4P4C, czyli przepis na edukację jutra

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiele osób i instytucji poszukuje recepty na skuteczniejszą, nowoczesną edukację. Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog od lat działa w oparciu o teorię kreatywnego uczenia się opracowaną przez Seymoura Paperta i rozwijaną przez Mitchela Resnicka. Jednocześnie trenerzy i trenerki organizacji promują edukację wzmacniającą kluczowe kompetencje przyszłości. Opracowanie spójnej metodyki, która pozwala na połączenie obu tych koncepcji, było więc kwestią czasu i naturalnym etapem w rozwoju Cyfrowego Dialogu.

Teoria kreatywnego uczenia się (4P) opiera się na czterech fundamentach oznaczonych "P" – Projects, Passion, Peers, Play – czyli kolejno projektach, pasji, grupie rówieśniczej i zabawie. Seymour Papert przywiązywał dużą wagę do pracy projektowej, co uzasadniał jej użytecznością w procesie nauki. Realizacja projektu umożliwia wyjście ze sztywnego systemu, w którym wiedza może być zdobywana wyłącznie na drodze od nauki do praktyki. W 4P projekt może inicjować poznawanie lub konstruowanie teorii, być etapem pośrednim lub końcowym. Kluczem do przygotowania dobrego projektu jest pasja. Według Paperta pasja to wręcz niezbędny czynnik edukacji ze względu na emocje i zaangażowanie, które uwalnia ona w kimś, kto nad czymś pracuje. Czwartym filarem 4P jest grupa rówieśnicza. Papert uważał, że dzieci uczą się najlepiej od siebie nawzajem, dzieląc się swoją wiedzą i pomysłami. Rówieśnicy to także bardzo ważna grupa pozwalająca rozwijać umiejętności związane z udzielaniem informacji zwrotnej oraz z przyjmowaniem krytycznych uwag. A do tego – koleżanki i koledzy to świetni testerzy rówieśniczych pomysłów. Zostaje jeszcze zabawa – badacz wychodził z założenia, że zabawa to nie tylko czysta rozrywka, ale i eksperyment, próba własnych sił i oczywiście naturalny rozwój wielu kompetencji.

Metodyka Cyfrowego Dialogu zakłada, że wykorzystując "narzędzia" 4P można w naturalny sposób rozwinąć kompetencje przyszłości (4C). Z wielu katalogów kompetencji przyszłości można wyszczególnić cztery określone przez World Economic Forum. Są to: komunikacja, współpraca, krytyczne myślenie i kreatywne myślenie (z ang. Communication, Collaboration, Critical thinking, Creative thinking).

Posłuchaj, jak o założeniach 4P4C opowiada Karolina Żelazowska-Byczkowska, edukatorka i trenerka, jedna z twórczyń metodyki oraz dyrektorka NODN Cyfrowy Dialog:

Jeśli zainteresowała Cię metodyka 4P4C, zapraszamy na stronę międzynarodowego projektu, który realizujemy zgodnie z jej założeniami: "Od 4P do 4C. Nowa metodyka na rzecz kluczowych kompetencji przyszłości" (tutaj).

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Anna napisał/a komentarz do Szkoła podstawowa w oczach jej nauczycieli
W mojej szkole, w klasach 1-3, pracuje 6 pań, które przekroczyły wiek emerytalny a tylko 3 młodsze. ...
Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie