Nauczyciel trenerem, trener nauczycielem

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiele lat temu, podczas szkolenia dla trenerów, zdałam sobie sprawę, że w porównaniu z nauczaniem uczniów, prowadzenie zajęć z dorosłymi jest znacznie bardziej zadbane od strony metodycznej. Pomyślałam wtedy, że każdemu nauczycielowi przydałoby się skończyć kurs trenerski, aby potem wykorzystać nowe umiejętności na zajęciach szkolnych.

Jakość szkolenia zależy w dużej części od trenera, a lekcji od nauczyciela. W tym wpisie podam kilka wskazówek dla trenera, aby jego szkolenie było efektywne i miało dobry odbiór. Zostaną one następnie „przerobione” na wskazówki dla nauczyciela.

A. Wskazówki dla trenera (inspiracja artykułem Thomasa Kramera):

Kontakt z uczestnikami

  • Nawiązywanie kontaktu z jak największą liczbą uczestników.
  • Włączanie się w prace grup, a w przypadku szkoleń online - odwiedzanie pokoi spotkań
  • Odpowiadanie na pytania uczestników.
  • Poruszanie się po sali, wykorzystywanie przestrzeni, aby utrzymać uwagę uczestników.
  • W przypadku szkoleń online zachęcanie uczestników do włączania kamer, ale nie zmuszanie do tego.

Używanie pomocy

  • Wykorzystanie w przekazie szkolenia grafiki, rysunku, obrazu.
  • Zapisywanie pracy uczestników na plakatach.
  • Tworzenie wizualnych podsumowań.

Monitorowanie

  • Sondowanie opinii uczestników i sprawdzanie zrozumienia tematu.
  • Przeprowadzanie ankiet i ewaluacji.

Dyskusje

  • Angażowanie uczestników w wartościowe dyskusje.
  • Zadawanie pytań prowokujących do myślenia i związanych z tematem.
  • Zadawanie pytań otwartych, unikanie jedynej słusznej odpowiedzi.
  • Ułatwianie rozmów między uczestnikami, zamiast samodzielnego odpowiadania uczestnikom.

Aktywne uczestnictwo

  • Zbieranie opinii od wszystkich uczestników.
  • Stosowanie głosowania.
  • Zachęcanie osób milczących do zabrania głosu.
  • Stosowania techniki „burzy mózgów”.

B. Wskazówki dla nauczyciela

Pomyślmy, że próbujemy przenieść te rozwiązania do nauczania w klasie. Jak te wskazówki mogłyby wyglądać, gdyby były skierowane do nauczyciela.

Kontakt z uczestnikami

  • Nawiązywanie kontaktu i rozmowy z jak największą liczbą uczniów.
  • Organizowanie pracy uczniów w grupach i asystowanie grupom.
  • Odpowiadanie na pytania uczniów.
  • Poruszanie się po sali, wykorzystywanie przestrzeni, aby utrzymać uwagę uczniów.

Używanie pomocy

  • Posługiwanie się zdjęciami, obrazami, rysunkami, aby pogłebić przekaz.
  • Zapisywanie rezultatów pracy uczniów na plakatach.
  • Tworzenie wizualnych podsumowań.

Monitorowanie

  • Sprawdzanie zrozumienia materiału przez uczniów.
  • Pozyskiwanie opinii od uczniów o nauczaniu.
  • Przeprowadzanie ankiet i ewaluacji.

Dyskusje

  • Angażowanie uczniów w wartościowe dyskusje.
  • Zadawanie prowokujących do myślenia pytań związanych z tematem.
  • Zadawanie pytań otwartych, unikanie pytań zamkniętych z jedną słuszną odpowiedzią.
  • Pozyskiwanie odpowiedzi na pytania od par lub małych grup.

Aktywne uczestnictwo

  • Zbieranie opinii od wszystkich uczniów.
  • Stosowanie głosowania.
  • Zachęcanie uczniów milczących do zabrania głosu.
  • Stosowania techniki „burzy mózgów”.

Korzystałam tu ze wskazówek Thomasa Kramera, ale pewnie można byłoby znaleźć jeszcze inne wskazówki do wykorzystania umiejętności trenerskich podczas lekcji dla uczniów. Proszę się podzielić!

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...
Ppp napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Chwila oddechu jest rzadka i cenna - nie należy jej marnować na dodatkowe aktywności, skoro po kilku...
Kultura powinna być OBUSTRONNA: ja nie strzelam, pies mnie nie obszczekuje, gdy spokojnie idę ulicą ...
Słuchowiec może słuchać z zamkniętymi oczami i w dziwnej pozycji ciała - co nie oznacza nieuwagi. Ta...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie