Gardner w Ostojowie (2). Osiem inteligencji - autodiagnoza

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Każdy uczeń dokonuje autodiagnozy poprzez wybór preferowanych czynności w uczeniu się. W naszej praktyce odbywa się to poprzez umieszczenie w „kieszeni czynności” paska ze swoimi inicjałami. Wszyscy nauczyciele analizują wybory uczniów i rozpoczynają proces obserwacji, który pogłębiają poprzez gromadzenie informacji na podstawie ankiety dla rodziców, identyfikującej rodzaj preferencji dziecka w sytuacjach pozaszkolnych oraz wywiad z nimi.(C) MAC Edukacja

Oto przykładowe pytania dla rodziców/opiekunów, pozwalające określić profil inteligencji dziecka.

Czy Pani / Pana dziecko:

INTELIGENCJA JĘZYKOWA

  • Dużo mówi, chętnie rozmawia, posługuje się bogatym słownictwem?
  • Lubi słuchać różnych historii, bajek, opowiadań?
  • Samo wymyśla historie, opowiada bajki, czyta?
  • Ma dobra pamięć do imion, nazwisk, dat; zapamiętuje nawet trudne terminy?
  • Lubi zabawy słowne, wierszyki, rymowanki oraz przedstawienia?

INTELIGENCJA RUCHOWA

  • Lubi sport, ćwiczenia fizyczne i zabawy ruchowe?
  • Chętnie i samodzielnie wykonuje różne prace ręczne?
  • Uczy się szybciej przez działanie niż słuchając czy obserwując?
  • W czasie rozmowy używa mowy ciała, gestykuluje?
  • Kiedy myśli lub wykonuje jakieś zadania to nie potrafi usiedzieć w miejscu, rusza się, dotyka czegoś?

INTELIGENCJA WIZUALNO PRZESTRZENNA

  • Lubi bawić się układankami, mapami, labiryntami, itp.?
  • Wyobraża sobie różne rzeczy, rysuje je, rzeźbi, wycina, lepi, modeluje?
  • Łatwo odnajduje drogę w nowym miejscu?
  • Lubi cos rozkładać i później składać z powrotem?
  • Chętniej słucha czytanego jeśli jest on bogato ilustrowany?

INTELIGENCJA MATEMATYCZNO – LOGICZNA

  • Zadaje mnóstwo  pytań dotyczących świata i ludzi wokół niego; jest dociekliwe?
  • Lubi przeliczać różne rzeczy, np. guziki, kartki, znaki drogowe lub ławki na spacerze?
  • Chętnie rozwiązuje problemy, lubi gry planszowe (warcaby, szachy, chińczyk, itp.)
  • Klasyfikuje przedmioty, grupuje osoby według jakiejś zasady; rozumie symbole?
  • Rozumie związki między przyczyną i skutkiem, lubi eksperymentować, sprawdzać, doświadczać samodzielnie?

INTELIGENCJA PRZYRODNICZA

  • Chętnie obserwuje świat roślin i zwierząt, dostrzega w nim coś, co go fascynuje/
  • Interesuje się roślinami lub zwierzętami; zbiera ich fotografie, obrazki, artykuły, itp.?
  • Kolekcjonuje okazy przyrodnicze, np. muszle, kwiaty, liście?
  • Opiekuje się zwierzęciem domowym, lub ma własną „hodowlę”, ogródek nawet w doniczce?
  • Chętnie obserwuje obiekty ( gwiazdy, księżyc, tęcza itp.) i zjawiska przyrodnicze; pyta o cykle i regularności w przyrodzie, o pogodę?

INTELIGENCJA MUZYCZNA

  • Często śpiewa i szybko zapamiętuje melodię (po jedno- lub dwukrotnym wysłuchaniu)?
  • Lubi słuchać muzyki, jest wrażliwe na dźwięki z otoczenia, środowiska naturalnego itp.?
  • Gdy cos robi to chętnie śpiewa, nuci, mruczy,…?
  • Próbuje grac lub gra na instrumentach muzycznych lub przedmiotach wydobywających dźwięki?
  • Rozpoznaje „fałszywe” dźwięki, a nawet „denerwuje się”, gdy je słyszy?

INTELIGENCJA INTAPERSONALNA

  • Lubi samodzielnie pracować w spokojnym miejscu?
  • Woli bawić się samo niż z innymi dziećmi?
  • Chce być niezależne, samodzielnie decydować o swoich sprawach?
  • Potrafi wyrazić to, co czuje ( niekoniecznie słowami)?
  • Samo wyznacza sobie cele i zadania: dąży do ich realizacji?

INTELIGENCJA INTERPERSONALNA

  • Jest naturalnym przywódcą w grupie rówieśniczej?
  • Chętnie i zgodnie bawi się w grupie?
  • Potrafi wczuć się w problemy innych, ofiarowuje pomoc?
  • Utrzymuje z własnej woli serdeczne kontakty z wieloma osobami (rodziną, rówieśnikami)?
  • Jest lubiane przez inne dzieci; ma co najmniej dwoje dobrych kolegów/koleżanek?

Poniżej tablica diagnozy z „kieszeniami czynności”, wyeksponowana na stałe w świetlicy szkolnej, systematycznie monitorowana przez nauczyciela – pedagoga szkolnego.

W następnym materiale opowiem o dostosowywaniu środowiska szkolnego do aktywności dziecka.

Joanna Piasta-Siechowicz jest dyrektorką Samorządowej Szkoły Podstawowej w Ostojowie i współautorką koncepcji wdrożenia teorii Howarda Gardnera w nauczaniu podstawowym.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie