Roboty, drukarki i płytki… na każdą okazję

fot. Monika Gnutek

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kiedy w 2012 roku rozpoczęłam swoją pierwszą pracę w szkole, troszkę inaczej postrzegałam edukację, inaczej pracowałam, stosowałam inne metody. Ale czułam się nieswojo – w szkole nadal pracowano tak samo jak z czasów mojej własnej edukacji. Tak jakby młodzież była ciągle taka sama, tak jakby technologia nie istniała, tak jakby w pracy nadal wykorzystywało się tylko kartkę i kalkulator.

Projekty, które otwierają nowe drzwi

Szybko zmieniłam swoje podejście do pracy z dziećmi, zaczęłam stosować inne metody, stawiać na rozwój relacji i kreatywności. Przecież to umiejętność współpracy w dorosłym życiu wykorzystuje się najczęściej. Dzięki udziałowi w wielu świetnych projektach poznałam setki wspaniałych ludzi, pasjonatów, którzy zarażają innych miłością do nauczycielskiego zawodu. Jednym z programów, który nauczył mnie bardzo dużo, jest otwarty na edukację i rozwój młodych ludzi są #SuperKoderzy. Miałam, to szczęście, że udało mi się zrealizować już kilka ścieżek edukacyjnych.

MakeyMakey nie tylko na muzyce

Moja przygoda w tym programie rozpoczęła się kilka lat temu, w 2016 roku, kiedy to dołączyłam do ścieżki Cyfrowi Dje. Wówczas po raz pierwszy spotkałam się z płytką MakeyMakey. Było to dla mnie wyzwanie, ponieważ nie uczę muzyki, nie jestem i nie będę specjalistką w tej dziedzinie. A jednak – płytka MakeyMakey okazała się fantastycznym narzędziem, które pokochali moi uczniowie. Mimo upływu czasu nadal ją wykorzystuję i to nie tylko na zajęciach informatycznych. Po MakeyMakey można sięgnąć praktycznie na każdym przedmiocie. Nie jest to sprzęt, który powinno zamknąć się w sali informatycznej.

  • Zacznijmy od fizyki, której sama uczę. Płytka MakeyMakey pomaga zrozumieć uczennicom i uczniom różnicę między przewodnikami i izolatorami. W jaki sposób? Działa ona z połączeniem owoców, metali, wody. Wystarczy podłączyć kabel do laptopa, za pomocą kabelków krokodylkowych podłączyć płytkę do owoców, podłączyć uziemienie, włączyć chociażby aplikację Piano na stronie Makey Makey i… po prostu świetnie się bawić za pomocą przewodników.
  • Makey Makey można również wykorzystać na wychowaniu fizycznym. Jeśli wcześniej, na zajęciach informatycznych, stworzymy prędkościomierz czy krokomierz... możemy sięgnąć po płytkę na zajęciach sportowych. To wspaniałe połączenie pozornie odległych przedmiotów.
  • Może ktoś oglądał kiedyś gry w telewizji, gdzie uczestnik musiał nacisnąć "grzybka", aby udzielić odpowiedzi na zadane pytanie – też możemy sami zrobić taką grę. Sposób jest prosty – każda drużyna ma swój własny przewodnik, na przykład owoc, podłącza płytkę, włączaa jedną z aplikacji, którą znajdziemy w Scratchu i… pozostaje tylko świetnie się bawić, a przy tym z aktywnie uczyć.

A jakby tak wydrukować szachy?

Mogłabym o płytce MakeyMakey pisać bez końca. Nie jest to jednak jedyny sprzęt, który udało nam się pozyskać dzięki udziałowi w programie #SuperKoderzy. Czas na druk 3D. W roku szkolnym 2021/2022 zakupiliśmy do szkoły pierwszą drukarkę 3D. A wszystko to dzięki udziałowi w ścieżce 3Wymiary matematyki. Szybko zauważyliśmy, że drukarka może odmienić edukację informatyczną uczniów i uczennic. Uczniowie zaczęli tworzyć swoje własne projekty. Okazało się, że druk 3D nie jest taki trudny. W ten sposób stworzyliśmy kolekcję ozdób wielkanocnych (zobacz relację), obecnie natomiast drukujemy czaszkę, którą przekażemy paniom uczącym w naszej szkole biologii.

Dodam, że udział w #SuperKoderach otworzył nam również inne ciekawe drogi. W roku ubiegłym zaproszono nas do współpracy w projekcie wolontariackim "Dotknij matmę". Drużyna #SuperKoderska z Janikowa od maja do grudnia drukowała szachy dla uczniów i uczennic ze szkół dla niewidomych. Myślę, że jeszcze nie raz uda nam się wykorzystać ten sprzęt po to, by zrobić coś dobrego.

Kręte ścieżki robotów

Nadszedł czas na roboty. Dzięki #SuperKoderom w naszej szkole mamy roboty Lofi i Photony. Każde z nich można wykorzystać na przykład na fizyce lub matematyce. To chyba najszybszy sposób na naukę o prędkości czy energii kinetycznej… Możemy zakodować drogę dla robota, ukrywając na trasie na przykład tekst lektury, pojęcia z geografii… Możliwości jest tak dużo, jak tematów lekcyjnych.

Edukacja w obecnych czasach może być dla uczniów i uczennic ciekawą, pełną wyzwań drogą. Może to być czas spędzony kreatywnie, czas kiedy dzieci mogą się rozwijać, nabywać nowe kompetencje w sposób przyjemny i nowoczesny. Stawiajmy na dobrą edukację! Stawiajmy na naszych uczniów!

Fotorelację z naszych działań można zobaczyć też w krótkim filmiku na naszym kanale YouTube.

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Operatorem programu jest Fundacja Think! Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Notka o autorce: Monika Gnutek jest nauczycielką i liderką programu #SuperKoderzy w Szkole Podstawowej w Janikowie.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie