- 41. Jak być dla uczniów termostatem, a nie termometrem?
- (Metody i narzędzia)
- Termometr pokazuje temperaturę, termostat reguluje i zmienia otoczenie. W szkole jest dużo termometrów – mierzenie wyników nauczania, ocenianie, krytykowanie, rywalizacja, egzaminy, rankingi itd. Za mało ...
- Utworzone: 05-02-2024
- 42. Angażuj uczniów poprzez zadawanie im pytań
- (Rady i inspiracje)
- ... z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK ...
- Utworzone: 29-01-2024
- 43. Siedem magicznych wyrażeń we wspieraniu uczniów
- (Nauczyciele)
- ... się autentyczne. Badania sugerują, że począwszy od wyższych klas szkół podstawowych uczniowie uznają pochwały za nieautentyczne, a komplementy np. za „bycie mądrym” lub docenianie za dobre oceny, zmniejszają ...
- Utworzone: 22-01-2024
- 44. Jak zjeść tę żabę w postaci egzaminów?
- (Opinie)
- ... kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, ...
- Utworzone: 15-01-2024
- 45. O pracach domowych bez emocji i z dystansem do polityki
- (Dyskusje)
- ... nauczania, wyznaczają ramowe zasady związane z ocenianiem, siłą rzeczy ograniczając w ten sposób sferę nauczycielskiej autonomii. Zawsze jednak takie regulacje powinny powstawać z udziałem uznanych specjalistów ...
- Utworzone: 14-01-2024
- 46. Ocena w służbie uczenia się
- (Metody i narzędzia)
- ... nauczyciel. Można przedstawić uczniom prawidłowe rozwiązanie i poprosić o sprawdzenie w parach lub o samoocenę. Sprawdzenie to nie jest ocenianie! Przede wszystkim uczniowie powinni wiedzieć, jak praca ...
- Utworzone: 08-01-2024
- 47. Krytyczne myślenie jako kluczowa kompetencja w świecie fejków
- (Rady i inspiracje)
- ... (koncepty) dyskusje i debaty zadawanie pytań otwartych wymagających uzasadnienia dociekanie "dlaczego tak myślisz?", "co z tego wynika?" analizę różnych perspektyw ocenianie kształtujące czas ...
- Utworzone: 04-01-2024
- 48. Na zastępstwach
- (Nauczyciele)
- W szkole nauczyciele czasami chorują lub wyjeżdżają i wtedy konieczne jest zorganizowanie zastępstw. Jeśli nauczyciel wie o zastępstwie wcześniej i może porozumieć się z nauczycielem, którego zastępuje ...
- Utworzone: 02-01-2024
- 49. Przygotowanie szkoły na AI
- (ICT / TIK)
- Sztuczna inteligencja w postaci ChatGPT i podobnych narzędzi dość szybko zdobyła sobie popularność wśród uczniów i studentów (nie tylko w Polsce). Nic dziwnego – pozwala im „zaoszczędzić” czas na pisanie ...
- Utworzone: 25-12-2023
- 50. Czego trzeba się oduczyć, aby (OK) nauczać?
- (Metody i narzędzia)
- ... Dlatego – jeśli na przykład zdecydowaliśmy się zmienić podejście do oceniania - warto zadać sobie pytanie: Czego trzeba się oduczyć, aby móc przejść na ocenianie kształtujące? To pytanie jest naprawdę ...
- Utworzone: 23-12-2023
- 51. Błędne przekonania na temat informacji zwrotnej
- (Metody i narzędzia)
- Nauczyciele wkładają wiele pracy w ocenianie, a niektórzy także w formułowanie i przekazywanie uczniom informacji zwrotnych. Czasami opinie nauczycieli nie są tak skuteczne, jak tego by chcieli. Wysiłek ...
- Utworzone: 18-12-2023
- 52. Rodzice a odejście od oceniania stopniami
- (Szkoły)
- ... „systemu oceniania opartego na standardach”, mającego na celu wyeliminowanie uprzedzeń. Ocenianie oparte na standardach (moim zdaniem) wykorzystuje informację zwrotną i tabele oceniania (tworzone z wykorzystaniem ...
- Utworzone: 11-12-2023
- 53. Poczucia sprawstwa i sensu pracy w szkole
- (Opinie)
- ... Wspólny powrót do wartości i do nadziei jakie mieliśmy na początku pracy w szkole jest odświeżający. Jako narzędzia do budowania poczucia sprawstwa i sensu pracy w szkole są moim zdaniem: zaufanie, docenianie ...
- Utworzone: 04-12-2023
- 54. Ratujmy uczniów na bieżąco, ale nie natychmiast
- (Metody i narzędzia)
- ... dyrektorką szkoły, ekspertką merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS), prowadzonym przez CEO i PAFW. Autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, ...
- Utworzone: 27-11-2023
- 55. Autonomia edukacji
- (Opinie)
- ... je za przeładowane czy momentami wręcz głupie?! Podobnie rzecz się ma z ocenianiem czy z zadaniami domowymi. Bo są! Tolerujemy je, bo tak trzeba. Dostosowujemy się do tego, czego wymaga od nas system. ...
- Utworzone: 14-11-2023
- 56. Samosterowny uczeń
- (Opinie)
- ... przez CEO i PAFW. Autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: www.oknauczanie.pl. Niniejszy post ukazał się w partnerskim ...
- Utworzone: 13-11-2023
- 57. Co ma Kolb do „Katarynki”?
- (Metody i narzędzia)
- ... Ależ oceniamy – informacją zwrotną – ustną, koleżeńską, w ramach samooceny i od nauczyciela również. Wszystko to składa się na ocenianie bieżące. W „bonusie” mamy zgodność oceniania z przepisami. Dzięki ...
- Utworzone: 09-11-2023
- 58. O budowaniu więzi z rodzicami
- (Szkoły)
- ... szkoły, ekspertką merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS), prowadzonym przez CEO i PAFW. Autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi ...
- Utworzone: 06-11-2023
- 59. Budowanie relacji z uczniami
- (Rady i inspiracje)
- ... dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: www.oknauczanie.pl. Niniejszy post ukazał się w partnerskim serwisie Edunews.pl - www.osswiata.pl. Inspiracja ...
- Utworzone: 03-11-2023
- 60. Drobnostka
- (Szkoły)
- ... przez nich zadania. Umożliwianie poprawy pracy. Pytanie uczniów – jak chcą być nauczani o oceniani. Docenianie za konkrety. Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki ...
- Utworzone: 30-10-2023
Ostatnie komentarze