Małe zmiany, wielka szkoła

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiBlisko tysiąc wielkopolskich nauczycieli zostało przygotowanych do prowadzenia multimedialnych lekcji z wykorzystaniem internetowej platformy edukacyjnej. Wszystko w ramach zakończonego właśnie 3-letniego programu e-Szkoła Wielkopolska – Twórczy Nauczyciel, finansowanego ze środków UE i realizowanego w partnerstwie z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza.
 
Program e-Szkoła Wielkopolska już od 3 lat zmienia oświatę w regionie. „Nasza inicjatywa nie dotyczy tylko komputeryzacji szkół oraz szkoleń z zakresu cyfrowych technologii. To globalny program, mający na celu zmianę myślenia o relacji nauczyciel-uczeń, pomocny przy przeformułowaniu modelu polskiej edukacji z modelu na ” – mówi Ryszard Stefanowski, Dyrektor Ogólnopolskiej Fundacji Edukacji Komputerowej, pomysłodawcy projektu. „Metoda pracy jaką proponujemy nauczycielom polega na aktywizowaniu uczniów, dla których nauczyciel ma być przewodnikiem po ciekawym świecie wiedzy i służyć pomocą w twórczym rozwijaniu ich pomysłów.” – dodaje.
 
Wirtualne lekcje już dziś
W ramach projektu wytypowano 75 szkół wzorcowych w całej Wielkopolsce. W każdej z nich wybrany nauczyciel-lider został wszechstronnie przeszkolony pod kątem pracy z multimedialną platformą edukacyjną Fronter, a następnie wprowadzał w nową metodę 12 innych nauczycieli ze swojej szkoły. W ten sposób projekt Twórczy Nauczyciel objął aż 975 pedagogów.
 
„Takie działania są szkołom bardzo potrzebne. Nauczyciele na co dzień mają mały kontakt z technologią informatyczną. Na studiach i rozmaitych szkoleniach uczy się ich podstawy programowej i tego, jak ucznia wychować. Nie ma miejsca na nowoczesne technologie, zwłaszcza w kontekście nauczycieli humanistów. Gdy poznali jak działa multimedialna platforma edukacyjna, od razu dostrzegli ogrom możliwości, jakie stwarza w pracy z uczniami” – zauważa Roman Szcześniak, lider z Gimnazjum nr 4 w Krotoszynie.
 
Dzięki Fronterowi możliwe jest „odchudzenie” lekcji z treści, które pod postacią informacji, zdjęć czy animacji nauczyciel może umieścić w wirtualnym świecie, a każdy z uczniów w każdej chwili do nich dotrzeć. To sprawia, że zajęcia nie tylko są znacznie ciekawsze, ale nauczyciel ma więcej czasu na indywidualną pracę z młodzieżą. W ramach projektu Twórczy Nauczyciel pedagodzy otrzymali dostęp do serwisu Nauczyciel.pl, skąd mogą czerpać inspiracje i wykorzystywać materiały do przygotowywania nowatorskich i multimedialnych lekcji.
 
Internetowe pasje
Równolegle do projektu Twórczy Nauczyciel OFEK realizuje siostrzany projekt Twórczy Uczeń, pomagający uczniom w praktycznym wykorzystaniu potencjału e-edukacji. W każdej ze szkół wzorcowych utworzono 5 zespołów uczniowskich, które pod okiem nauczyciela-lidera rozpoczęły pracę nad multimedialnymi prezentacjami edukacyjnymi.
 
Projekt Twórczy Uczeń trwa do grudnia 2009 roku, ale już pozytywnie wpłynął na rozwój pozalekcyjnej aktywności młodzieży. Uczniowie poznają atuty pracy metodą projektów. Tworzone przez nich prace – z biologii, fizyki, geografii, matematyki zostaną nagrodzone laptopami, kamerami oraz aparatami cyfrowymi.
 
„Możliwość zdobycia nagród to miły dodatek. Dla uczniów najważniejsze jest jednak to, że teraz mogą pracować nad tym, co ich interesuje i robić to w taki sposób, jaki jest im najbliższy – cyfrowy.” – mówi Katarzyna Chromicz, lider projektu w I Liceum Ogólnokształcącym w Rawiczu. W sumie w przedsięwzięcie zaangażowanych jest około 4,5 tysiąca uczniów z wielkopolskich liceów i gimnazjów.
 
W ramach programu e-Szkoła Wielkopolska szkoły wyposażane są w nowoczesny sprzęt cyfrowy, usługi informatyczne i infrastrukturę, a przede wszystkim wiedzę jak w codziennej pracy z uczniem wykorzystać ich potencjał. Ambicją autorów programu jest to, aby platforma stała się nowym środkiem komunikacji pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami. Ideę programu najlepiej oddaje zdanie prof. Stanisława Dylaka, kierownika merytorycznego projektu z ramienia UAM – „Co małego w szkole zmienić, by stała się wielka.”
 
Więcej informacji: www.eszkola-wielkopolska.pl
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie