Kto ma kod do języków?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Programowanie w Scratchu nie sprowadza się do lekcji informatyki. Przeciwnie – aż się prosi, by sięgać po ten wizualny język programowania także na innych przedmiotach, zwłaszcza tych, które z programowaniem się nie kojarzą. Może spróbować na lekcjach języków obcych? Od czego zacząć?

Wszechobecność angielskiego sprawia, że dzieci przyswajają go coraz bardziej intuicyjnie – nagle okazuje się, że rozumieją słownictwo, są osłuchane z jego melodią dzięki grom komputerowym, bajkom i filmom fabularnym, ale też treściom na YouTube’ie. Zwykle mniejszą styczność mają z pozostałymi językami, których często uczą się w szkole – bywa to najczęściej niemiecki, hiszpański i francuski.

Zamiast kart pracy

Nauka języka obcego to konieczność wielokrotnych powtórzeń i ćwiczeń praktycznych. Zapewne wszyscy pamiętamy z własnych czasów szkolnych przepisywanie fragmentów tekstu, uczenie się wierszyków i wypełnianie dziesiątek kart pracy, które oswajały nowe zagadnienia gramatyczne lub działy leksykalne. Dziś nauczycielki i nauczyciele języków sięgają po coraz to ciekawsze i mniej monotonne aktywności, dzięki czemu motywują dzieci do uczenia się, angażują, a przy tym rozwijają inne ważne umiejętności. Jedną z takich propozycji jest wykorzystanie Scratcha.

Czy Scratch ma kod do języka?

Nagranie z webinaru "Kto ma kod do języków" to materiał, z którego skorzystają zarówno nauczyciele i nauczycielki języków obcych, jak i osoby uczące innych przedmiotów. Joanna Płatkowska-Nęcka dzieli się swoimi doświadczeniami w zakresie programowania w języku wizualnym Scratch, zachęcając przy tym do testowania, eksperymentowania, a ponad wszystko tworzenia własnych, oryginalnych treści. Dzięki przygotowanym przez niej projektom w Scratchu (linki poniżej) możesz od razu przejść do ćwiczeń praktycznych – poznać zamysł aktywności, sprawdzić kod oraz przejść do twórczego remiksowania. Zaletą pokazanych przykładów jest to, że stanowią punkt wyjścia do własnych zadań, których treść można dostosować do realizowanego tematu i poziomu trudności.

Podczas webinaru dowiesz się m.in.:

  • w jaki sposób Scratch pomaga w nauce języka obcego,
  • z jakich rozszerzeń w Scratchu warto korzystać podczas lekcji językowych,
  • jakie aktywności sprawdzają się podczas zajęć i jak można je modyfikować.

Podczas webinaru trenerka pokazuje różne projekty w Scratchu. Wszystkie zostały zebrane w stworzonym przez nią studio: https://scratch.mit.edu/studios/32949577.

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Operatorem programu jest Fundacja Think! Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie