Od początku roku naukę programowania u najmłodszych uczniów możemy rozwijać dzięki Scratch 3.0 – programowi, który sprawi, że przygoda z programowaniem stanie się jeszcze ciekawsza i roztoczy przed nami cały wachlarz możliwości współdziałania, współdzielenia i kreatywnego podejścia.
W porównaniu do poprzedniej wersji zmieniło się bardzo dużo. Na szczęście kot zostaje na swoim miejscu. No bo jak wyobrazić sobie Scratcha bez kota? No i wiele innych duszków oraz teł. No ale zacznijmy od początku.
Zmienił się interfejs programu, który charakteryzuje się tym, że posiada szuflady z bloczkami oraz pulpit po lewej stronie. W zasadzie tak już raz było w Scratchu 1.4 ale myślę, że twórcom chodziło bardziej o zbliżenie wyglądu do innych programów, chociażby takich, jak App Inventor czy Blockly Games. Ale w zasadzie zmiana wyglądu edytora, bloczków czy też nowe duszki, choć też są istotne, nie są tak ważne jak fakt nowych możliwości programu.
Żadne z bloczków nie zostały usunięte. Za to doszło wiele nowych. Wszystkie są umieszczone w „kolorowych szufladach” (nazwa spopularyzowana przez Mistrzów Kodowania), ale wiele nowych rzeczy mieszka w rozszerzeniach, pod przyciskiem w dolnym lewym rogu. Kiedy na niego klikniemy pojawiają się zarówno znane nam funkcje (teraz w roli rozszerzenia) takie, jak: muzyka, pióro i czujniki video, jak i te nowe, które dodają największego smaczka a mianowicie – zmiana tekstu na mowę, tłumacz, micro:bit, Lego WeDo i Lego Mindstorms.
Od dziś będzie można programować micro:bita czy Lego WeDo z pozycji Scratcha. Uruchamiając te rozszerzenia, edytor automatycznie uruchamia wyszukiwanie danego urządzenia przy pomocy Bluetooth. Wystarczy chwila aby połączyć komputer z urządzeniem i zaprogramować, co tylko sobie wymarzymy. Mało tego. Takie działanie staje się bardzo proste i intuicyjne, bo wystarczy kilka bloczków aby stworzyć prosty skrypt.
Spróbujcie swoich sił ze Scratch 3.0.
***
Zapraszamy na wystąpienie Joanny Apanasewicz podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2019 w Warszawie:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2019 były: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o..
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.
Partnerami konferencji byli: Fundacja Orange, Learnetic S.A. oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.
Notka o autorce: Joanna Apanasewicz - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej. W swojej pracy wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne, które są jednocześnie jej pasją. Uwielbia prace ręczne i wykonuje proste pomoce dydaktyczne przy wykorzystaniu prostych przedmiotów z otoczenia.