Centrum Nauki Kopernik już za rok

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ImageTworzenie własnej gazety, słuchanie ginących języków, czy wywoływanie trzęsienia ziemi - to wszystko już za rok czeka pierwszych zwiedzających Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. W połowie 2010 r. zostanie otwarta pierwsza część budynku. Już planowane są galerie wystawy stałej, które będą otwarte jako pierwsze i zostaną podzielone na sześć działów.
 
"Nasze centrum będzie o tyle niezwykłe, że w większości centrów nauki w Europie dominują ekspozycje o tematyce fizycznej, matematycznej i chemicznej. My nie będziemy dzielić wystaw w ten sposób, tylko traktujemy to bardziej interdyscyplinarnie. Są rzeczy związanie zarówno z fizyka, jak i psychologią" – mówi Aneta Prymaka z działu Informacji i Marketingu Centrum Nauki Kopernik (CNK).

Nazwy planowanych galerii to:
•  Świat w ruchu – tu będzie można wytworzyć tornado lub dowiedzieć się, w jaki sposób niektóre przedmioty mogą wtaczać się po górę;

Człowiek i środowisko – tu będzie można zajrzeć do wnętrza ludzkiego ciała;

Strefa światła – w tej części poznamy doświadczenia optyczne i zagramy w grę fabularną;

Korzenie Cywilizacji – dowiemy się tu więcej o początkach cywilizacji człowieka;

Galeria dla Najmłodszych – miejsce poznawania świata przez kolory, kształty i dźwięki;

Galeria dla Młodzieży – aby przyciągnąć uwagę nastolatków, poświęcona będzie nowym technologiom i relacjom społecznym.

Ta ostatnia jest wystawą unikatową na skalę światową. "To będzie wystawa, której nie ma nigdzie na świecie. Młodzież w wieku 17-25 lat jest bardzo trudną grupą docelowa dla wszystkich centrów nauki. My planujemy zrobić dla tej grupy wiekowej specjalną wystawę. Będzie zawierać to, czym młodzież się interesuje: relacje społeczne, trochę socjologii, psychologii oraz pytań o globalny świat i nowoczesne technologie" - dodała Aneta Prymaka.
 
Wizualizacja CN Kopernik z lotu ptaka
 
"Słowo <eksponat> kojarzy nam się z eksponatami muzealnymi pokrytymi kurzem, z tabliczką <nie dotykać>. Centrum Nauki Kopernik ma popularyzować naukę przez interaktywność. Wszystkie wystawy są autorskie, wymyślone przez nas przy współpracy z firmami europejskimi specjalizującymi się w projektowaniu tego typu eksponatów" - wyjaśnia Prymaka.

Na terenie CNK znajdzie się ok. 500 urządzeń i stanowisk. "W galerii młodzieży będzie można np. stworzyć własne czasopismo, wcześniej decydując o treści, rodzajach czcionek i zdjęć. Odwiedzający dowiedzą się, jak należy konstruować gazetę i dlaczego tak to się właśnie robi. Będzie również możliwość wygłoszenia przemówienia przed imitacją parlamentu. Usłyszymy reakcję odpowiednich części sali - w zależności od treści naszego przemówienia. Dostępne będzie również stanowisko poświęcone znikającym językom. Będzie można posłuchać ginących języków z różnych części świata" - opisuje Prymaka.

Poza Galerią Ekspozycji Stałych, której otwarcie planowane jest na sierpień 2010 r., w Centrum Nauki Kopernik znajdzie się również miejsce dla laboratoriów, pracowni badawczych, Parku Odkrywców, planetarium oraz dla Galerii Eksponatów Artystycznych.

W zamierzeniu twórców, centrum ma funkcjonować na wzór innych tego typu centrów w całej Europie i na świecie. Siedziba Centrum Nauki Kopernik powstaje w Warszawie nad tunelem Wisłostrady i jest jedną z największych inwestycji publicznych w Polsce. Organizatorami projektu jest Miasto st. Warszawa, minister nauki i szkolnictwa wyższego oraz minister edukacji narodowej.

Od połowy lipca Centrum Nauki Kopernik organizuje w Warszawie liczne pokazy naukowe w ramach akcji Lato w Mieście. Akcja potrwa do 2 sierpnia i odbywa się w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie.

(Źródło: PAP - Nauka w Polsce)
 
 
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie