Historyczne wędrówki z #SuperKoderami

fot. Ewa Barańczyk

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kodowanie na historii? Oczywiście, to możliwe, a nawet można naprawdę sporo ciekawych działań zaplanować. Uczniowie klas IV Szkoły Podstawowej nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Lipnie brali udział w programie edukacyjnym #SuperKoderzy Fundacji Orange. Wykorzystując nowe technologie, realizowali ścieżkę „Poszukiwacze Skarbów”, dzięki której mieli możliwość odbycia historycznej wędrówki po średniowiecznej Polsce Piastów.

Zajęcia z #SuperKoderami rozpoczęliśmy od zaprzyjaźnienia się z tytułowym bohaterem „Chronoskiem”, po czym zgłębiliśmy tajemnice programu Scratch. Podczas podróżowania po sieci uczniom towarzyszyły ogromne emocje – jak na każdą wyprawę przystało, nawet tę wirtualną... Pierwsze kroki w programie zachęcały do stawiania kolejnych. Z przyjemnością przyjmowaliśmy następne wyzwania – cały czas bawiąc się (przy okazji zgłębiania wiedzy). Realizowane przez nas ciekawie skonstruowane scenariusze obejmowały umiejscowione na linii czasu wydarzenia historyczne. Możliwość samodzielnego korzystania z materiałów edukacyjnych online dawała uczniom szansę na szybkie przypomnienie i utrwalenie poznanych treści. Wykorzystanie nowoczesnych metod pracy wzbudziło zainteresowanie wśród uczniów i sprawiło, że chętnie sprawdzali swoją wiedzę w quizie w aplikacji LearningApps. Zaciekawieni kodami QR – nauczyli się samodzielnie je generować, co dawało ogromną satysfakcję. Można z całą pewnością stwierdzić, że w przypadku uczniów realizujących #SuperKoderów doskonale sprawdziła się myśl: „Nauka jest jak niezmierne morze, im więcej jej pijesz, tym bardziej jesteś spragniony”. Zatem każde obcowanie uczniów z Scratch’em, zachęcało ich do działania, poznawania kolejnych funkcji obsługi programu.

Bardzo ciekawym doświadczeniem były pierwsze zajęcia z mBotami. Intrygujący dla uczniów okazał się zarówno ich montaż, jak i zapoznanie z zasadami ich działania. Radości nie było końca – uczniowie wprowadzali roboty w ruch, wykorzystywali światła, tworzyli muzykę oraz zapoznali się ze środowiskiem mBlock. Po raz kolejny okazało się, że ta świetna zabawa, to nic innego jak nauka programowania.

Zapał i chęć czerpania ze studni wiedzy spowodował, że uczniowie włączyli się w Code Week, a w ramach „Godziny Kodowania” uczestniczyli w dodatkowych zajęciach edukacyjnych, poznając młodszego brata Scratcha- Scratcha Juniora oraz grę Scottie’go. Z lekcji na lekcję coraz śmielej posługiwali się oprogramowaniem mBlock. Programowali efekty świetlne i dźwiękowe, a każdy robot bez większego problemu odnalazł drogę do wyznaczonego celu. Chętnie wykorzystywali roboty w nietypowy sposób. Z okazji „Dnia kobiet” mBoty sterowane przez #SuperKoderów zawiozły do sekretariatu szkoły kwiatki, którymi obdarowane zostały panie dyrektor. Ponadto roboty zagrały melodię „100 lat”.


fot. Ewa Barańczyk

W trakcie realizacji programu czwartoklasiści uczyli się podstaw robotyki. Poszerzali nie tylko swoje kompetencje historyczne, ale również poznawali kolejne funkcje programu Scratch. Dzięki tym aktywnościom uczniowie stali się bardziej kreatywni, otwarci na nowe możliwości technologiczne oraz nauczyli się współpracy w grupie.

Konieczność nauczania zdalnego spowodowała, że kolejne etapy realizujemy online. #SuperKoderzy nadal chętnie biorą udział w programie. Są aktywni na webinariach przygotowanych przez Fundację Orange. Udowodnili tym samym, że świat nowych technologii nie jest im obcy – uczniowie chętnie otwierają drzwi do tej wirtualnej przestrzeni. Z ogromnym zaangażowaniem, wciąż z wypiekami na twarzy, pogłębiają swoje zainteresowania, które dla wielu stały się ich pasją. W rozmowach ze swoimi młodszymi i starszymi kolegami zachęcają do cyfrowych wyzwań podkreślając, że udział w programie #SuperKoderzy to niesamowita przygoda, w której warto wziąć udział.

Program edukacyjny #SuperKoderzy w Szkole Podstawowej nr 2 w Lipnie prowadziły nauczycielki: Ewa Barańczyk (koordynatorka) oraz Bożena Stark.

***
W zbliżającej się edycji 2021/2022 #SuperKoderów ścieżka historyczna zostanie zmieniona – pojawią się nowe ciekawe pomysły na wykorzystanie mBotów i Scratcha w nauczaniu historii w klasach 4-6 szkoły podstawowej. Zachęcamy do śledzenia informacji na stronie www.superkoderzy.pl.

 

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie