Gardner w Ostojowie (2). Osiem inteligencji - autodiagnoza

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Każdy uczeń dokonuje autodiagnozy poprzez wybór preferowanych czynności w uczeniu się. W naszej praktyce odbywa się to poprzez umieszczenie w „kieszeni czynności” paska ze swoimi inicjałami. Wszyscy nauczyciele analizują wybory uczniów i rozpoczynają proces obserwacji, który pogłębiają poprzez gromadzenie informacji na podstawie ankiety dla rodziców, identyfikującej rodzaj preferencji dziecka w sytuacjach pozaszkolnych oraz wywiad z nimi.(C) MAC Edukacja

Oto przykładowe pytania dla rodziców/opiekunów, pozwalające określić profil inteligencji dziecka.

Czy Pani / Pana dziecko:

INTELIGENCJA JĘZYKOWA

  • Dużo mówi, chętnie rozmawia, posługuje się bogatym słownictwem?
  • Lubi słuchać różnych historii, bajek, opowiadań?
  • Samo wymyśla historie, opowiada bajki, czyta?
  • Ma dobra pamięć do imion, nazwisk, dat; zapamiętuje nawet trudne terminy?
  • Lubi zabawy słowne, wierszyki, rymowanki oraz przedstawienia?

INTELIGENCJA RUCHOWA

  • Lubi sport, ćwiczenia fizyczne i zabawy ruchowe?
  • Chętnie i samodzielnie wykonuje różne prace ręczne?
  • Uczy się szybciej przez działanie niż słuchając czy obserwując?
  • W czasie rozmowy używa mowy ciała, gestykuluje?
  • Kiedy myśli lub wykonuje jakieś zadania to nie potrafi usiedzieć w miejscu, rusza się, dotyka czegoś?

INTELIGENCJA WIZUALNO PRZESTRZENNA

  • Lubi bawić się układankami, mapami, labiryntami, itp.?
  • Wyobraża sobie różne rzeczy, rysuje je, rzeźbi, wycina, lepi, modeluje?
  • Łatwo odnajduje drogę w nowym miejscu?
  • Lubi cos rozkładać i później składać z powrotem?
  • Chętniej słucha czytanego jeśli jest on bogato ilustrowany?

INTELIGENCJA MATEMATYCZNO – LOGICZNA

  • Zadaje mnóstwo  pytań dotyczących świata i ludzi wokół niego; jest dociekliwe?
  • Lubi przeliczać różne rzeczy, np. guziki, kartki, znaki drogowe lub ławki na spacerze?
  • Chętnie rozwiązuje problemy, lubi gry planszowe (warcaby, szachy, chińczyk, itp.)
  • Klasyfikuje przedmioty, grupuje osoby według jakiejś zasady; rozumie symbole?
  • Rozumie związki między przyczyną i skutkiem, lubi eksperymentować, sprawdzać, doświadczać samodzielnie?

INTELIGENCJA PRZYRODNICZA

  • Chętnie obserwuje świat roślin i zwierząt, dostrzega w nim coś, co go fascynuje/
  • Interesuje się roślinami lub zwierzętami; zbiera ich fotografie, obrazki, artykuły, itp.?
  • Kolekcjonuje okazy przyrodnicze, np. muszle, kwiaty, liście?
  • Opiekuje się zwierzęciem domowym, lub ma własną „hodowlę”, ogródek nawet w doniczce?
  • Chętnie obserwuje obiekty ( gwiazdy, księżyc, tęcza itp.) i zjawiska przyrodnicze; pyta o cykle i regularności w przyrodzie, o pogodę?

INTELIGENCJA MUZYCZNA

  • Często śpiewa i szybko zapamiętuje melodię (po jedno- lub dwukrotnym wysłuchaniu)?
  • Lubi słuchać muzyki, jest wrażliwe na dźwięki z otoczenia, środowiska naturalnego itp.?
  • Gdy cos robi to chętnie śpiewa, nuci, mruczy,…?
  • Próbuje grac lub gra na instrumentach muzycznych lub przedmiotach wydobywających dźwięki?
  • Rozpoznaje „fałszywe” dźwięki, a nawet „denerwuje się”, gdy je słyszy?

INTELIGENCJA INTAPERSONALNA

  • Lubi samodzielnie pracować w spokojnym miejscu?
  • Woli bawić się samo niż z innymi dziećmi?
  • Chce być niezależne, samodzielnie decydować o swoich sprawach?
  • Potrafi wyrazić to, co czuje ( niekoniecznie słowami)?
  • Samo wyznacza sobie cele i zadania: dąży do ich realizacji?

INTELIGENCJA INTERPERSONALNA

  • Jest naturalnym przywódcą w grupie rówieśniczej?
  • Chętnie i zgodnie bawi się w grupie?
  • Potrafi wczuć się w problemy innych, ofiarowuje pomoc?
  • Utrzymuje z własnej woli serdeczne kontakty z wieloma osobami (rodziną, rówieśnikami)?
  • Jest lubiane przez inne dzieci; ma co najmniej dwoje dobrych kolegów/koleżanek?

Poniżej tablica diagnozy z „kieszeniami czynności”, wyeksponowana na stałe w świetlicy szkolnej, systematycznie monitorowana przez nauczyciela – pedagoga szkolnego.

W następnym materiale opowiem o dostosowywaniu środowiska szkolnego do aktywności dziecka.

Joanna Piasta-Siechowicz jest dyrektorką Samorządowej Szkoły Podstawowej w Ostojowie i współautorką koncepcji wdrożenia teorii Howarda Gardnera w nauczaniu podstawowym.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie