Z punktu widzenia dyrektora szkoły współczesne technologie są nieocenionym wsparciem dla funkcjonowania placówki oświatowej, zarówno od strony ich wykorzystania w procesie dydaktycznym, jak i przy działaniach organizacyjno-administracyjnych. Z dyrektorami szkół ponadpodstawowych rozmawialiśmy na temat roli technologii w różnych obszarach działalności szkoły, a także o tym, jak widzą wykorzystanie technologii, gdy znów wrócimy do klas szkolnych.
Podczas webinaru Akademii Cyfrowego Dyrektora Microsoft poprosiliśmy dyrektorów o przedstawienie korzyści wykorzystania technologii w szkołach, przykłady wykorzystania usługi Office 365 Education i pomysły na wykorzystanie elementów pracy online po powrocie do szkolnych ławek. O tym, w jaki sposób wykorzystują na co dzień technologie Microsoft w działalności szkoły, opowiadały Małgorzata Solowska, Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Gdańsku, Microsoft Innovative Educator Expert oraz Renata Fudała, Dyrektor Zespołu Szkół Techniczno-Informatycznych w Łodzi.
Lista korzyści z szerokiego wykorzystania technologii w szkole jest dość długa i można pogrupować ja w kilka obszarów. Pierwszy to zarządzanie szkołą.
„Zarządzanie szkołą jest łatwiejsze, także zdalnie, gdy używamy do tego odpowiednich technologii.” – mówi Małgorzata Solowska. „W szkole nie widzimy możliwości prowadzenia działań bez Microsoft Teams. Na nich obecnie opiera się cała współpraca i komunikacja tak w gronie pedagogicznym, jak i z uczniami i rodzicami”. Narzędzie to pozwala na szybką i sprawną organizację spotkań z nauczycielami oraz wydarzeń, do których zapraszane są także osoby z zewnątrz.
„Dostrzegamy wyraźnie korzyści finansowe – przede wszystkim zmniejszenie zużycia papieru w szkole i materiałów eksploatacyjnych.” – zauważa Renata Fudała. Zwracała także uwagę na aspekty prawne – zyskujemy bezpieczne środowisko pracy, w którym możemy zapewniać swobodny obieg dokumentów, pracujemy na legalnym oprogramowaniu, wszystkie dane osobowe i inne ważne dokumenty są bezpieczne, a w platformie Office 365 Education mamy dostęp do najróżniejszych narzędzi informatycznych. Dzięki narzędziom komunikacji online, do których dostęp mają wszyscy uczniowie, łatwiej są także zbierane dane od uczniów i nauczycieli.
Drugi obszar to dydaktyka. „Tu widzimy wiele korzyści – oczywiście najważniejszy to wspomaganie realizacji zadań statutowych szkoły. Ale także możliwość prowadzenia projektów unijnych, wspomaganie nauki zawodów oraz szybka możliwość sprawdzenia wiedzy uczniów” – mówiła Renata Fudała.
Ważnym obszarem jest też współpraca i komunikacja. W sposób naturalny było możliwe wykorzystanie wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie technologii - dla uczniów jest to przestrzeń naturalnej aktywności, dlatego łatwo odnajdują się w tych formach współpracy nie tylko na lekcjach, ale także w pracach samorządu uczniowskiego. Technologie otworzyły też szkołę na świat – łatwo możemy zaprosić na lekcje ekspertów z zewnątrz - co wzbogaca proces dydaktyczny.
Można też wskazać obszar rozwoju kompetencji. „Często to uczniowie są w stanie pokazać pewne procesy, których nauczyciele nie są świadomi. Pod tym względem technologia pomaga wspólnie rozwijać całą społeczność szkolną” – mówiła dyrektor Fudała.
Zapraszamy na inspirującą rozmowę z dyrektorkami szkół – znajdą w niej Państwo wiele ciekawych sposobów i pomysłów na wykorzystanie technologii edukacyjnych Microsoft w pracy szkoły:
***
Zapraszamy także na stronę: Akademia Cyfrowego Edukatora – Microsoft dla Edukacji, na której można zapisać się na kolejne webinaria, a także znaleźć praktyczne szkolenia, kursy i inspiracje.
W razie pytań, zapraszamy do kontaktu z Zespołem Microsoft dla Edukacji
na adres e-mail:
Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacji, Jak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.