Gardner w Ostojowie (1). Wzmocnić kompetencje poprzez rozwój inteligencji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Niewątpliwym autorytetem w dziedzinie psychologii jest Howard Gardner, który w 1983 roku w książce "Ramy umysłu" zaprezentował własną teorię ośmiu inteligencji. Według uczonego inteligencja to "potencjał biopsychologiczny służący przetwarzaniu specyficznych form informacji w określony sposób. […] Zdolności intelektualne są nierozerwalnie związane z kontekstem, w którym żyjemy, oraz ludzkimi i przedmiotowymi zasobami, które mamy do dyspozycji."(C) MAC Edukacja

Prof. Gardner wprowadził określenie multiple intelligences (inteligencje wielorakie). Nazwał siedem z nich z zastrzeżeniem, że nie wszystkie są zbadane i nazwane. Od tego czasu w literaturze psychologicznej mówi się o 10 a nawet 12 typach inteligencji (ponad wymienione poniżej: inteligencja zmysłowa, historyczna, kreatywna, moralna).

Celem niniejszego cyklu jest zaprezentowanie kompleksowych działań nauczycieli jednej ze szkół podstawowych w Polsce, zmierzających do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych przy założeniu, że każde dziecko jest inteligentne.

Działania nauczyciela, zmierzające do zdiagnozowania uczniów można rozpoczynane są równolegle w obrębie trójpodmiotowości: rodzic – uczeń – nauczyciel.

Założyliśmy, że z punktu widzenia ucznia w poszczególnych typach inteligencji wiodące są preferencje:

Inteligencja językowa

  • lubię czytać
  • lubię słuchać bajek, opowiadań, wierszy
  • chętnie przyłączam się do rozmowy
  • wiem, jak objaśniać, argumentować
  • często bronię swojego zdania
  • tłumaczę innym dzieciom, jak rozwiązać jakiś problem
  • lubię ćwiczenia gramatyczne i ortograficzne
  • lubię pisać opowiadania.

Inteligencja matematyczno – logiczna

  • lubię liczyć
  • lubię rozwiązywać zadania
  • lubię rozwiązywać zagadki i wyciągać wnioski
  • jestem dociekliwa/y
  • jestem systematyczna/y
  • jestem dobrze zorganizowana/y
  • zadaję dużo pytań
  • sprawdzam, czy wszystko jest poprawnie obliczone, napisane…

Inteligencja wizualno – przestrzenna

  • lubię oglądać filmy, pokazy multimedialne
  • dostrzegam szczegóły, które umykają innym
  • lubię projektować
  • chętnie wykonuje prace techniczne
  • lubię rozwiązywać rebusy, łamigłówki obrazkowe
  • w moich zeszytach jest dużo kolorowych podkreśleń
  • łatwiej się uczę, gdy obok tekstu są obrazki, diagramy, mapki, labirynty
  • ładnie rysuję różne tematy
  • na moich rysunkach jest dużo szczegółów, kolorów
  • lubię lepić z plasteliny

Inteligencja muzyczna

  • lubię słuchać muzyki
  • chętnie uczę się tańca
  • ładnie śpiewam
  • łatwo rozpoznaję brzmienie instrumentów
  • szybko uczę się gry na instrumentach
  • często nucę lub pogwizduję
  • lubię uczyć się słysząc w tle muzykę
  • uważam, że w każdej muzyce ukryte są emocje

Inteligencja przyrodnicza

  • lubię oglądać albumy ze zwierzętami
  • szybko rozpoznaję i nazywam wiele roślin i zwierząt
  • lubię wycieczki przyrodnicze
  • często rozmawiam o napotkanych okazach przyrodniczych
  • opiekuje się kwiatami
  • opiekuję się zwierzątkiem
  • marzę o egzotycznych podróżach

Inteligencja kinestetyczna

  • nie lubię siedzieć bezczynnie
  • często się wiercę i kręcę lub manipuluje przedmiotami
  • najlepiej się uczę wtedy, gdy mogę wziąć coś do ręki, wykonać czynność, klaskać, chodzić
  • lubię sport
  • lubię taniec
  • lubię zabawę w teatr
  • chętnie majsterkuję
  • mam wyrazistą mimikę i gestykulację

Inteligencja interpersonalna

  • lubię chodzić do szkoły
  • łatwo nawiązuję kontakty z rówieśnikami
  • łatwo nawiązuję kontakty z dorosłymi
  • lubię wszystko organizować
  • aktywnie działam w samorządzie uczniowskim
  • mam ciekawe pomysły
  • pytam innych o zdanie
  • dostrzegam nastroje, potrzeby i krzywdę innych
  • jestem lubiana/y wśród rówieśników
  • mam dużo przyjaciół
  • potrafię rozstrzygać spory
  • wolny czas najchętniej spędzam z przyjaciółmi

Inteligencja intrapersonalna

  • jestem zawsze spokojna/y
  • lubię się koncentrować na swoich przeżyciach i emocjach
  • podczas zajęć najchętniej siedzę z boku
  • wolę obserwować innych niż brać udział w zabawie, czy pracy grupowej
  • jestem zdyscyplinowana/y
  • nie jestem aktywna/y na zajęciach
  • długo się zastanawiam  nad  udzieleniem odpowiedzi
  • wiem, jakie są moje mocne i słabe strony
  • staram się ciągle doskonalić
  • lubię się wyróżniać

Następnym etapem będzie autodiagnoza. Opowiem o niej w kolejnym odcinku cyklu z Ostojowa.

Joanna Piasta-Siechowicz jest dyrektorką Samorządowej Szkoły Podstawowej w Ostojowie i współautorką koncepcji wdrożenia teorii Howarda Gardnera w nauczaniu podstawowym.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie