Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak to się zaczęło? W tym roku szkolnym kolejny raz wzięłam udział w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy. Poprzednio wraz z uczniami i uczennicami realizowałam ścieżkę „Dziennikarze Przyszłości”. Nagrywanie wywiadów, modyfikowanie dźwięku, tworzenie animacji oraz reportaży w programie Scratch było czymś zupełnie nowym w naszej szkole i przyniosło interesujące rezultaty. Dlatego postanowiliśmy sięgnąć po więcej i przenieść się do przeszłości!

Nowy kierunek podróży

Atrakcyjne scenariusze i zadania zachęciły nas do tego, aby wysłać zgłoszenie do kolejnej edycji programu. Tym bardziej, że pojawiła się nowa ścieżka związana z moim głównym zainteresowaniem i przedmiotem, którego uczę, czyli z historią. Udało się, tym razem realizujemy „Podróżników w czasie”. Ścieżka ta okazała się nieoczywistym połączeniem nauki historii z informatyką. Kierowana jest do klas piątych, ponieważ proponowana tematyka zajęć to czasy średniowiecznej Polski. Uczniowie mają za zadanie udać się w podróż w czasie, by dotrzeć do słynnej bitwy pod Grunwaldem. Aby zrealizować ten cel, muszą przejść przez kilka etapów: od początków państwa Polan do czasów Władysława Jagiełły. Nie jest to jednak typowa nauka historii. Poznawanie dat i wydarzeń to ważny element zajęć, jednak najważniejsze jest to, że uczennice i uczniowie przez zabawę mogą utrwalać wiedzę i umiejętności zarówno z zakresu historii, jak i informatyki.

Jak się uczymy?

Prawie na wszystkich zajęciach pracujemy w programie Scratch. Tworzymy gry historyczne, quizy i animacje z mapami. Uczniowie znali już wizualny język programowania Scratch z informatyki, ja jako nauczycielka historii i wosu po raz pierwszy spotkałam się z tym programem na szkoleniach #SuperKoderów. Nie stanowiło to nas szczęście większego problemu – trenerki podczas szkolenia wprowadziły mnie w tajniki programowania animacji. Oprócz programu Scratch mamy też do wykorzystania roboty mBoty i uczymy się programowania ich w aplikacji mBlock.

Program bardzo elastyczny

Projekt realizuję aż w czterech klasach: czwartej, piątej, szóstej i siódmej; wszystko w ramach zajęć kreatywnych. Jak to się stało, skoro ścieżka została stworzona dla piątoklasistów? Zaletą programu #SuperKoderzy jest możliwość jego dostosowania do swoich potrzeb. Scenariusze są podpowiedzią i inspiracją, jednak nie trzeba się ich sztywno trzymać, można dokonywać modyfikacji. W klasach VI i VII postanowiłam trochę zmienić fabułę zajęć, więc zamiast omawiać czasy średniowiecza w Polsce, staram się dobierać zagadnienia odpowiednio do poziomu uczniów oraz tematyki realizowanej aktualnie na lekcjach historii. Dzieciaki mogą też wybrać tematy, którymi są zainteresowane. To pozwala im na poczucie większej swobody i zachęca do działania. Przykładowo przy temacie z mapą, gdzie według scenariusza mamy zbierać denary Mieszka I, tworzyliśmy animację, w której duszek poznawał lokalizacje bitew powstania listopadowego. Inną aktywnością była gra ze współczesną mapą Polski, dzięki której utrwalaliśmy wiedzę o województwach. Kolejny przykład ze scenariusza to prezentacja na temat świętego Wojciecha – zamiast przedstawiać jego historię, możemy zawsze wybrać inną osobę związaną z historią Polski.

Dlaczego warto zostać #SuperKoderem?

Co jeszcze zyskują uczniowie i szkoła, biorąc udział w programie? Dzieci dostały koszulki i gadżety, taki podarunek zawsze budzi w najmłodszych duży entuzjazm. Szkoła natomiast otrzymała dotację na sprzęt. W ubiegłym roku dzięki temu zakupiliśmy głośniki bezprzewodowe oraz tablety. Natomiast w bieżącej edycji – trzy mBoty2.

Ale program Fundacji Orange jest wart polecenia nie tylko ze względu na możliwość zakupienia nowego sprzętu. To przede wszystkim dostęp do znakomitych pomysłów, które znajdują się w scenariuszach, a także szkolenia dla nauczycieli, podczas których zdobyłam nowe umiejętności, miałam możliwość wymienić się pomysłami i dobrymi praktykami z innymi nauczycielami.

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Operatorem programu jest Fundacja Think! Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Notka o autorce: Agata Gawryła jest nauczycielką historii i wosu, liderką programu #SuperKoderzy w Publicznej Szkole Podstawowej w Lipiu.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie