Muzyczne wyzwanie w Scratchu

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Muzyka to obszar, który dla wielu z nas jest szczególnie ważny, niezależnie od wieku, zainteresowań, wykonywanego zawodu czy ulubionego przedmiotu w szkole. Oczywiście sięgamy do różnych utworów i wykonawców, niektórzy zatopieni są w muzyce klasycznej, inni odnajdują się we współczesnym rapie. Naszą potrzebę bycia blisko muzyki widać chociażby po wciąż rosnącej popularności aplikacji do odtwarzania muzyki, ale też wielu programów do tworzenia samodzielnie jej. Bo nawet bez wykształcenia muzycznego możemy się muzyką otaczać, tworzyć i dzielić się nią. Pozytywnie wpływa na samopoczucie, pomaga się zrelaksować, pobudza wyobraźnię i kreatywność, buduje nastrój oraz kojąco działa w chwilach samotności. Dzięki niej, nawet jeśli nikogo z nami fizycznie nie ma, czujemy wyjątkową obecność drugiej osoby, obecność pełną emocji, opowieści, wrażeń.

Dlatego w okołoświątecznym okresie chcielibyśmy zaproponować odtworzenie świetnego webinaru, który poprowadził Krzysztof Jaworski w ramach projektu Zaprogramuj przyszłość. Kochający muzykę, a jednocześnie oddany idei otwartej, twórczej edukacji, Krzysztof pokazuje, jak można programować, muzykować, a zupełnie przy okazji, chociaż nieprzypadkowo, poćwiczyć matematykę. A wszystko w muzycznej atmosferze współpracy i pozytywnych emocji. Dzieci, przed którymi rozpościera się wspaniały czas wyrabiania własnych gustów, szukania muzycznych sympatii, ale też odkrywania artystycznych talentów, mogą dzięki takim zajęciom rozwijać wrażliwość na sztukę, a przy tym wzmacniać inne ważne kompetencje, w tym związane z programowaniem. Czy to możliwe? Oczywiście!

Przestrzenią do wspólnego muzykowania okaże się Scratch, czyli jeden z najpopularniejszych wizualnych języków programowania, który umożliwia tworzenie przeróżnych projektów - gier, prezentacji, animacji, a w każdym z nich pozwala na wprowadzenie efektów dźwiękowych - od nagrania własnego głosu, przez wgranie własnych plików audio lub całych utworów, a także zabawę dostępnymi w programie dźwiękami, których różnorodność robi niemałe wrażenie. Energiczne werble, subtelny klawesyn, czy może dźwięk statku kosmicznego? To wszystko możliwe do edytowania i dopasowania do pomysłu twórców projektu.

Dlaczego polecamy właśnie ten webinar?

Niezastąpiona energia. Chociaż spotkanie odbyło się już kilka tygodni temu, odtworzenie go w późniejszym terminie wciąż oddaje pozytywny nastrój, radość z tworzenia, atmosferę dobrej zabawy. Emocje udzielają się natychmiastowo i powodują, że nawet nie wiemy, kiedy otwieramy komputer i logujemy się do Scratcha.

Łączenie różnych obszarów wiedzy. Ten webinar doskonale wpisuje się w metodologię STEAM. Poznajemy język programowania, uczymy się podstawowych pojęć związanych z kodowaniem, a przy tym sięgamy w stronę sztuki – muzyki, obrazu... Ale nie musimy na tym kończyć, bo otwiera się przed nami szereg okazji do ćwiczenia chociażby matematyki. Praktycznie, ciekawie, zachęcająco.

Przestrzeń do twórczych eksperymentów. Środowisko Scratcha jest miejscem przyjaznym dla odkrywców, twórczyń, poszukiwaczek i artystów w każdym wieku. Jest otwarte na zainteresowania, talenty, pomysły i nie pozostawia wątpliwości - każdy może zacząć programować, eksperymentować, realizować nawet najbardziej zadziwiające projekty, uczyć się na błędach i świetnie się bawić.

Właściwie nie wiesz, czy programujesz, liczysz, czy muzykujesz. Właśnie dlatego tak lubimy Scratcha. Uczymy się, ale nie wiemy do końca, kiedy, co nie znaczy, że nie wkładamy w to pracy i wysiłku. Ma on jednak inną jakość, daje poczucie sprawczości i czystą radość z samego procesu tworzenia, a mniej z efektu końcowego. Bo w Scratchu zawsze możemy wrócić do starych projektów, udoskonalić je, nieco zmienić, a nawet zremiksować z projektami innych osób.

Czego dowiesz się podczas webinaru?

- jak założyć konto w Scratchu i stworzyć w nim klasę dla uczennic oraz uczniów, w ramach której możemy udostępniać nasze projekty?
- jak korzystać z dźwięków w Scratchu?
- jak edytować dźwięki, zmieniając ich tempo, głośność, sposób odtwarzania?
- jak modyfikować już istniejące projekty w Scratchu?
- do czego służy scratchowy plecak i dlaczego jest przydany podczas tworzenia wspólnych projektów?
- jak stworzyć wspólną scratchową orkiestrę?

Zapraszamy:

A jak nie masz dużo czasu....

Pamiętaj, że można zmienić ustawienia wyświetlania filmów dostępnych na kanale YouTube. Dzięki temu przyspieszysz odtwarzanie materiału tak, by jego oglądanie zajęło mniej czasu. A jeśli nie planujesz oglądania całości, zobacz chociaż kilkuminutowy fragment:

Jak założyć konto w Scratchu, stworzyć swoją klasę i zaprosić ją do wspólnego studia – zobacz fragment 7:00:00– 15:00:00.
Jak edytować dźwięki w Scratchu? - zobacz fragment 19:20:00 – 27:20:00
Jak wpleść matematykę w programowanie i muzykowanie? – zobacz fragment 49:50:00-1:01:30.
Jak stworzyć orkiestrę, korzystając z kilku projektów - zobacz fragment 1:42:00-1:48:45.

Już na podstawie takiego fragmentu możesz zacząć muzykować i programować! A kto wie, może nie poprzestaniesz na kilku fragmentach, bo muzyczne wyzwania w Scratchu okażą się niezwykle wciągające?

 

O prowadzącym: Krzysztof Jaworski, koordynator i trener w wielu programach edukacyjnych dotyczących edukacji cyfrowej. Absolwent Akademii Pedagogicznej w Krakowie oraz Uniwersytetu Szczecińskiego, oligofrenopedagog. Ukończył studia podyplomowe dotyczące coachingu. Przez 7 lat pracował w szkole podstawowej jako pedagog specjalny. Osiągnął stopień nauczyciela mianowanego. Laureat konkursu Innowacyjny Nauczyciel 2013. Absolwent programu Future Classroom Lab realizowanego przez European Schoolnet w Brukseli. Trener edukacyjny.  Współpracował m.in. z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacją Orange, Fundacją Nowoczesna Polska. Autor publikacji naukowych, artykułów i scenariuszy dedykowanych nauczycielom. Programowanie i robotyka nie mają przed nim tajemnic, choć i tak zgłębia je każdego dnia. Na co dzień związany ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog, gdzie w roli mentora i metodyka wspiera nauczycieli w ramach projektów Centrum Mistrzostwa Informatycznego oraz Zaprogramuj Przyszłość. Laureat Listy 100 Szerokiego Porozumienia na rzecz Umiejętności Cyfrowych.

***

Webinary zrealizowane zostały przez Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog w ramach projektów Zaprogramuj Przyszłość współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa III Cyfrowe kompetencje społeczeństwa, Działanie 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie