Matematyka 3D z #Superkoderami

fot. Fundacja Orange

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jako nauczyciel matematyki mam duży problem z tym, aby moi uczniowie mieli szansę na stosowanie kształconych umiejętności w sytuacjach konkretnych. Młodzież ma teraz ogromny problem z działami matematyki, w których wymagana jest wyobraźnia, np. ze stereometrią. Nie pomaga wyciągnięty z klasowej szafy plastikowy model bryły. Tym bardziej, gdy jesteśmy dość często w trybie edukacji zdalnej i nie ma dostępu do modeli. Dzięki programowi #Superkoderzy udaje mi się ten problem częściowo rozwiązać.

Czym jest dla mnie ścieżka 3Wymiary matematyki, która po raz pierwszy w roku szkolnym 2021/2022 jest realizowana przez uczniów klas 7 i 8 szkół podstawowych w ramach programu #Superkoderzy Fundacji Orange? Po prostu spełnieniem moich nauczycielskich marzeń.

Moja przygoda z programem #Superkoderzy trwa od 2016 roku. Brałam udział w jego pilotażowej edycji. Z uczniami zrealizowaliśmy ścieżkę Majsterkowicze 2.0, Konstruktorzy gier i Cyfrowi DJe. W kilku edycjach szkoliłam nauczycieli w ramach Majsterkowiczów 2.0 i Cyfrowych Dj-ów.

Program #Superkoderzy był dla mnie zawsze odpowiedzią na problemy polskiej szkoły i wymagania stawiane polskim nauczycielom. Łączył naukę umiejętności z podstawy programowej z nabywaniem kluczowych kompetencji takich nauka programowania, czy umiejętności społeczne m.in. praca w grupie. Dawał wsparcie finansowe, aby naukę tę opierać o nowoczesne pomoce, a nauczyciela wyposażać w niezbędną wiedzę i umiejętności.

Jestem nauczycielem poszukującym, od dłuższego czasu inspirującym się tym, co dzieje się w amerykańskiej szkole. Podczas udziału w jednym z anglojęzycznych szkoleń poznałam program TinkerCAD. To właśnie z jego użyciem wspomagam teraz wyobraźnię moich uczniów. Program jest bardzo łatwy w użyciu, z niesamowitymi możliwościami. To tam każdy z uczniów może zbudować dowolny obiekt 3D, “‘dotknąć” każdej bryły, wejść do jej wnętrza. Spojrzenie z różnych stron, przekrajanie bryły w dowolny wybrany sposób, układanie w szeregu, powiększanie, pomniejszanie kształtuje ich wyobraźnię.


fot. Fundacja Orange - program #Superkoderzy - Szkoła Podstawowa w Drążnej

Stąd już tylko krok do druku 3D, który od dłuższego czasu obserwowałam i z nieśmiałością starałam się zgłębiać. Gdy to wszystko połączyłam, zrodził się pomysł kolejnej ścieżki w programie #Superkoderzy. Wielka radość, gdy okazało się, że pomysł spodobał się Fundacji Orange.

Szybko okazało się, że sama sobie z częścią związana z drukiem 3D nie poradzę. Bardzo się cieszę się, że ścieżkę tę napisał ze mną Sebastian Pontus, który o druku 3D wie wszystko. Ma również niesamowitą cechę wybierania sprzętu, który jest łatwy w obsłudze oraz dar przekazywania skomplikowanych treści w łatwy i przystępny sposób. Współpraca z Sebastianem sprawiła, że powstała wspaniała ścieżka, która ukochaną przeze mnie matematykę wprowadziła w nowe wymiary. Nasza ścieżka, jak jej starsze siostry w programie #Superkoderzy, sprawia, że nauka w szkole staje się niepowtarzalną okazją edukacyjną. Dzieciaki widzą, że ich wiedza matematyczna może przełożyć się na praktyczne umiejętności projektowania i drukowania.

Zachęcamy do wykorzystania jej na zajęciach: https://superkoderzy.pl/scenariusze/3wymiary-matematyki/

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Notka o autorce: Joanna Świercz jest nauczycielką matematyki w Szkole Podstawowej nr 31 w Opolu. Konsultantka ds. nauczycieli matematyki Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Opolu, członkini Prezydium Zarządu Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, członkini grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi bloga www.matmainaczej.pl i fanpage o tej samej nazwie. Otrzymała wyróżnienie w konkursie Nauczyciel Roku 2021.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie