Wizyta referencyjna online, czyli spotkanie z cyfrowymi dyrektorkami szkoły ponadpodstawowej

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z punktu widzenia dyrektora szkoły współczesne technologie są nieocenionym wsparciem dla funkcjonowania placówki oświatowej, zarówno od strony ich wykorzystania w procesie dydaktycznym, jak i przy działaniach organizacyjno-administracyjnych. Z dyrektorami szkół ponadpodstawowych rozmawialiśmy na temat roli technologii w różnych obszarach działalności szkoły, a także o tym, jak widzą wykorzystanie technologii, gdy znów wrócimy do klas szkolnych.

Podczas webinaru Akademii Cyfrowego Dyrektora Microsoft poprosiliśmy dyrektorów o przedstawienie korzyści wykorzystania technologii w szkołach, przykłady wykorzystania usługi Office 365 Education i pomysły na wykorzystanie elementów pracy online po powrocie do szkolnych ławek. O tym, w jaki sposób wykorzystują na co dzień technologie Microsoft w działalności szkoły, opowiadały Małgorzata Solowska, Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Gdańsku, Microsoft Innovative Educator Expert oraz Renata Fudała, Dyrektor Zespołu Szkół Techniczno-Informatycznych w Łodzi.

Lista korzyści z szerokiego wykorzystania technologii w szkole jest dość długa i można pogrupować ja w kilka obszarów. Pierwszy to zarządzanie szkołą.

„Zarządzanie szkołą jest łatwiejsze, także zdalnie, gdy używamy do tego odpowiednich technologii.” – mówi Małgorzata Solowska. „W szkole nie widzimy możliwości prowadzenia działań bez Microsoft Teams. Na nich obecnie opiera się cała współpraca i komunikacja tak w gronie pedagogicznym, jak i z uczniami i rodzicami”. Narzędzie to pozwala na szybką i sprawną organizację spotkań z nauczycielami oraz wydarzeń, do których zapraszane są także osoby z zewnątrz.

„Dostrzegamy wyraźnie korzyści finansowe – przede wszystkim zmniejszenie zużycia papieru w szkole i materiałów eksploatacyjnych.” – zauważa Renata Fudała. Zwracała także uwagę na aspekty prawne – zyskujemy bezpieczne środowisko pracy, w którym możemy zapewniać swobodny obieg dokumentów, pracujemy na legalnym oprogramowaniu, wszystkie dane osobowe i inne ważne dokumenty są bezpieczne, a w platformie Office 365 Education mamy dostęp do najróżniejszych narzędzi informatycznych. Dzięki narzędziom komunikacji online, do których dostęp mają wszyscy uczniowie, łatwiej są także zbierane dane od uczniów i nauczycieli.

Drugi obszar to dydaktyka. „Tu widzimy wiele korzyści – oczywiście najważniejszy to wspomaganie realizacji zadań statutowych szkoły. Ale także możliwość prowadzenia projektów unijnych, wspomaganie nauki zawodów oraz szybka możliwość sprawdzenia wiedzy uczniów” – mówiła Renata Fudała.

Ważnym obszarem jest też współpraca i komunikacja. W sposób naturalny było możliwe wykorzystanie wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie technologii - dla uczniów jest to przestrzeń naturalnej aktywności, dlatego łatwo odnajdują się w tych formach współpracy nie tylko na lekcjach, ale także w pracach samorządu uczniowskiego. Technologie otworzyły też szkołę na świat – łatwo możemy zaprosić na lekcje ekspertów z zewnątrz - co wzbogaca proces dydaktyczny.

Można też wskazać obszar rozwoju kompetencji. „Często to uczniowie są w stanie pokazać pewne procesy, których nauczyciele nie są świadomi. Pod tym względem technologia pomaga wspólnie rozwijać całą społeczność szkolną” – mówiła dyrektor Fudała.

Zapraszamy na inspirującą rozmowę z dyrektorkami szkół – znajdą w niej Państwo wiele ciekawych sposobów i pomysłów na wykorzystanie technologii edukacyjnych Microsoft w pracy szkoły:

***

Zapraszamy także na stronę: Akademia Cyfrowego Edukatora – Microsoft dla Edukacji, na której można zapisać się na kolejne webinaria, a także znaleźć praktyczne szkolenia, kursy i inspiracje.

W razie pytań, zapraszamy do kontaktu z Zespołem Microsoft dla Edukacji
na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie