Nauka programowania z LOFI Robot to przygoda z pogranicza mechaniki, elektroniki, fizyki i programowania. Wiedzą o tym dobrze uczestnicy ścieżki Majsterkowicze 2.0 i Konstruktorzy gier w programie #SuperKoderzy. Dla tych, którzy chcieliby wykorzystać więcej możliwości aplikacji LOFI Blocks lub zdobyć wyobrażenie o tym, co LOFI Roboty potrafią – zapraszamy do obejrzenia webinaru Pawła Brokla.
Praca z robotami LOFI to gratka dla tych, którzy lubią połączyć majsterkowanie z programowaniem. Aby wprawić robota w ruch i wykorzystać jego możliwości, potrzebujemy skręcić sporo śrubek, a potem - poznać dedykowane środowisko do kodowania - LOFI Blocks (www.lofiblocks.com). Jest ono wizualnie i funkcjonalnie podobne do Scratcha, co ułatwia opanowanie jego funkcji początkującym użytkownikom. LOFI Blocks dostępne jest w wersji online oraz offline na komputerach oraz jako aplikacja mobilna na urządzenia z systemem Android i iOS.
W trakcie swojego webinaru "Krótkie spięcie z LOFI Robot" Paweł Brokl pokazuje, w jaki sposób pracować z aplikacją LOFI Blocks w wersji on-line (wymagana przeglądarka Google Chrome). Uczy, jak napisać trzy programy - inne niż przedstawione w scenariuszach Majsterkowiczów i Konstruktorów gier.
Dwa pierwsze (bez robotów) wykorzystują syntezator mowy, w którym możemy wpisywać z uczniami teksty w ośmiu językach. Program “Jak masz na imię?” da nam możliwość „porozmawiania” z komputerem. Można go wykorzystać na lekcjach języków obcych i nauczyć komputer, jak się z nami przywitać.
Drugi program "Nauka liczb w obcych językach" – to połączenie elementów matematycznych i językowych. Prowadzący pokazuje, jak stworzyć skrypt gry, dzięki której uczniowie będą się uczyć wpisywać liczby wymieniane losowo przez nasz komputer w różnych językach.
Trzeci program "Przez co płynie prąd?" to świetny sposób na wprowadzenie na lekcji fizyki podstaw dotyczących pomiaru przepływu prądu i tematu przewodności. Najpierw podpinamy LOFI Robota za pomocą Bluetooth, dzięki któremu skomunikuje się on z komputerem oraz czujniki wraz z krokodylkami. Dzięki czujnikom robota możemy sprawdzać, przez co lepiej płynie prąd, jaki wpływ ma na to obecność wody, a także dołożyć elementy rysunkowe i muzyczne, które unaocznią uczniom, z jakim natężeniem prąd płynie. Można w ten sposób przeprowadzić lekcję pełną eksperymentów i zaskakujących efektów – jak np. „wydobywanie” kosmicznych dźwięków z… banana.
Webinar można obejrzeć na kanale YouTube Fundacji Orange:
***
Zachęcamy do realizacji zajęć z uczniami w programie #SuperKoderzy Fundacji Orange. Można wybrać dwie ścieżki tematyczne z LOFI Robot: Majsterkowicze 2.0 (dla klas IV-VI) lub Konstruktorzy gier (dla klas VII-VIII). Ta pierwsza świetnie nadaje się dla młodszych uczniów, gdyż pozwoli im skonstruować samodzielnie robota i zaprogramować go, uruchamiając jego czujniki, np. ruchu i światła. Dzięki temu możliwe będą wyścigi robotów, rozegranie meczu w piłkę lub przejechanie przez roboty toru przeszkód. Druga ze ścieżek – Konstruktorzy gier – dedykowana jest starszym uczniom, którzy podczas zajęć będą projektowali różnorodne gry w aplikacji Arduino IDE przy użyciu zestawu LOFI Robot CODEBOX. Język programowania Arduino, ze względu na prostotę składni, świetnie sprawdza się jako pierwszy tekstowy język programowania.