ABC edukacyjnych innowacji (2)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Prezentujemy drugą częścią artykułu, który nie jest wykazem niezbędnych pojęć o nowościach w edukacji, tj. słownikiem innowacji, ale propozycją rozważenia kierunku myślenia o nich i wybranych sposobów pracy zmierzającej do podniesienia efektów uczenia się uczniów. Aby innowacją nie była każda nowość, ale ta, która zakłada osiąganie wyższych lub innych od dotychczasowych wyników nauczania.photo: sxc.hu

Ł - Łamanie starych schematów

Łamanie starych schematów rodzi nowe, choć często budzi irytację. Trzeba uczyć innowacyjnie, niekonwencjonalnie i łamać dydaktyczne schematy, aby uczenie się było ciekawe i intrygujące dla uczących się. Warto włączać uczniów we własne innowacje, co mocniej angażuje ich w realizację zadań. Lekcja przecież nie musi mieć utartego schematu. Można ją rozpocząć od środka czy od końca, albo od pytań o uczniowskie oczekiwania.

M - Motywowanie i myślenie

Motywowanie jest najważniejszym zadaniem każdego nauczyciela, a rozwijanie własnego myślenia kluczowym zadaniem uczniów i każdej bardzo dobrej innowacji Warto budzić i rozwijać pozytywną motywację uczniów do uczenia się oraz pracy nad sobą, która jest siłą sprawczą w pokonywaniu trudności i rozwiązywaniu zadań. Trzeba także stosować różnorodne zadania na myślenie i ćwiczyć różne formy racjonalnego myślenia uczniów. A w szkolnym ocenianiu trzeba doceniać tych, którzy myślą kreatywnie i przyszłościowo.

N - Nastawienie i nauczyciel

Nauczyciel jest twórcą innowacji, ale warto zrozumieć, że myśląc o szkolonych innowacjach, czy też motywując nauczycieli do ich podjęcia i realizacji, trzeba najpierw zmienić ich nastawienie do zmian. Trzeba jakoś dotrzeć do ich osobistych wartości i cech osobowości. Nauczyciele, jak wielu innych dorosłych, nie garną się do zmian w swojej pracy. Mówi się często, że przyzwyczajenia są naszą drugą naturą. Warto je przezwyciężać.

O - Odpowiedzialność i ocenianie motywujące

Odpowiedzialność i samodzielność są uznawane za kluczowe wartości naszych oddziaływań na uczniów. Są one naczelnymi wartościami wychowania. W działaniach wychowawczych i oceniających trzeba zastosować reguły oceniania motywującego, które mocno podkreśla znaczenie dokonywania samooceny i stawia ucznia, jego samodzielność i odpowiedzialność, w centrum uwagi.

P - Praca i przyjaźń

Praca zmienia świat. Z wielu względów warto ukazać znaczenie ludzkiej pracy i jej głęboki sens, ale też pomysłowości, zaradności i przedsiębiorczości. Warto pracować nad uczniowską motywacją. Ukazać piękno i znaczenie ludzkiej przyjaźni, która jest szlachetnym i bezinteresownym uczuciem wyższego rzędu. Przyjaciel może pomóc w każdej trudnej sytuacji. Mówi się, że prawdziwego przyjaciela poznaje się w biedzie... Takie innowacje zaowocują w przyszłości.

R - Równość szans i rozumienie

Równo traktować wszystkich uczniów bez względu na płeć, wygląd, pochodzenie itp. i konsekwentnie sprawiedliwie wymagać. Indywidualizacja nauczania nie powinna znaczyć obniżanie wymagań. W obszarze wiedzy trzeba podkreślać znaczenie rozumienia pojęć, procesów, zależności i zjawisk, bo rozumienie jest fundamentem nabywania umiejętności.

S - Samodzielność i samowychowanie

Stawiać śmiało na samodzielność uczniów, ich samowychowanie, samodzielne uczenie się i dokonywanie samooceny. Innowacje warto koncentrować na kształtowaniu hierarchii wartości, by osiągnięcia służyły czemuś więcej niż tylko własnej satysfakcji. Trzeba redukować myślenie typu: „muszę” coś osiągnąć, bo dzięki temu motywacja staje się autentyczna i bardziej długoterminowa.

T - Technologie TIK

Technologie TIK są tylko środkiem dydaktycznym, ale dziś niesłychanie ważnym. Trzeba je wykorzystywać w edukacji i promować różnorodne sposoby uczenia się. Czy są jeszcze teraz gdzieś szkolne innowacje, które nie bazują na TIK? Żyjemy w medialnym świecie epoki cyfrowej, w tym także szkoła, która bez nich nie może się dziś obyć. Warto też skierować uwagę na konektywne uczenie się i zrozumieć negatywy nadmiernego rygoru i przymusu.

U - Umiejętności i ludzkie uczucia

Umiejętności są cenniejsze od wiedzy, bo przydatniejsze i trwalsze. W edukacji i innowacjach warto promować nabywanie i rozwój umiejętności oraz kluczowych kompetencji. Ze szkoły trzeba uczynić akademię umiejętności. Innowacja powinna przynieść wyższą jakość nabywanych umiejętności i wymagać przekonania o potrzebie rozwijania uczniowskiej inteligencji, w tym technologicznej, oraz uwolnienia pomysłowości.

W - Wymagania i współpraca

Ważne jest założenie, że innowacja ma przynieść wyższą jakość i lepszą skuteczność. Wymagania kierowane do uczniów powinny koncentrować się na sprawdzaniu ważnych umiejętności i kompetencji, nie samej wiedzy. Wysokie wymagania trzeba łączyć z pracą na rzecz motywacji uczniów do uczenia się. Nie ma bardzo dobrej innowacji (szkoły) bez wysokich wymagań stawianych samym uczącym się i organizatorom uczenia się oraz współdziałania z innymi podmiotami edukacji.

Z - Zainteresowania i zamiłowania

Za priorytet edukacji warto przyjąć inicjowanie i rozwój poznawczych zainteresowań uczniów oraz pokazać im swoje zamiłowania, talenty i pasje. Są one mocnym motywatorem, na którym warto budować chęć do uczenia się. Innowacja nie przyniesie oczekiwanych efektów bez włączenia w nią zainteresowań uczniów. Trzeba je przekształcać w zamiłowania.

Ż - Życzliwe zastąpienie i życiowe plany

Życzliwość jest potrzebna każdemu, ale w szczególności, gdy wymienia się jedno rozwiązanie na inne. Powinna być ważną wartością innowacji, a także strategią jej realizacji. Dzięki niej zdobywa się sympatię i przychylność ludzi, w tym uczniów, ale i przełożonych. Ona ułatwia współdziałanie, współpracę i partnerstwo w działaniach. Trzeba umiejętnie włączyć uczniów w realizację zadań innowacji i ukazać, że jej cele łączą się z życiowymi planami młodzieży.

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie