Potwierdzanie potwierdzenia, czyli koszty nieufności

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na wydajność pracy wpływa wiele czynników. Chciałbym wspomnieć o zaufaniu społecznym. Gdy go brakuje, koszty pracy rosną. Męczy mnie to już od dłuższego czasu i wielokrotnie się „wyłuszczałem" i buntowałem. A problem narasta. Jego rozwiązanie tkwi w nas.

Nieufność niszczy relacje i powoduje stratę czasu. Marnuje papier. Bo na przykład poproszony zostałem o napisanie zaświadczenia o udziale studentów w akcji edukacyjnej i konferencji oraz wygłoszenie referatu. Napisałem, dlaczego nie (szkoda mi studentów). Ale z wewnętrznymi oporami.

Praca ze studentami była przyjemnością, razem, w formie projektu uczyliśmy się w działaniu. Jestem z zadowolony. Udział studentów udokumentowany został w kilku artykułach prasowych i internetowych, wszystko, łącznie ze zdjęciami do szybkiego sprawdzenia i zweryfikowania. Po co więc pisać zaświadczenie o udziale? Wydaje mi się, że będzie potrzebny oficjalny papierek

Dlaczego? Doszliśmy już w nieufności biurokratycznej do absurdu - czy nie wystarczy, że student napisze o swoim udziale? Nie wierzyć słowu? Skoro napisał, że brał udział i wygłaszał referat, to dlaczego w to wątpić? Przecież zazwyczaj łatwo to można sprawdzić, w kilka sekund znaleźć potwierdzenie w sieci (internecie), gdyby ktokolwiek nie ufał studentowi. A tak trzeba poświęcić czas na zmniejszanie nieufności i marnować papier. Rosną więc koszty społeczne i materiałowe. Mnie to pisanie zaświadczeń zajęło łącznie kilkanaście minut, z postawieniem pieczątek i spotkanie się ze studentami – kilkadziesiąt minut. Do tego trzeba doliczyć czas, jaki sami studenci zmarnowali na „zdobywanie” potwierdzenia. Łącznie to pewno będzie jeden dzień roboczy. Zmarnowany. A ile ich marnujemy w skali kraju? No ale cóż, starają się o stypendia, piszą podanie, do liczne papiery muszą być….. Inaczej wyglądałoby mało „solidnie”. Sami to nakręcamy. Mamy mniejszą wydajność pracy nie dlatego, że jesteśmy leniwi i krócej pracujemy. Dużo czasu bezproduktywnie marnujemy w wyniku zbędnej i przesadnej nieufności, owocującej przerostem papirologii potwierdzającej wszystko. Ważne jest to, co w papierach...

Źródło: SzkolneNaklejki.pl
Źródło: SzkolneNaklejki.pl

Nieufność przyczynia się do marnowania czasu i papieru.

Inny przykład. Studenci skradając prace dyplomową muszą jednocześnie podpisywać oświadczenie, że nie jest ona plagiatem… Jakby nie było imienia i nazwiska na stronie tytułowej. Kolejnym krokiem pewno będzie notarialne potwierdzanie autentyczności tego oświadczenia (bo jeśli student świadomie popełnił plagiat, to dlaczego miałby nie napisać kłamstwa w oświadczeniu?). Sami to nakręcamy. I sami się w tym źle czujemy. A teczki dokumentów, których nikt tak naprawdę nie czyta, systematycznie rosną. Już nie tylko nauczyciele w szkołach ale i wykładowcy na uczelniach wyższych coraz więcej czasu spędzają przy papierach… Tworząc potwierdzenia swojej pracy. Kulturo korporacji witaj! Narzekamy na absurdy ale pokornie mnożymy sterty zbędnych dokumentów.

Teraz niezbędnym elementem każdym konferencji naukowej czy seminarium jest wystawianie dyplomu/zaświadczenia o uczestnictwie, wygłoszeniu referatu itd. Pracownicy uniwersyteccy w pokorze i skrupulatnie gromadzą potwierdzenia tego, że żyją i myślą. Tysiące godzin na tworzenie tego "świata potwierdzonego" idą i tony papieru. Zjawisko nieustannie narasta i się potęguje. Mnie już po prostu emocje ponoszą. Czas się zbuntować! Przecież to najbardziej od nas samych zależy!

Politycy, którzy napędzają rosnącą nieufność, przyczyniają się do obniżania wydajności pracy, a w konsekwencji do niższych zarobków Polaków. Uśmiech i życzliwość zamiast nieufności, nakręcającej zbędną biurokrację.

Notka o autorze: Prof. dr hab. Stanisław Czachorowski jest biologiem, ekologiem, nauczycielem i miłośnikiem filozofii przyrody, pracownikiem naukowym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Niniejszy wpis ukazał się na jego blogu Profesorskie Gadanie. Licencja CC-BY.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie