Pocałuj żabkę w łapkę, czyli o czarowaniu na lekcji

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Każdy z nas - nauczycieli marzy, aby podobnie jak bajkowa żaba zamieniła się w przystojnego księcia - nasz uczeń w sensie szkolnym zamienił się w zaciekawionego i zaangażowanego ucznia. Nie musi to pozostać tylko w sferze marzeń, gdyż trochę jako kreatorzy przestrzeni szkolno-lekcyjnej mamy wpływ do jakiej bajki - pracowni zaprosimy młodych ludzi. Wiadomo jednak, że nie każda bajka kończy się happy endem! I tak samo z naszymi uczniami! Ale warto czasem poczarować, by i nam - nauczycielom było bajecznie.

"Nauka nie pójdzie w las", gdy faktycznie do tego lasu z naszymi uczniami wyjdziemy! Przestrzeń pozaszkolna również sprzyja nauce: czy to zwykły spacer dla rozruszania aparatu ruchu, czy spacer połączony z wyzwaniami sportowymi lub grą terenową, czy nawet spacer z ćwiczeniem uważności i technikami mindfulness. W postaci karty z zadaniami np. w formie bingo można przemycić wiele merytorycznych treści, a zmiana otoczenia sprzyjać będzie nauce.

Podobnie, jak wykorzystanie piosenek może wspierać naukę trudnych pojęć albo tylko zapewnić interesujące skojarzeniem z wybranym przez nas tematem.

Lekcje i stosowane pomysły warto urozmaicać, oczywiście, z umiarem. Stąd polecamy koncepcję odwróconej lekcji albo odwróconego projektu umożliwiając uczniom przygotowanie się we własnym tempie i w spokoju zacisza domowego.

Kiedy czujemy się zainteresowani? Ano wtedy, gdy możemy coś odkryć, poznać coś, co wcześniej było tajemnicą i spróbować to rozgryźć. Tu idealnie pasują zamknięte pudła lub cyfrowe escape room’y.

Dodatkowo wykorzystanie nietypowych sprzętów, gadżetów, produktów - nawet codziennego użytku może uatrakcyjnić lekcję. Czy lepiej zapamiętamy replikację DNA z zastosowanie zamku błyskawicznego czy kolorowego schematu? Zależy pewnie od ucznia, ale takie dodatki sprawią, że będzie ciekawiej.

Podczas zajęć, nawet w szkole średniej, warto wykorzystać potencjał zdolności manualnych. Wykonane prace plastyczne różnymi technikami mogą stanowić uzupełnienie tradycyjnej lekcji a w dodatku mogą być wskazówką dla uczniów, jakimi talentami dysponują albo co sprawia im przyjemność. Może niekoniecznie wybiorą biologię na swój egzamin maturalny a będą wiedzieli, że w trudniejszych chwilach malowanie, składanie czy lepienie da im ukojenie.

Opowiadając o przewodzie pokarmowym, czy omawiając znaczenie biologiczne związków chemicznych aż prosi się o skosztowanie czegoś słodkiego, kwaśnego… o kompozycję zdrowego śniadania itp. Smaczna lekcja może okazać się strzałem w dziesiątkę również w kontekście zdrowego odżywiania się.

Zapraszamy na nasze wystąpienie na INSPIR@CJACH 2023 po więcej inspiracji:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorkach: Bogusława Mikołajczyk jest nauczycielką biologii i przedmiotów zawodowych z zakresu bioanalityki i farmacji w Zespole Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach. Autorka fanpage'a @Biologusdesignans. Współautorka nowego cyklu do biologii dla SP wyd. WSIP. Finalistka Konkursu Nauczyciel Jutr@ 2022. Monika Szekiel-Mnich jest nauczycielką geografii i przyrody w Szkole Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. Polskich Olimpijczyków w Mikołowie. Konsultant metodyczny. Miłośniczka gamifikacji, escape-roomów i narzędzi TIK w nauczaniu. Twórczyni prawdziwego pokoju zagadek we własnej szkole oraz bloga https://lets-explorepl.blogspot.com/. Obie należą do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie