Dziesięć umiejętności niezbędnych nauczycielowi

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kiedyś było łatwiej uczyć w szkole. Wiadomo, był podręcznik i ćwiczenia, a nauczyciel był alfą i omegą. Mniejsza była presja, nie było też tylu dostępnych technologii. Dziś uczniowie mają w swoich domach i telefonach ukrytych po kieszeniach dostęp do informacji i zasobów edukacyjnych z całego świata. Fakt, większość z nich nie jest tego jeszcze świadoma, tylko niektórzy potrafią się nimi dobrze posłużyć. Ale powinni wszyscy, zatem jest to pewne wyzwanie dla nauczyciela.

Adam Gutierrez zamieścił w portalu Edudemic post, w którym zwraca uwagę na problem ciągłego pogłębiania umiejętności przez nauczycieli. Nie da się już uczyć tak samo jak dekadę czy dwie temu – tzn. można, ale ze świadomością, że niestety uczniowie mogą z tego niewiele skorzystać i zapewne będą na zajęciach dawać do zrozumienia, że nie tędy droga. Autor uważa, że jednym z najważniejszych zadań stojących przed nauczycielem jest pokazać, jak optymalnie i właściwie wykorzystywać dostępne technologie do rozwoju osobistego. Powinien zatem zadbać o kilka umiejętności, które pozwolą mu dobrze wykonywać swoją pracę i „być na czasie”.

Oto dziesięć umiejętności potrzebnych (każdemu) nauczycielowi:

1. Umiejętność współpracy online, w sieci – tak z uczniami, jak i z innymi nauczycielami. Nawet jeśli dotyczy to dość prostych zadań jak klasowy blog, czy filmowanie i zamieszczanie w sieci filmików z doświadczeniami.

2. Umiejętność adaptacji do zmieniających się warunków. Także świat edukacji staje się coraz mniej przewidywalny – nauczyciel musi potrafić szybko dopasowywać proces edukacji do nowych sytuacji, ale także np. nowych styli uczenia się.

3. Zarządzanie czasem. Chyba nie trzeba się rozpisywać. Wiadomo, z tym zawsze są kłopoty, zwłaszcza jak jeszcze dyrekcja dorzuca sprawy na już albo na wczoraj.

4. Znajomość technologii. Nie chodzi tu tylko o orientowanie się w takich „nowoczesnych” programach jak Word, Excel i Powerpoint, ale o coś znacznie więcej – wykorzystanie na bieżąco narzędzi sieciowych i zasobów Internetu, aby skuteczniej i ciekawiej uczyć przedmiotu.

5. Cierpliwość. Z nią bywa różnie. A że uczniowie coraz bardziej jacyś „inni” (a to millenialsi, a to pokolenie Y, Z, etc.), więc cierpliwość jest naprawdę w cenie.

6. Praca w grupie. Kluczowa w liczniejszych klasach i przy niedoborze sprzętu dydaktycznego. Nauczyciel musi potrafić ją zorganizować tak, aby korzyści z tej współpracy odniósł każdy uczeń w klasie. Ważna także w kontekście współpracy nauczycieli w ramach jednej szkoły – wymiany informacji, pomysłów, doświadczeń.

7. Organizowanie. Nauczyciel powinien być dobrym organizatorem. Nie musi wszystkiego oczywiście sam robić – w końcu można też do wielu zadań zaangażować uczniów, a nawet rodziców. Ale plan ułożyć i zadania rozdzielić musi potrafić.

8. Kreatywność. Sztywne ramy podstawy programowej i różne wymagania narzucane przez urzędników oświatowych nie mogą być przeszkodą do poszukiwań ciekawszych form i metod edukacji. Nauczyciel też musi odczuwać satysfakcję z tego co robi, a zatem powinien wykorzystywać różnorakie narzędzia edukacyjne i pomysły, których pełno znaleźć można w Internecie.

9. Ciągłe uczenie się. Nauczyciele muszą umieć uczyć się. Nie mogą stać w miejscu.

10. Dobra komunikacja z rodzicami. Technologie otworzyły w pewien sposób szkoły ponownie na rodziców. Dzienniki elektroniczne pozwalają na ułożenie dobrej komunikacji i współpracy z rodzicami. To ma duże znaczenie dla całej klasy.

Zdaniem Adama Guiterrez jest jeszcze jedenasta umiejętność: corocznego przeglądu tych wszystkich umiejętności, analizy i poprawy. Bo tylko wtedy nauczyciel będzie w stanie rzeczywiście rozwijać swoje umiejętności dydaktyczne i wychowawcze.

Pytanie za 100 punktów: czy i które z tych umiejętności nauczyciele nabywają już na studiach pedagogicznych.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

(Źródło: Edudemic.com, opr. red.)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie