Czego młodzież uczy się z serwisów społecznościowych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

innowacje w edukacjiBadacze z uniwersytetu Minnesota udokumentowali, że korzystanie ze społecznościowych serwisów takich jak MySpace czy Facebook może przynieść korzyści edukacyjne - rozwija między innymi umiejętności technologiczne oraz kreatywne myślenie. Badani uczniowie byli otwarci na nowe i odmienne punkty widzenia oraz rozwinęli umiejętności komunikacyjne. 

 

Dane były zbierane przez ponad sześć miesięcy bieżącego roku od uczniów w wieku od 16 do 18 lat, w 13 miejskich szkołach średnich na Środkowym Zachodzie Stanów Zjednoczonych. Dodatkową, losowo dobraną podgrupę spytano o rodzaj jej aktywności internetowej w czasie poruszania się po MySpace – internetowym forum, które zapewnia użytkownikom pocztę elektroniczną, społeczność w sieci oraz różne funkcjonalności oparte na technikach audio oraz wideo.

"Odkryliśmy, że uczniowie używając serwisów społecznościowych tak naprawdę ćwiczą te rodzaje umiejętności dwudziestego pierwszego wieku, które powinni opanować, żeby móc obecnie odnosić sukcesy” - mówi Christine Greenhow, badacz technologii nauczania z College of Education and Human Development na uniwersytecie oraz kierownik projektu. "Uczniowie nabierają pozytywnego nastawienia do używania systemów technologicznych, edytowania i dostosowywania zawartości oraz myślenia o internetowym layoucie oraz kompozycji. Oprócz tego dzielą się kreatywną, oryginalną pracą, taką jak poezja czy film, oraz ćwiczą, jak w sposób bezpieczny i odpowiedzialny korzystać z informacji i technologii. Strony internetowe mają ogromny potencjał edukacyjny”.

Wnioski dla nauczycieli

Wyniki badania, według Greenhowa, nie tylko dowodzą, że serwisy społecznościowe mogą dać dużo więcej niż tylko towarzyskie spełnienie czy też zawodowe budowanie więzi. Dane pokazują również jakie wnioski mogą wyciągnąć z nich edukatorzy, którzy teraz mają szerokie możliwości wsparcia tego, czego ich uczniowie uczą się w sieci. 

Badacze odkryli, że tylko niewielu uczniów jest naprawdę świadomych, jakie szanse naukowe oraz zawodowe kryją się na stronach internetowych. Przekazywanie wiedzy o tych możliwościach, jak mówi Greenhow, jest kolejnym sposobem, w jaki edukatorzy mogą pracować z uczniami, wykorzystując ich doświadczenie z portalami społecznościowymi. Nauczyciele mogą pomóc uczniom uświadomić sobie korzyści, jakie może przynieść używanie serwisów społecznościowych, poprzez pracę nad pogłębianiem dopiero powstających w głowach uczniów wyobrażeń o tym, co to znaczy być dobrym „cyfrowym” obywatelem oraz liderem w sieci.

Wyniki badania są w sprzeczności do wcześniejszych badań Pew Institute z 2005, które sugerowały „cyfrowy podział”, według którego uczniowie o niskich dochodach są również zubożali również technologicznie. Według Pew używanie internetu przez nastolatków z rodzin zarabiających $30,000 i poniżej było ograniczone do 73%, co stanowi o 21 punktów procetowych mniej niż wykazały badania Uniwersytetu w Minnessocie.

(Źródło: Informacja prasowa, University of Minnesota)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie