Scratch w edukacji wczesnoszkolnej

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od początku roku naukę programowania u najmłodszych uczniów możemy rozwijać dzięki Scratch 3.0 – programowi, który sprawi, że przygoda z programowaniem stanie się jeszcze ciekawsza i roztoczy przed nami cały wachlarz możliwości współdziałania, współdzielenia i kreatywnego podejścia.

W porównaniu do poprzedniej wersji zmieniło się bardzo dużo. Na szczęście kot zostaje na swoim miejscu. No bo jak wyobrazić sobie Scratcha bez kota? No i wiele innych duszków oraz teł. No ale zacznijmy od początku.

Zmienił się interfejs programu, który charakteryzuje się tym, że posiada szuflady z bloczkami oraz pulpit po lewej stronie. W zasadzie tak już raz było w Scratchu 1.4 ale myślę, że twórcom chodziło bardziej o zbliżenie wyglądu do innych programów, chociażby takich, jak App Inventor czy Blockly Games. Ale w zasadzie zmiana wyglądu edytora, bloczków czy też nowe duszki, choć też są istotne, nie są tak ważne jak fakt nowych możliwości programu.

Żadne z bloczków nie zostały usunięte. Za to doszło wiele nowych. Wszystkie są umieszczone w „kolorowych szufladach” (nazwa spopularyzowana przez Mistrzów Kodowania), ale wiele nowych rzeczy mieszka w rozszerzeniach, pod przyciskiem w dolnym lewym rogu. Kiedy na niego klikniemy pojawiają się zarówno znane nam funkcje (teraz w roli rozszerzenia) takie, jak: muzyka, pióro i czujniki video, jak i te nowe, które dodają największego smaczka a mianowicie – zmiana tekstu na mowę, tłumacz, micro:bit, Lego WeDo i Lego Mindstorms.

Od dziś będzie można programować micro:bita czy Lego WeDo z pozycji Scratcha. Uruchamiając te rozszerzenia, edytor automatycznie uruchamia wyszukiwanie danego urządzenia przy pomocy Bluetooth. Wystarczy chwila aby połączyć komputer z urządzeniem i zaprogramować, co tylko sobie wymarzymy. Mało tego. Takie działanie staje się bardzo proste i intuicyjne, bo wystarczy kilka bloczków aby stworzyć prosty skrypt.

Spróbujcie swoich sił ze Scratch 3.0.

***

Zapraszamy na wystąpienie Joanny Apanasewicz podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2019 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2019 były: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o..

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Orange, Learnetic S.A. oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.

 

Notka o autorce: Joanna Apanasewicz - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej. W swojej pracy wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne, które są jednocześnie jej pasją. Uwielbia prace ręczne i wykonuje proste pomoce dydaktyczne przy wykorzystaniu prostych przedmiotów z otoczenia.  

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie