Personalizacja kluczowa w projektowaniu nauczania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiRaport brytyjskiej Futurelab „Podstawa programowa i innowacje w nauczaniu: zmiana praktyki szkolnej i personalizacja“, ma być dla szkół narzędziem wdrażania innowacyjnych programów. Oferuje nauczycielom podpowiedzi i porady, w jaki sposób mogą uczynić swoją praktykę bardziej elastyczną i wspierać rozwój spersonalizowanego systemu edukacji.
 
Raport rekomenduje bardziej elastyczne podejście do nauczania początkowego, zwracając uwagę na to, że trzeba pozwolić dzieciom w szkole „cieszyć się tym pięknym okresem ich dzieciństwa“, „inspirować do uczenia się i pogłębiania kluczowej wiedzy, umiejętności i myślenia, które są podstawowymi elementami edukacji na wyższym poziomie w szkole średniej i później.“ Publikacja Futurelab zawiera doświadczenia i przykłady z brytyjskich szkół w zakresie organizowania nauczania i podejmowania inicjatyw, które nie tylko prowadzą do personalizacji uczenia się, ale i są świadectwem innowacyjnego podejścia.

innowacje w edukacjiDzieci dorastają w dynamicznie rozwijającym się świecie i ich zdolność do funkcjonowania w nim w sposób kreatywny i krytyczny, często różni się zdecydowanie, w zależności od miejsca i otoczenia, w którym żyją. Eksperci Futurelab przekonują, że przedmioty szkolne i programy nauczania powinny te różnice brać pod uwagę, przyjmując metody, które opierać się będą na osobistych doświadczeniach i indywidualnych umiejętnościach uczniów. Wskazują, że niektóre szkoły radzą sobie lepiej niż inne właśnie dlatego, że potrafią włączać uczniów w dyskusje co do kształtu i zawartości programu, który uczniowie będą starali się opanować oraz odpowiednio w proces decyzyjny.
 
Aby zilustrować innowacyjne metody dotyczące projektowania kształcenia, Futurelab sięga do doświadczeń projektu „Enquiring Minds“ (patrz: Inne podejście do edukacji w szkolnej klasie), czyli takiego podejścia do nauczania, w którym za punkt wyjścia przyjmuje się pomysły i doświadczenia zgłoszone przez samych uczniów, zaś władze oświatowe z założenia przyjmują otwartą postawę wobec tych szkół, w których uczniowie, ich rodzice oraz nauczyciele wspólnie prowadzą szkoły i odpowiadają za program nauczania.
 
„Obecny program nauczania nie w pełni przygotowuje uczniów do życia w przyszłym świecie. Program nauczania musi być na tyle elastyczny, aby zawierały się w nim wartości, społeczny i emocjonalny rozwój, i jeszcze podstawowe przedmioty.“ –mówi Ben Williamson, starszy specjalista ds. badań Futurelab. „Powinien brać pod uwagę potrzeby wszystkich uczących się, ale także różnicę w indywidualnych stylach uczenia się i stopień personalizacji, jaki preferuje każdy z uczniów. Musi wartościować i wspierać profesjonalny rozwój nauczycieli. Oczywiście wyzwania projektowania nauczania są poważne i nie można się spodziewać, że zmiany nastąpią z dnia na dzień.“

Raport dostępny jest nieodpłatnie na stronie Futurelab.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie