Gardner w Ostojowie (1). Wzmocnić kompetencje poprzez rozwój inteligencji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Niewątpliwym autorytetem w dziedzinie psychologii jest Howard Gardner, który w 1983 roku w książce "Ramy umysłu" zaprezentował własną teorię ośmiu inteligencji. Według uczonego inteligencja to "potencjał biopsychologiczny służący przetwarzaniu specyficznych form informacji w określony sposób. […] Zdolności intelektualne są nierozerwalnie związane z kontekstem, w którym żyjemy, oraz ludzkimi i przedmiotowymi zasobami, które mamy do dyspozycji."(C) MAC Edukacja

Prof. Gardner wprowadził określenie multiple intelligences (inteligencje wielorakie). Nazwał siedem z nich z zastrzeżeniem, że nie wszystkie są zbadane i nazwane. Od tego czasu w literaturze psychologicznej mówi się o 10 a nawet 12 typach inteligencji (ponad wymienione poniżej: inteligencja zmysłowa, historyczna, kreatywna, moralna).

Celem niniejszego cyklu jest zaprezentowanie kompleksowych działań nauczycieli jednej ze szkół podstawowych w Polsce, zmierzających do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych przy założeniu, że każde dziecko jest inteligentne.

Działania nauczyciela, zmierzające do zdiagnozowania uczniów można rozpoczynane są równolegle w obrębie trójpodmiotowości: rodzic – uczeń – nauczyciel.

Założyliśmy, że z punktu widzenia ucznia w poszczególnych typach inteligencji wiodące są preferencje:

Inteligencja językowa

  • lubię czytać
  • lubię słuchać bajek, opowiadań, wierszy
  • chętnie przyłączam się do rozmowy
  • wiem, jak objaśniać, argumentować
  • często bronię swojego zdania
  • tłumaczę innym dzieciom, jak rozwiązać jakiś problem
  • lubię ćwiczenia gramatyczne i ortograficzne
  • lubię pisać opowiadania.

Inteligencja matematyczno – logiczna

  • lubię liczyć
  • lubię rozwiązywać zadania
  • lubię rozwiązywać zagadki i wyciągać wnioski
  • jestem dociekliwa/y
  • jestem systematyczna/y
  • jestem dobrze zorganizowana/y
  • zadaję dużo pytań
  • sprawdzam, czy wszystko jest poprawnie obliczone, napisane…

Inteligencja wizualno – przestrzenna

  • lubię oglądać filmy, pokazy multimedialne
  • dostrzegam szczegóły, które umykają innym
  • lubię projektować
  • chętnie wykonuje prace techniczne
  • lubię rozwiązywać rebusy, łamigłówki obrazkowe
  • w moich zeszytach jest dużo kolorowych podkreśleń
  • łatwiej się uczę, gdy obok tekstu są obrazki, diagramy, mapki, labirynty
  • ładnie rysuję różne tematy
  • na moich rysunkach jest dużo szczegółów, kolorów
  • lubię lepić z plasteliny

Inteligencja muzyczna

  • lubię słuchać muzyki
  • chętnie uczę się tańca
  • ładnie śpiewam
  • łatwo rozpoznaję brzmienie instrumentów
  • szybko uczę się gry na instrumentach
  • często nucę lub pogwizduję
  • lubię uczyć się słysząc w tle muzykę
  • uważam, że w każdej muzyce ukryte są emocje

Inteligencja przyrodnicza

  • lubię oglądać albumy ze zwierzętami
  • szybko rozpoznaję i nazywam wiele roślin i zwierząt
  • lubię wycieczki przyrodnicze
  • często rozmawiam o napotkanych okazach przyrodniczych
  • opiekuje się kwiatami
  • opiekuję się zwierzątkiem
  • marzę o egzotycznych podróżach

Inteligencja kinestetyczna

  • nie lubię siedzieć bezczynnie
  • często się wiercę i kręcę lub manipuluje przedmiotami
  • najlepiej się uczę wtedy, gdy mogę wziąć coś do ręki, wykonać czynność, klaskać, chodzić
  • lubię sport
  • lubię taniec
  • lubię zabawę w teatr
  • chętnie majsterkuję
  • mam wyrazistą mimikę i gestykulację

Inteligencja interpersonalna

  • lubię chodzić do szkoły
  • łatwo nawiązuję kontakty z rówieśnikami
  • łatwo nawiązuję kontakty z dorosłymi
  • lubię wszystko organizować
  • aktywnie działam w samorządzie uczniowskim
  • mam ciekawe pomysły
  • pytam innych o zdanie
  • dostrzegam nastroje, potrzeby i krzywdę innych
  • jestem lubiana/y wśród rówieśników
  • mam dużo przyjaciół
  • potrafię rozstrzygać spory
  • wolny czas najchętniej spędzam z przyjaciółmi

Inteligencja intrapersonalna

  • jestem zawsze spokojna/y
  • lubię się koncentrować na swoich przeżyciach i emocjach
  • podczas zajęć najchętniej siedzę z boku
  • wolę obserwować innych niż brać udział w zabawie, czy pracy grupowej
  • jestem zdyscyplinowana/y
  • nie jestem aktywna/y na zajęciach
  • długo się zastanawiam  nad  udzieleniem odpowiedzi
  • wiem, jakie są moje mocne i słabe strony
  • staram się ciągle doskonalić
  • lubię się wyróżniać

Następnym etapem będzie autodiagnoza. Opowiem o niej w kolejnym odcinku cyklu z Ostojowa.

Joanna Piasta-Siechowicz jest dyrektorką Samorządowej Szkoły Podstawowej w Ostojowie i współautorką koncepcji wdrożenia teorii Howarda Gardnera w nauczaniu podstawowym.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Apid_mellifera napisał/a komentarz do Regulowanie emocji uczniów
Ppp, dzieci muszą nauczyć się radzić ze stresem, bo nikt ich nie będzie nosił na rączkach przez całe...
Obszukiwanie uczniów na bramie? Patrole wyłapujące użytkowników smartfonów w szatniach, ubikacjach i...
Ppp napisał/a komentarz do Regulowanie emocji uczniów
Zamiast "uczyć walki ze stresem", lepiej, szybciej, prościej i taniej jest go po prostu NIE POWODOWA...
Do komentarza Ppp: "matematyka potrzebna w życiu", czyli gdzie? Bo jeśli kończy Pan/Pani na trzeciej...
Ludzie przeginają. Skoro tacy wrażliwi na konstruktywną krytykę, niech wyłączą internet i pójdą na s...
Cichy Janusz napisał/a komentarz do Niż demograficzny niczego nie rozwiąże!
Obawiam się, że myślenie i działanie wielu samorządowców będzie sprowadzało się do pomysłów na zagęs...
Trwają prace, aby od 1 września 2025 roku obowiązywał zakaz korzystania z telefonów w polskich szkoł...
Uszeregowanie pytań w teście - BARDZO WAŻNE. Nawet, jeśli wynik końcowy nie będzie wyraźnie lepszy, ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie