Po co młodemu człowiekowi znajomość komputera i technologii cyfrowych? Czy wystarczy, że po ukończeniu szkoły średniej będzie potrafił na komputerze pisać, liczyć, rysować, tworzyć prezentację i komunikować się w sieci? Chyba nie. Przecież ci „cyfrowi tubylcy“ mogą znacznie więcej. Grają w gry? Dlaczego w szkole nie uczą się, jak stworzyć własną grę?
Większość uczniów szkół średnich spędza godziny przed komputerem grając w popularne gry albo wchodząc w interakcje z rówieśnikami w różnych platformach społecznościowych. Tego typu aktywności raczej jednak nie są omawiane na lekcjach informatyki, chociaż bezpośrednio wiążą się z komputerami i oprogramowaniem. Jak pokazuje jednak przykład z Irlandii, można włączyć w zakres nauki również tę tematykę i to z bardzo dobrym skutkiem.
W szkołach irlandzkich pojawił się w tym roku moduł do nauki programowania gier – o wymownym tytule „Having Fun with Computer Programming and Games“ (Fajna zabawa z programowaniem komputerowym i grami). Moduł, oparty o popularny, stworzony przez programistów z Uniwersytetu Technologicznego Massachussets (MIT) program Scratch, pozwala uczniom tworzyć własne postaci, animować oraz komponować gry. Cel: pokazać, że można w szkole uczyć informatyki w sposób ciekawy, który nie tylko będzie napełniał głowy teorią, ale uwolni również kreatywność.
Już pierwsze tygodnie nauki pokazały, że uczniowie są bardzo zadowoleni. „Nie miałem do tej pory do czynienia z programowaniem, więc nie wiedziałem, czego się spodziewać.“ – mówi szesnastoletni Aiofe Kilvey z Castletroy College, który ostatnie osiem tygodni spędził pracując nad własną animacją. „Pracowałem z rówieśnikami nad scenariuszem dotyczącym pszczół i kwiatów. Przygotowałem większą część kodu, natomiast koledzy zaprojektowali tło i bohaterów animacji.“
Moduł, przygotowany przez LERO - irlandzkie centrum badań nad oprogramowaniem we współpracy z Irlandzkim Stowarzyszeniem Informatycznym, uczy podstaw programowania w oparciu o proste i zrozumiałe dla uczniów metody, przy rzadkim wykorzystaniu bardziej skomplikowanych języków programowania. Uczestnicy kursów rozwijają swoje umiejętności artystyczne, wyobraźnię i kreatywność.
„W mojej grupie najbardziej interesowaliśmy się samochodami, zatem postanowiliśmy opracować grę wyścigów samochodowych. Inni wybierali Tetris, grę w koszykówkę, skoki na trampolinie czy tworzyli własne oryginalne historie.“ – mówi uczeń Andrew O’Hara. „Otrzymaliśmy wielką szansę, aby dowiedzieć się w praktyce jak funkcjonują, na pierwszy rzut trudne do zrozumienia, algorytmy“.
Przygotowane przez uczniów gry i animacje są wgrywane na serwer programu Scratch (dziś jest tam już prawie 645 tysięcy projektów uczniowskich!), a najlepsze projekty uczestniczą w konkursie i mogą zdobyć nagrody w krajowym finale.
Inny przykład nowatorskiego prowadzenia zajęć to wykorzystanie popularnej platformy Moodle do tworzenia uczniowskich kursów e-learning. W Portmarknock Community College uczniowie ostatniej klasy szkoły średniej biorą udział w tworzeniu zasobów edukacyjnych dla uczniów własnej szkoły.
„To duża zmiana tradycyjnego sposobu uczenia się, ponieważ otwiera możliwości współpracy z rówieśnikami w sieci.“ – zauważa Niamh Cronin, uczennica VI klasy (odpowiednik klasy maturalnej). „Myślę, że coraz więcej będziemy uczyć się online. Moodle jest dla nas dobrą okazją do poznania tego sposobu. Obecnie podczas zajęć z angielskiego, używamy forum Moodle do dyskusji na temat różnych lektur. Korzystanie z Moodle daje nam więcej pewności w pracy z komputerem, a ostatnio zaczęliśmy tworzyć własne podkasty“.
W tej szkole początkowo tylko 10 nauczycieli zgłosiło się do uczestnictwa w programie. Rezultaty przekraczają jednak oczekiwania – dziś uczniowie tworzą na przykład broszury i strony promujące turystykę w regionie, a kolejne projekty uczniów wzbogacają zasoby, które są wykorzystywane przez inne roczniki. Dyrekcja szkoły i nauczyciele zastanawiają się nad kolejnymi innowacjami.
(Źródło: Irish Times)
W szkołach irlandzkich pojawił się w tym roku moduł do nauki programowania gier – o wymownym tytule „Having Fun with Computer Programming and Games“ (Fajna zabawa z programowaniem komputerowym i grami). Moduł, oparty o popularny, stworzony przez programistów z Uniwersytetu Technologicznego Massachussets (MIT) program Scratch, pozwala uczniom tworzyć własne postaci, animować oraz komponować gry. Cel: pokazać, że można w szkole uczyć informatyki w sposób ciekawy, który nie tylko będzie napełniał głowy teorią, ale uwolni również kreatywność.
Już pierwsze tygodnie nauki pokazały, że uczniowie są bardzo zadowoleni. „Nie miałem do tej pory do czynienia z programowaniem, więc nie wiedziałem, czego się spodziewać.“ – mówi szesnastoletni Aiofe Kilvey z Castletroy College, który ostatnie osiem tygodni spędził pracując nad własną animacją. „Pracowałem z rówieśnikami nad scenariuszem dotyczącym pszczół i kwiatów. Przygotowałem większą część kodu, natomiast koledzy zaprojektowali tło i bohaterów animacji.“
Moduł, przygotowany przez LERO - irlandzkie centrum badań nad oprogramowaniem we współpracy z Irlandzkim Stowarzyszeniem Informatycznym, uczy podstaw programowania w oparciu o proste i zrozumiałe dla uczniów metody, przy rzadkim wykorzystaniu bardziej skomplikowanych języków programowania. Uczestnicy kursów rozwijają swoje umiejętności artystyczne, wyobraźnię i kreatywność.
„W mojej grupie najbardziej interesowaliśmy się samochodami, zatem postanowiliśmy opracować grę wyścigów samochodowych. Inni wybierali Tetris, grę w koszykówkę, skoki na trampolinie czy tworzyli własne oryginalne historie.“ – mówi uczeń Andrew O’Hara. „Otrzymaliśmy wielką szansę, aby dowiedzieć się w praktyce jak funkcjonują, na pierwszy rzut trudne do zrozumienia, algorytmy“.
Przygotowane przez uczniów gry i animacje są wgrywane na serwer programu Scratch (dziś jest tam już prawie 645 tysięcy projektów uczniowskich!), a najlepsze projekty uczestniczą w konkursie i mogą zdobyć nagrody w krajowym finale.
Inny przykład nowatorskiego prowadzenia zajęć to wykorzystanie popularnej platformy Moodle do tworzenia uczniowskich kursów e-learning. W Portmarknock Community College uczniowie ostatniej klasy szkoły średniej biorą udział w tworzeniu zasobów edukacyjnych dla uczniów własnej szkoły.
„To duża zmiana tradycyjnego sposobu uczenia się, ponieważ otwiera możliwości współpracy z rówieśnikami w sieci.“ – zauważa Niamh Cronin, uczennica VI klasy (odpowiednik klasy maturalnej). „Myślę, że coraz więcej będziemy uczyć się online. Moodle jest dla nas dobrą okazją do poznania tego sposobu. Obecnie podczas zajęć z angielskiego, używamy forum Moodle do dyskusji na temat różnych lektur. Korzystanie z Moodle daje nam więcej pewności w pracy z komputerem, a ostatnio zaczęliśmy tworzyć własne podkasty“.
W tej szkole początkowo tylko 10 nauczycieli zgłosiło się do uczestnictwa w programie. Rezultaty przekraczają jednak oczekiwania – dziś uczniowie tworzą na przykład broszury i strony promujące turystykę w regionie, a kolejne projekty uczniów wzbogacają zasoby, które są wykorzystywane przez inne roczniki. Dyrekcja szkoły i nauczyciele zastanawiają się nad kolejnymi innowacjami.
(Źródło: Irish Times)