Wielu nauczycieli przekonało się, że podcasting pomaga uczniom uzmysłowić sobie, że mają coś do powiedzenia i że ich wiedza może wykraczać daleko poza ramy szkoły. Pracują ze swoimi uczniami nad całymi cyklami nagrań, dotyczącymi np. kreatywnego pisania lub anatomii żab. W ramach projektów uczniowie nagrywają wywiady z osobami ważnymi dla ich lokalnej społeczności, zdobywając kompetencje społeczne i wiedzę obywatelską. Jakie korzyści czerpią z tych działań? Widzą, że ich praca nie kończy się w momencie wystawienia ocen, ale dzięki opublikowaniu podcastów w sieci – może służyć innym do nauki, być dalej wykorzystywana. Jak w przypadku stworzonej przez amerykańskich uczniów serii nagrań zatytułowanych „Listy do żołnierzy”, które były zapisem anegdot o codziennym życiu Wisconsin i zostały wysłane do tęskniących za krajem żołnierzy w Iraku.

Dumni twórcy

To, co niesamowicie motywuje uczniów do pracy nad podcastami, jest prawdziwa widownia – szeroki odbiorca. Przestaje nim być jedynie nauczyciel czy koledzy z klasy. Potencjalnie, po upublicznieniu podcastu w sieci, odbiorcą może być cały świat!

Oczywiście, gdy pracujemy tą metodą z młodszymi uczniami, zapewne na nas spadnie funkcja opublikowania ich prac w Internecie. Nasz wysiłek na pewno się jednak opłaci – możemy przecież stworzyć z podcastów szkolną mini-rozgłośnię radiową! Dzieci na pewno byłyby dumne i zadowolone z siebie.

Jeśli obawiamy się, że techniczne aspekty tworzenia podcastów „zjedzą” nasz cenny czas, nie bójmy się. Zaufajmy uczniom, którzy z pewnością nie będą mieć z tym większych problemów. Rolą nauczyciela będzie głównie śledzenie ich postępów, udzielanie podpowiedzi czy wskazówek merytorycznych.

Uczenie się poprzez nagrywanie i słuchanie
Podcasting może sprawdzić się jako metoda pracy na każdym przedmiocie. Dzięki tworzeniu własnych nagrań uczniowie angażują się o wiele bardziej i aktywniej w daną dziedzinę wiedzy. Wyłapują kluczowe, istotne części materiału, uczą się selekcji informacji i twórczego podejścia do zdobywanej wiedzy. Mają przy tym szansę zdobyć zdolności pracy w grupie, biegłość techniczną, a co najważniejsze - niepowtarzalną okazję poczuć się wartościowe i wysłuchane.

Nauczyciel także z pomocą dyktafonu może stać się twórcą edukacyjnych podcastów, dzieląc się z uczniami swoimi przemyśleniami, zadaniami, ciekawostkami ze swojej dziedziny wiedzy. Nie jest wcale trudno wyobrazić sobie, że w odtwarzaczach .mp3, z którymi młodzież rzadko się rozstaje, zagości nie tylko ulubiona muzyka, ale także powtórka przed sprawdzianem z fizyki.


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie