Centrum Nauki Kopernik już za rok

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ImageTworzenie własnej gazety, słuchanie ginących języków, czy wywoływanie trzęsienia ziemi - to wszystko już za rok czeka pierwszych zwiedzających Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. W połowie 2010 r. zostanie otwarta pierwsza część budynku. Już planowane są galerie wystawy stałej, które będą otwarte jako pierwsze i zostaną podzielone na sześć działów.
 
"Nasze centrum będzie o tyle niezwykłe, że w większości centrów nauki w Europie dominują ekspozycje o tematyce fizycznej, matematycznej i chemicznej. My nie będziemy dzielić wystaw w ten sposób, tylko traktujemy to bardziej interdyscyplinarnie. Są rzeczy związanie zarówno z fizyka, jak i psychologią" – mówi Aneta Prymaka z działu Informacji i Marketingu Centrum Nauki Kopernik (CNK).

Nazwy planowanych galerii to:
•  Świat w ruchu – tu będzie można wytworzyć tornado lub dowiedzieć się, w jaki sposób niektóre przedmioty mogą wtaczać się po górę;

Człowiek i środowisko – tu będzie można zajrzeć do wnętrza ludzkiego ciała;

Strefa światła – w tej części poznamy doświadczenia optyczne i zagramy w grę fabularną;

Korzenie Cywilizacji – dowiemy się tu więcej o początkach cywilizacji człowieka;

Galeria dla Najmłodszych – miejsce poznawania świata przez kolory, kształty i dźwięki;

Galeria dla Młodzieży – aby przyciągnąć uwagę nastolatków, poświęcona będzie nowym technologiom i relacjom społecznym.

Ta ostatnia jest wystawą unikatową na skalę światową. "To będzie wystawa, której nie ma nigdzie na świecie. Młodzież w wieku 17-25 lat jest bardzo trudną grupą docelowa dla wszystkich centrów nauki. My planujemy zrobić dla tej grupy wiekowej specjalną wystawę. Będzie zawierać to, czym młodzież się interesuje: relacje społeczne, trochę socjologii, psychologii oraz pytań o globalny świat i nowoczesne technologie" - dodała Aneta Prymaka.
 
Wizualizacja CN Kopernik z lotu ptaka
 
"Słowo <eksponat> kojarzy nam się z eksponatami muzealnymi pokrytymi kurzem, z tabliczką <nie dotykać>. Centrum Nauki Kopernik ma popularyzować naukę przez interaktywność. Wszystkie wystawy są autorskie, wymyślone przez nas przy współpracy z firmami europejskimi specjalizującymi się w projektowaniu tego typu eksponatów" - wyjaśnia Prymaka.

Na terenie CNK znajdzie się ok. 500 urządzeń i stanowisk. "W galerii młodzieży będzie można np. stworzyć własne czasopismo, wcześniej decydując o treści, rodzajach czcionek i zdjęć. Odwiedzający dowiedzą się, jak należy konstruować gazetę i dlaczego tak to się właśnie robi. Będzie również możliwość wygłoszenia przemówienia przed imitacją parlamentu. Usłyszymy reakcję odpowiednich części sali - w zależności od treści naszego przemówienia. Dostępne będzie również stanowisko poświęcone znikającym językom. Będzie można posłuchać ginących języków z różnych części świata" - opisuje Prymaka.

Poza Galerią Ekspozycji Stałych, której otwarcie planowane jest na sierpień 2010 r., w Centrum Nauki Kopernik znajdzie się również miejsce dla laboratoriów, pracowni badawczych, Parku Odkrywców, planetarium oraz dla Galerii Eksponatów Artystycznych.

W zamierzeniu twórców, centrum ma funkcjonować na wzór innych tego typu centrów w całej Europie i na świecie. Siedziba Centrum Nauki Kopernik powstaje w Warszawie nad tunelem Wisłostrady i jest jedną z największych inwestycji publicznych w Polsce. Organizatorami projektu jest Miasto st. Warszawa, minister nauki i szkolnictwa wyższego oraz minister edukacji narodowej.

Od połowy lipca Centrum Nauki Kopernik organizuje w Warszawie liczne pokazy naukowe w ramach akcji Lato w Mieście. Akcja potrwa do 2 sierpnia i odbywa się w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie.

(Źródło: PAP - Nauka w Polsce)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie