Przez gry do programowania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiPo co młodemu człowiekowi znajomość komputera i technologii cyfrowych? Czy wystarczy, że po ukończeniu szkoły średniej będzie potrafił na komputerze pisać, liczyć, rysować, tworzyć prezentację i komunikować się w sieci? Chyba nie. Przecież ci „cyfrowi tubylcy“ mogą znacznie więcej. Grają w gry? Dlaczego w szkole nie uczą się, jak stworzyć własną grę?
 
Większość uczniów szkół średnich spędza godziny przed komputerem grając w popularne gry albo wchodząc w interakcje z rówieśnikami w różnych platformach społecznościowych. Tego typu aktywności raczej jednak nie są omawiane na lekcjach informatyki, chociaż bezpośrednio wiążą się z komputerami i oprogramowaniem. Jak pokazuje jednak przykład z Irlandii, można włączyć w zakres nauki również tę tematykę i to z bardzo dobrym skutkiem.

W szkołach irlandzkich pojawił się w tym roku moduł do nauki programowania gier – o wymownym tytule „Having Fun with Computer Programming and Games“ (Fajna zabawa z programowaniem komputerowym i grami). Moduł, oparty o popularny, stworzony przez programistów z Uniwersytetu Technologicznego Massachussets (MIT) program Scratch, pozwala uczniom tworzyć własne postaci, animować oraz komponować gry. Cel: pokazać, że można w szkole uczyć informatyki w sposób ciekawy, który nie tylko będzie napełniał głowy teorią, ale uwolni również kreatywność.

Już pierwsze tygodnie nauki pokazały, że uczniowie są bardzo zadowoleni. „Nie miałem do tej pory do czynienia z programowaniem, więc nie wiedziałem, czego się spodziewać.“ – mówi szesnastoletni Aiofe Kilvey z Castletroy College, który ostatnie osiem tygodni spędził pracując nad własną animacją. „Pracowałem z rówieśnikami nad scenariuszem dotyczącym pszczół i kwiatów. Przygotowałem większą część kodu, natomiast koledzy zaprojektowali tło i bohaterów animacji.“

Moduł, przygotowany przez LERO - irlandzkie centrum badań nad oprogramowaniem we współpracy z Irlandzkim Stowarzyszeniem Informatycznym, uczy podstaw programowania w oparciu o proste i zrozumiałe dla uczniów metody, przy rzadkim wykorzystaniu bardziej skomplikowanych języków programowania. Uczestnicy kursów rozwijają swoje umiejętności artystyczne, wyobraźnię i kreatywność.

„W mojej grupie najbardziej interesowaliśmy się samochodami, zatem postanowiliśmy opracować grę wyścigów samochodowych. Inni wybierali Tetris, grę w koszykówkę, skoki na trampolinie czy tworzyli własne oryginalne historie.“ – mówi uczeń Andrew O’Hara. „Otrzymaliśmy wielką szansę, aby dowiedzieć się w praktyce jak funkcjonują, na pierwszy rzut trudne do zrozumienia, algorytmy“.

Przygotowane przez uczniów gry i animacje są wgrywane na serwer programu Scratch (dziś jest tam już prawie 645 tysięcy projektów uczniowskich!), a najlepsze projekty uczestniczą w konkursie i mogą zdobyć nagrody w krajowym finale.

Inny przykład nowatorskiego prowadzenia zajęć to wykorzystanie popularnej platformy Moodle do tworzenia uczniowskich kursów e-learning. W Portmarknock Community College uczniowie ostatniej klasy szkoły średniej biorą udział w tworzeniu zasobów edukacyjnych dla uczniów własnej szkoły.

„To duża zmiana tradycyjnego sposobu uczenia się, ponieważ otwiera możliwości współpracy z rówieśnikami w sieci.“ – zauważa Niamh Cronin, uczennica VI klasy (odpowiednik klasy maturalnej). „Myślę, że coraz więcej będziemy uczyć się online. Moodle jest dla nas dobrą okazją do poznania tego sposobu. Obecnie podczas zajęć z angielskiego, używamy forum Moodle do dyskusji na temat różnych lektur. Korzystanie z Moodle daje nam więcej pewności w pracy z komputerem, a ostatnio zaczęliśmy tworzyć własne podkasty“.

W tej szkole początkowo tylko 10 nauczycieli zgłosiło się do uczestnictwa w programie. Rezultaty przekraczają jednak oczekiwania – dziś uczniowie tworzą na przykład broszury i strony promujące turystykę w regionie, a kolejne projekty uczniów wzbogacają zasoby, które są wykorzystywane przez inne roczniki. Dyrekcja szkoły i nauczyciele zastanawiają się nad kolejnymi innowacjami.

(Źródło: Irish Times)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie