Nauczyciel trenerem, trener nauczycielem

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiele lat temu, podczas szkolenia dla trenerów, zdałam sobie sprawę, że w porównaniu z nauczaniem uczniów, prowadzenie zajęć z dorosłymi jest znacznie bardziej zadbane od strony metodycznej. Pomyślałam wtedy, że każdemu nauczycielowi przydałoby się skończyć kurs trenerski, aby potem wykorzystać nowe umiejętności na zajęciach szkolnych.

Jakość szkolenia zależy w dużej części od trenera, a lekcji od nauczyciela. W tym wpisie podam kilka wskazówek dla trenera, aby jego szkolenie było efektywne i miało dobry odbiór. Zostaną one następnie „przerobione” na wskazówki dla nauczyciela.

A. Wskazówki dla trenera (inspiracja artykułem Thomasa Kramera):

Kontakt z uczestnikami

  • Nawiązywanie kontaktu z jak największą liczbą uczestników.
  • Włączanie się w prace grup, a w przypadku szkoleń online - odwiedzanie pokoi spotkań
  • Odpowiadanie na pytania uczestników.
  • Poruszanie się po sali, wykorzystywanie przestrzeni, aby utrzymać uwagę uczestników.
  • W przypadku szkoleń online zachęcanie uczestników do włączania kamer, ale nie zmuszanie do tego.

Używanie pomocy

  • Wykorzystanie w przekazie szkolenia grafiki, rysunku, obrazu.
  • Zapisywanie pracy uczestników na plakatach.
  • Tworzenie wizualnych podsumowań.

Monitorowanie

  • Sondowanie opinii uczestników i sprawdzanie zrozumienia tematu.
  • Przeprowadzanie ankiet i ewaluacji.

Dyskusje

  • Angażowanie uczestników w wartościowe dyskusje.
  • Zadawanie pytań prowokujących do myślenia i związanych z tematem.
  • Zadawanie pytań otwartych, unikanie jedynej słusznej odpowiedzi.
  • Ułatwianie rozmów między uczestnikami, zamiast samodzielnego odpowiadania uczestnikom.

Aktywne uczestnictwo

  • Zbieranie opinii od wszystkich uczestników.
  • Stosowanie głosowania.
  • Zachęcanie osób milczących do zabrania głosu.
  • Stosowania techniki „burzy mózgów”.

B. Wskazówki dla nauczyciela

Pomyślmy, że próbujemy przenieść te rozwiązania do nauczania w klasie. Jak te wskazówki mogłyby wyglądać, gdyby były skierowane do nauczyciela.

Kontakt z uczestnikami

  • Nawiązywanie kontaktu i rozmowy z jak największą liczbą uczniów.
  • Organizowanie pracy uczniów w grupach i asystowanie grupom.
  • Odpowiadanie na pytania uczniów.
  • Poruszanie się po sali, wykorzystywanie przestrzeni, aby utrzymać uwagę uczniów.

Używanie pomocy

  • Posługiwanie się zdjęciami, obrazami, rysunkami, aby pogłebić przekaz.
  • Zapisywanie rezultatów pracy uczniów na plakatach.
  • Tworzenie wizualnych podsumowań.

Monitorowanie

  • Sprawdzanie zrozumienia materiału przez uczniów.
  • Pozyskiwanie opinii od uczniów o nauczaniu.
  • Przeprowadzanie ankiet i ewaluacji.

Dyskusje

  • Angażowanie uczniów w wartościowe dyskusje.
  • Zadawanie prowokujących do myślenia pytań związanych z tematem.
  • Zadawanie pytań otwartych, unikanie pytań zamkniętych z jedną słuszną odpowiedzią.
  • Pozyskiwanie odpowiedzi na pytania od par lub małych grup.

Aktywne uczestnictwo

  • Zbieranie opinii od wszystkich uczniów.
  • Stosowanie głosowania.
  • Zachęcanie uczniów milczących do zabrania głosu.
  • Stosowania techniki „burzy mózgów”.

Korzystałam tu ze wskazówek Thomasa Kramera, ale pewnie można byłoby znaleźć jeszcze inne wskazówki do wykorzystania umiejętności trenerskich podczas lekcji dla uczniów. Proszę się podzielić!

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie