Scratch w edukacji wczesnoszkolnej

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od początku roku naukę programowania u najmłodszych uczniów możemy rozwijać dzięki Scratch 3.0 – programowi, który sprawi, że przygoda z programowaniem stanie się jeszcze ciekawsza i roztoczy przed nami cały wachlarz możliwości współdziałania, współdzielenia i kreatywnego podejścia.

W porównaniu do poprzedniej wersji zmieniło się bardzo dużo. Na szczęście kot zostaje na swoim miejscu. No bo jak wyobrazić sobie Scratcha bez kota? No i wiele innych duszków oraz teł. No ale zacznijmy od początku.

Zmienił się interfejs programu, który charakteryzuje się tym, że posiada szuflady z bloczkami oraz pulpit po lewej stronie. W zasadzie tak już raz było w Scratchu 1.4 ale myślę, że twórcom chodziło bardziej o zbliżenie wyglądu do innych programów, chociażby takich, jak App Inventor czy Blockly Games. Ale w zasadzie zmiana wyglądu edytora, bloczków czy też nowe duszki, choć też są istotne, nie są tak ważne jak fakt nowych możliwości programu.

Żadne z bloczków nie zostały usunięte. Za to doszło wiele nowych. Wszystkie są umieszczone w „kolorowych szufladach” (nazwa spopularyzowana przez Mistrzów Kodowania), ale wiele nowych rzeczy mieszka w rozszerzeniach, pod przyciskiem w dolnym lewym rogu. Kiedy na niego klikniemy pojawiają się zarówno znane nam funkcje (teraz w roli rozszerzenia) takie, jak: muzyka, pióro i czujniki video, jak i te nowe, które dodają największego smaczka a mianowicie – zmiana tekstu na mowę, tłumacz, micro:bit, Lego WeDo i Lego Mindstorms.

Od dziś będzie można programować micro:bita czy Lego WeDo z pozycji Scratcha. Uruchamiając te rozszerzenia, edytor automatycznie uruchamia wyszukiwanie danego urządzenia przy pomocy Bluetooth. Wystarczy chwila aby połączyć komputer z urządzeniem i zaprogramować, co tylko sobie wymarzymy. Mało tego. Takie działanie staje się bardzo proste i intuicyjne, bo wystarczy kilka bloczków aby stworzyć prosty skrypt.

Spróbujcie swoich sił ze Scratch 3.0.

***

Zapraszamy na wystąpienie Joanny Apanasewicz podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2019 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2019 były: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o..

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Orange, Learnetic S.A. oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.

 

Notka o autorce: Joanna Apanasewicz - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej. W swojej pracy wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne, które są jednocześnie jej pasją. Uwielbia prace ręczne i wykonuje proste pomoce dydaktyczne przy wykorzystaniu prostych przedmiotów z otoczenia.  

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Komórka a kondycja psychiczna uczniów
Chodziłem o szkoły w czasach "przedkomórkowych" i zapewniam, że jak lekcje są nudne, trudne, postrze...
nauczycielka wf napisał/a komentarz do Nowa podstawa programowa WF, czyli przerost formy nad treścią
Czy wie ktoś, w którym miejscu rozporządzenia zaczyna się podstawa programowa dla szkoły branżowej I...
Ppp napisał/a komentarz do Pierwsze dni po powrocie do szkoły
Po pierwsze - nie straszyć! Że będzie więcej nauki, że będzie trudniej itp.Pozdrawiam.
Czemu nie? Głupio, nielogicznie postawione pytanie może dotyczyć ciekawego problemu, który trzeba po...
Podstawa programowa nie opisuje szczegółowo oceniania. Oceniamy osiągnięcia ucznia wynikające z pods...
Jan napisał/a komentarz do Kto lub co jest konkurentem dla nauczycieli?
Postscriptum: minęło parę dni i nic, cisza, żadnych kontrargumentów, żadnej odpowiedzi, a specjalnie...
Czy w poprzednich podstawach programowych nie było zapisane, że przy ocenianiu ucznia bierzemy pod u...
Jan napisał/a komentarz do Dura lex, sed mala lex
Znajomy dyrektor szkoły (dziś jest już na emeryturze) powiedział mi parę lat temu w przypływie szcze...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie