Centrum Nauki Kopernik już za rok

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ImageTworzenie własnej gazety, słuchanie ginących języków, czy wywoływanie trzęsienia ziemi - to wszystko już za rok czeka pierwszych zwiedzających Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. W połowie 2010 r. zostanie otwarta pierwsza część budynku. Już planowane są galerie wystawy stałej, które będą otwarte jako pierwsze i zostaną podzielone na sześć działów.
 
"Nasze centrum będzie o tyle niezwykłe, że w większości centrów nauki w Europie dominują ekspozycje o tematyce fizycznej, matematycznej i chemicznej. My nie będziemy dzielić wystaw w ten sposób, tylko traktujemy to bardziej interdyscyplinarnie. Są rzeczy związanie zarówno z fizyka, jak i psychologią" – mówi Aneta Prymaka z działu Informacji i Marketingu Centrum Nauki Kopernik (CNK).

Nazwy planowanych galerii to:
•  Świat w ruchu – tu będzie można wytworzyć tornado lub dowiedzieć się, w jaki sposób niektóre przedmioty mogą wtaczać się po górę;

Człowiek i środowisko – tu będzie można zajrzeć do wnętrza ludzkiego ciała;

Strefa światła – w tej części poznamy doświadczenia optyczne i zagramy w grę fabularną;

Korzenie Cywilizacji – dowiemy się tu więcej o początkach cywilizacji człowieka;

Galeria dla Najmłodszych – miejsce poznawania świata przez kolory, kształty i dźwięki;

Galeria dla Młodzieży – aby przyciągnąć uwagę nastolatków, poświęcona będzie nowym technologiom i relacjom społecznym.

Ta ostatnia jest wystawą unikatową na skalę światową. "To będzie wystawa, której nie ma nigdzie na świecie. Młodzież w wieku 17-25 lat jest bardzo trudną grupą docelowa dla wszystkich centrów nauki. My planujemy zrobić dla tej grupy wiekowej specjalną wystawę. Będzie zawierać to, czym młodzież się interesuje: relacje społeczne, trochę socjologii, psychologii oraz pytań o globalny świat i nowoczesne technologie" - dodała Aneta Prymaka.
 
Wizualizacja CN Kopernik z lotu ptaka
 
"Słowo <eksponat> kojarzy nam się z eksponatami muzealnymi pokrytymi kurzem, z tabliczką <nie dotykać>. Centrum Nauki Kopernik ma popularyzować naukę przez interaktywność. Wszystkie wystawy są autorskie, wymyślone przez nas przy współpracy z firmami europejskimi specjalizującymi się w projektowaniu tego typu eksponatów" - wyjaśnia Prymaka.

Na terenie CNK znajdzie się ok. 500 urządzeń i stanowisk. "W galerii młodzieży będzie można np. stworzyć własne czasopismo, wcześniej decydując o treści, rodzajach czcionek i zdjęć. Odwiedzający dowiedzą się, jak należy konstruować gazetę i dlaczego tak to się właśnie robi. Będzie również możliwość wygłoszenia przemówienia przed imitacją parlamentu. Usłyszymy reakcję odpowiednich części sali - w zależności od treści naszego przemówienia. Dostępne będzie również stanowisko poświęcone znikającym językom. Będzie można posłuchać ginących języków z różnych części świata" - opisuje Prymaka.

Poza Galerią Ekspozycji Stałych, której otwarcie planowane jest na sierpień 2010 r., w Centrum Nauki Kopernik znajdzie się również miejsce dla laboratoriów, pracowni badawczych, Parku Odkrywców, planetarium oraz dla Galerii Eksponatów Artystycznych.

W zamierzeniu twórców, centrum ma funkcjonować na wzór innych tego typu centrów w całej Europie i na świecie. Siedziba Centrum Nauki Kopernik powstaje w Warszawie nad tunelem Wisłostrady i jest jedną z największych inwestycji publicznych w Polsce. Organizatorami projektu jest Miasto st. Warszawa, minister nauki i szkolnictwa wyższego oraz minister edukacji narodowej.

Od połowy lipca Centrum Nauki Kopernik organizuje w Warszawie liczne pokazy naukowe w ramach akcji Lato w Mieście. Akcja potrwa do 2 sierpnia i odbywa się w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie.

(Źródło: PAP - Nauka w Polsce)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie