Poznajcie OK zeszyt

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Chciałam zaproponować nauczycielom pracę z uczniami wykorzystującą ocenianie kształtujące (OK). Mamy nową propozycję - OK zeszyt. Nie jest to nic nowego, tylko nowe jest połączenie oceniania OK i zeszytu uczniowskiego. Pomysł OK zeszytu ma już 1,5 roku. Zaczęliśmy od akcji na Facebooku, gdzie powstała grupa OKzeszyt. Zaproponowaliśmy nauczycielom wybór elementów oceniania kształtującego i stosowanie ich w zeszytach uczniów. Pomysł okazał się bardzo trafiony. Pospolite ruszenie na Facebooku sięga obecnie kilku tysięcy ochotników.

Przez te 1,5 roku nauczyliśmy się wiele. Wiemy co „pracuje”, wiemy jak warto propozycję przekazać uczniom i ich rodzicom, wiemy, co warto zrobić, aby się przygotować. Ale przede wszystkim dowiedzieliśmy się, jak taka prosta sprawa jak zeszyt może pomoc nauczycielowi nauczać, a uczniowi uczyć się. Teraz, gdy myślę o OK zeszycie to nasuwa mi się słowo PARTNERSTWO. OK zeszyt jest zeszytem ucznia, a nie nauczyciela, a to co w nim będzie, jest ustalone razem z uczniami. Na początku próbowaliśmy z nauczycielami różne wersje OK zeszytowe, teraz skłaniamy się do drogi stopniowej - prowadzonej od celów lekcji, kryteriów sukcesu do lekcji i zadania edukacyjnego, po refleksję uczniowską i podsumowanie. Potem proponujemy dołączyć inne elementy oceniania kształtującego - takie które pomogą uczniom lepiej się uczyć.

Dzięki OK zeszytowi uczeń się uczy, a nie jest nauczany i to jest sedno idei OK zeszytu. Zmienia to również podejście nauczyciela do nauczania, wymaga od niego większego przygotowania, ale również daje mu szansę na towarzyszenie uczniowi w procesie uczenia się i zdejmuje tę krępującą odpowiedzialność pt. „Ja go muszę nauczyć”. Nauczyciel przechodzi na inną pozycję – „Ja mu pomagam się uczyć”.

Zachęcam nauczycieli do wypróbowania pracy z OK zeszytem. Zdecydowanie lepiej jest to robić w grupie nauczycieli uczących tego samego przedmiotu i wymieniających się doświadczeniami. Dlatego proponuję kurs internetowy na ten temat. W II edycji kursu organizowanego przez Szkołę Uczącą Się zaczynającej się już 15 maja 2017 r. postanowiliśmy przygotować się jeszcze w tym roku szkolnym do prowadzenie OK zeszytu od września. Przygotowaliśmy materiały i filmy o ocenianiu kształtującym, prezentujące zdjęcia i doświadczenia innych nauczycieli. Zapraszamy wszystkich nauczycieli, nie tylko tych, którzy są zawansowani w ocenianiu kształtującym. Poprzez OK zeszyt można nauczyć się oceniać kształtująco.

Od września 2016 na kurs internetowy zapisało się blisko 700 nauczycieli. Teraz zaczynamy II edycję kursu, na którą chciałam zaprosić chętnych. Formularz zgłoszeniowy dostępny jest na stronie: https://rejestracja.ceo.org.pl/II_OK_zeszyt.

Chcielibyśmy stworzyć małe grupy nauczycieli jednego przedmiotu, które będą miały okazję spotkać się również osobiście na spotkaniach regionalnych prowadzonych przez opiekuna małej grupy, czyli tak zwaną Okejkę. Dlatego zapraszamy chętnych nauczycieli z odpowiednich przedmiotów i w odpowiednich regionach, tam gdzie mamy doświadczoną Okejkę.

Kurs potrwa od maja 2017 roku do lutego 2018 roku. W ramach kursu uczestnicy otrzymają materiały, filmy, okejkowe pomoce dydaktyczne, możliwość udziału w webinariach i spotkaniach regionalnych oraz opiekę doświadczonego w OK zeszycie nauczyciela uczącego tego samego przedmiotu.

Myślę, że propozycja jest bardzo aktualna w okresie zamieszania, jakie mamy w edukacji. Nasza uwaga jest teraz odciągana od najważniejszego zadania stojącego przed szkołą - Jak dobrze uczyć?. OK zeszyt może działać tak, jak mistrz Wojciech Młynarski śpiewał: „Róbmy swoje”.

OK zeszyt jest jedną z najlepszych metod ułatwiających naukę. Jest miejscem, w którym zebrane są najważniejsze informacje z danego działu. Utrwalenie wiadomości z OK zeszytem jest o wiele łatwiejsze niż nauka z książką, ponieważ wszystkie wiadomości zebrane są w jednym miejscu. Dzięki łatwym sposobom prowadzenia OK zeszytu nie jest to męczące ani czasochłonne. Mapa myśli oraz refleksja, która także znajduje się w tym zeszycie jest zbiorem informacji na jednej stronie. Z mojego punktu widzenia taka rzecz jak OK zeszyt jest bardzo pożyteczna dla uczniów. (Karolina, uczennica Gimnazjum w Zespole Szkół w Łęgu Probostwie)

Zainteresowanym polecamy następujące webinaria:

Jeżeli chodzi o OK zeszyt uważam, że nam rodzicom daje obraz tego jak dziecko pracuje na zajęciach, na co należy zwrócić uwagę podczas pracy z dzieckiem (staranność, estetyka oraz rozumienie i wykonywanie poleceń zgodnie z kryteriami). Dla mojego syna OK zeszyt jest w pewnym stopniu samooceną, ponieważ potrafi sam ocenić swoją pracę. Myślę, że jest to fajny pomysł na uczenie samokrytyki i sposobów uczenia się. (rodzic ucznia w Szkole Podstawowej nr 3 w Sulechowie)

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – matematyczka, pracowniczka naukowo-dydaktyczna Politechniki Warszawskiej (1974-1986), od 1990 roku nauczycielka matematyki w szkołach publicznych i niepublicznych, autorka publikacji dla nauczycieli i materiałów metodycznych, trenerka programu Szkoła Ucząca Się, kierowniczka Akademii SUS prowadzącej szkolenia dla nauczycieli, autorka książki „Ocenianie kształtujące w praktyce”. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie