Powrót do szkół jest okazją do wielu refleksji na temat funkcjonowania szkół kiedyś i dziś. Czy nie mając dostępu do nowoczesnych technologii edukacyjnych, takich jak na przykład Microsoft Teams, dalibyśmy radę utrzymać w działaniu szkolnictwo w pandemii? Jakby to wyglądało, gdyby taka sytuacja pandemiczna zdarzyła się 30 lat wcześniej? Czy można lepiej przygotować samorządowe, publiczne szkoły na taką ewentualność?
Szkoły na pewno zostały zaskoczone przez rozwój wypadków w pandemii. Musiały mierzyć się – i nadal to robią – z wieloma sytuacjami, które wcześniej nie zdarzały się w ich działalności. O różnych niestandardowych wyzwaniach i problemach edukacji szkolnej podczas webinarium Akademii Cyfrowego Edukatora Microsoft opowiadał Dariusz Andrzejewski, dyrektor Samorządowej Szkoły Podstawowej nr 6 we Wrześni.
Technologia, rozumiana w jak najszerszy sposób, daje ogromną szansę w działaniach związanych z edukacją tak w szkole, jak i w całej gminie. Należy jednak pamiętać, że przede wszystkim ma ona służyć społeczności szkolnej i tak powinniśmy ją organizować. Nie jest na pokaz ani dla zabawy, nie powinna być używana jedynie „od święta”, ale codziennie, na wszystkich przedmiotach. Zwłaszcza dziś widzimy, że technologia – co podkreśla dyr. Andrzejewski – daje uczniom i nauczycielom szansę na skuteczną współpracę. A nawet więcej – pozwala znacznie poszerzyć działalność edukacyjną szkoły, choćby w obszarze organizacji różnych wydarzeń, spotkań, konferencji, itp.
Dariusz Andrzejewski zwrócił także uwagę, że w rzeczywistości to, że szkoły we Wrześni dobrze poradziły sobie w etapie edukacji zdalnej, to rezultat pewnego długofalowego planowania w gminie. Choć komputery są obecne w szkołach od dawna, to tak naprawdę wyższy poziom działania (i bezpieczeństwa) zapewnia dopiero sieć światłowodowa, bo dzięki niej współpraca na poziomie wszystkich nauczycieli i uczniów może przebiegać sprawnie i bez opóźnień. We Wrześni już w 2014 roku samorząd zaczął inwestować w połączenie wszystkich szkół i instytucji okołoszkolnych jedną siecią światłowodową. Dało nam to naprawdę wiele podczas pandemii – dzięki temu mogliśmy zacząć realnie i codziennie wykorzystywać dostępne w sieci narzędzia i treści edukacyjne” – mówił Andrzejewski. Co więcej, w gminie zadbano, aby wszystkie szkoły miały równy dostęp do nowoczesnych narzędzi edukacyjnych. Już od kilku lat wszystkie szkoły w gminie korzystają z Office 365. Mamy też Master Administratora, który zarządza całą siecią szkolną w gminie, czyli ok. 4500 kont uczniowskich i 450 nauczycielskich. Jest to system pojedynczego logowania, co daje dostęp jednocześnie do wielu usług w szkole i w mieście.
Musimy być świadomi, że nie da się (i nie ma to sensu) przenieść tych samych praktyk i zachowań z klasy offline do zdalnego nauczania. Trzeba dopasować proces dydaktyczny i wszystkie jego elementy. I wiele czasu poświęcić, na dopracowywanie różnych elementów procesu nauczania. Pod tym względem nadal mamy wiele do nauczenia się. W zdalnej edukacji wcale nie jest łatwo nauczać i uczyć się - dostrzegamy wiele problemów i minusów – przekonywał Andrzejewski. Warto o tym teraz rozmawiać i spisywać swoje doświadczenia.
Już na początku pandemii dość szybko przeszliśmy na organizację zajęć na platformie Microsoft Teams. Wyzwaniem było jedynie przygotowanie pewnych standardów, jak zorganizować szkołę w etapie zdalnej edukacji. – mówił dyr. Andrzejewski. Office 365 jest środowiskiem dedykowanym do współpracy. Natomiast jednocześnie daje nauczycielom wolność wyboru narzędzi. Nasi nauczyciele sami potrafili wyszukiwać sobie narzędzia, którymi chcieli uczyć i stosowali je w pracy z uczniami. Pozwoliło to zgromadzić portfolio ciekawych metod pracy.
Zapraszamy do obejrzenia nagrania z kolejnego webinarium Akademii Cyfrowego Dyrektora:
***
Zapraszamy także na stronę: Akademia Cyfrowego Edukatora – Microsoft dla Edukacji, na której można zapisać się na kolejne webinaria, a także znaleźć praktyczne szkolenia, kursy i inspiracje.
W razie pytań, zapraszamy do kontaktu z Zespołem Microsoft dla Edukacji
na adres e-mail:
Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacji, Jak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.