Nauczyciel Roku 2021

fot. Głos Nauczycielski

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Głos Nauczycielski wyróżnił kolejną grupę nauczycieli, którzy w polskiej szkole są wybitnymi osobowościami. Do finału jury konkursu Nauczyciel Roku 2021 nominowało 13 nauczycieli – tytuł Nauczyciela Roku przypadł Dariuszowi Martynowiczowi z Małopolskiej Szkoły Gościnności, zaś dwa równorzędne wyróżnienia przyznano Joannie Świercz z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 31 im. UNICEF w Opolu i Joannie Waszkowskiej, nauczycielce w II LO w Sosnowcu.

Dla laureata Nagrody Głównej zawsze najważniejsze jest to, co robi ze swoimi uczniami i to uczniowie są na pierwszym miejscu. Wierzę w szkołę, w której uczeń jest podmiotem, wierzę w szkołę pełną autonomii, w szkołę, która rozwija kompetencje XXI w. związane z życiem społecznym, kreatywnością. Chciałbym moim uczniom serdecznie podziękować, bo nawet najwspanialszy nauczyciel nie może nic, jeżeli nie ma uczniów, którzy wierzą w to, co robi i doceniają to. – mówił Dariusz Martynowicz w wystąpieniu po otrzymaniu tytułu Nauczyciel Roku.

Jako dla polonisty, szczególnie ważna dla Laureata jest polska tożsamość i literatura. Za rozpalenie miłości do polskiej literatury podziękował swojej nauczycielce, również obecnej na Gali. Nie godzę się jednak na fałszywe opozycje, które są nam dziś wmawiane. – mówił Nauczyciel Roku. Istnieje piękne staropolskie słowo "gościnność", które zgodnie z etymologią zawiera dwa słowa: "gość" i "inność". Nie jest trudno przyjąć kogoś, kto jest taki sam, jak my, kto identycznie myśli i zachowuje się. Trudno jest natomiast przyjąć kogoś, kto jest inny - niezależnie od tego, czy pod tą „inność” postawimy człowieka o innej narodowości, innego wyznania religijnego, imigranta, osobę o innej niż my orientacji seksualnej, czy o innych przekonaniach politycznych. I na takie spotkania musimy być szczególnie otwarci w polskiej szkole – przekonywał Martynowicz. Chciałbym, by szkoła była miejscem spotkania z każdym różnym człowiekiem, bo spotkanie z drugim człowiekiem jest zawsze spotkaniem z kimś różnym, i jak pisała Olga Tokarczuk – właśnie po to się spotykamy, aby doświadczyć tych różnic.

Niestety w ocenie nagrodzonego nauczyciela proponowane przez ministra Czarnka reformy mogą sprawić, że takie spotkania w szkołach nie będą możliwe i dlatego są dla edukacji niebezpieczne. Nauczyciele i uczniowie mają pełną autonomię decydować jaka jest ich szkoła i kogo do niej zapraszają. Nie może tak być, aby kurator był recenzentem tego, kto może wejść do szkoły. – i apelował: Wykazujmy troskę o polską edukację. (…) Jest takie 11 przykazanie - nie bądźcie obojętni! Los polskiej szkoły wielu osobom jest drogi. Nauczyciele, rodzice, uczniowie – bądźcie z nauczycielami.

Nie damy się zamknąć, nie będziemy się bać! – zakończył Martynowicz.

Warto w tym miejscu wymienić wszystkich Finalistów konkursu Nauczyciel Roku 2021 – są to wybitni pedagodzy i należy się cieszyć, że tacy wspaniali ludzie pracują w szkołach:

  • Karol Dudka-Różycki z VIII Prywatnego Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie;
  • Agnieszka Halicka ze Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 5 w Konstancinie-Jeziornie;
  • Joanna Hofman z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 9 w Poznaniu;
  • Lucyna Kaczanowska z Zespołu Szkół Specjalnych nr 5 w Sopocie,
  • Agata Karolczyk-Kozyra z I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tomasza Zana we Wschowie;
  • Anna Konarzewska z XIV Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II w Gdańsku;
  • Dariusz Martynowicz z Małopolskiej Szkoły Gościnności w Myślenicach;
  • Tomasz Mazur z I Liceum Ogólnokształcącego im. Feliksa Fabianiego w Radomsku;
  • Jolanta Osińska ze Szkoły Podstawowej nr 4 im. gen. Mieczysława Smorawińskiego w Turku;
  • Wojciech Sudnicki z Zespołu Szkół w Dobrzeniu Wielkim;
  • Joanna Świercz z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 31 im. UNICEF w Opolu;
  • Joanna Waszkowska z II Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Emilii Plater w Sosnowcu;
  • Irmina Żarska z Prywatnej Szkoły Podstawowej im. Tony`ego Halika w Redzie.

Podczas Gali na Zamku Królewskim w Warszawie przyznano także tytuł Przyjaciela Szkoły – otrzymała go Anja Rubik. Z kolei Fundację Dajemy Dzieciom Siłę wyróżniono jako Inicjatywę Edukacyjną Roku 2021.

Na tej samej uroczystości poznaliśmy także zwyciężczynię konkursu Nauczyciel Jutr@, który organizowały Fundacja Orange i Głos Nauczycielski, a w tym roku po raz pierwszy towarzyszył wyborom Nauczyciela Roku. Jury konkursu zdecydowało, że wyróżnienie należy się Joannie Mikusek-Przystajko ze Społecznego Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Kudowie Zdroju.

Wydaje mi się, że technologia stała się mostem, który połączył mnie z młodymi ludźmi. Mam poczucie, że nasza relacja weszła na inny etap, a dzięki temu, że i ja korzystam z zasobów cyfrowych, lepiej rozumiem uczniów, a oni z kolei to czują. Jedną z trudności, jaką widzę, było pokonanie własnych barier w głowie i obawy, jak sobie poradzę. Powodem, dla którego zdecydowałam się "przekwalifikować", byli moi uczniowie – powiedziała Joanna Mikusek - Przystajko.

Wśród Finalistów konkursu Nauczyciel Jutr@ znaleźli się także:

  • Marek Grzywna ze Szkoły Podstawowej nr 23 w Toruniu, oraz TEB Edukacja w Toruniu;
  • Michalina Ignaciuk z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej “Osiek” w Gdańsku;
  • Agata Karolczyk-Kozyra z I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tomasza Zana we Wschowie;
  • Aleksandra Schoen-Kamińska ze Szkoły Podstawowej nr 6 im. Lotników Polskich w Pile.

Wszystkim nauczycielom serdecznie gratulujemy!

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Szczególnie interesują go inicjatywy związane z tematyką przestrzeni edukacji - był liderem dwóch ważnych projektów międzynarodowych Fundacji Think!: Eduspaces21 oraz NOVIGADO. Jest współautorem kilku poradników dla szkół dotyczących przestrzeni edukacyjnych (m.in. Przestrzeń w edukacji). 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie