Szkoła ucząca się. Łączenie dowodów i wyników badań z motywacją

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Przeglądając tysiące badań doszliśmy do wniosku, że sprawdzone i pewne strategie nauczania działają w różnych szkołach, społeczeństwach, kulturach, na różnych lekcjach z różnymi uczniami. Działają zawsze i mają zawsze znaczenie“ – uważa prof. Tom Corcoran z Teachers College Columbia University w Nowym Jorku. „Są to rzeczy, które nauczyciele powinni wprowadzać w swoich klasach i stosować je konsekwentnie.“PHOTO: SXC.HU

Profesorowie Tom Corcoran i Bill Stroud skupiają się na najlepszych metodach nauczania, których skuteczność została potwierdzona dowodami naukowymi.

„Innowacje w edukacji często oparte są na gustach, a nie na dowodach. I to się musi zmienić“ - mówi prof. Tom Corcoran. „Na uczniach w edukacji można testować wszystko, nie ma praw, które to ograniczają. A rolą rządu powinno być wspieranie badań, które pozwolą oprzec programy nauczania na sprawdzonych metodach.“

Prof. Tom Corcoran przekonywał pod koniec czerwca br. uczestników Polsko-Amerykańskiej Akademii Dyrektorów w Ustroniu, że reforma edukacji musi być oparta na faktach i dowodach, podobnie, jak to się dzieje w inżynierii czy medycynie. Taka reforma łączy w sobie badania i praktykę. Wymaga sprawdzonych programów i praktyk, systematycznej ewaluacji stałej aktualizacji oraz nauczycieli ceniących wyniki badań. „Dlaczego nie wykorzystać tego, co działa?“ – pytał prof. Tom Corcoran i polecił dyrektorom encyklopedię potwierdzonych dowodami skutecznych metod nauczania, stworzoną przez Uniwersytet Johna Hopkinsa - www.bestevidence.org.

A co działa?

  • planowanie lekcji i bloków lekcji
  • pełne wykorzystanie rozpoczęcia lekcji
  • praca uczniów podczas lekcji
  • ocena kształtująca i sprawdzanie rozumienia
  • właściwe zakończenie lekcji

„Czas nauczania jest waszym najcenniejszym zasobem i jedynym, nad czym macie kontrolę. Nie powinniście marnować ani minuty“ - podkreślał prof. Tom Corcoran. „Rozpoczęcie lekcji to jest moment, żeby aktywować posiadaną już przez uczniów wiedzę.“

O tym, jakie cechy posiadają szkoły, w których stale doskonali się proces nauczania, opowiadał prof. Bill Stroud, drugi wykładowca Akademii, wieloletni dyrektor amerykańskich szkół średnich. Do najważniejszych zaliczył wspólne liderowanie, skoncentrowanie na nauczaniu i uczeniu się oraz zaangażowanie w ciągłe doskonalenie praktyki zawodowej. „Poprawa zaczyna się wewnątrz szkoły“ – mówił prof. Bill Stroud.

Co mogą zrobić liderzy, którzy chcą doskonalić system nauczania i uczenia się w swoich szkołach? Przede wszystkim powinni regularnie mówić o swojej wizji i sposobach jej realizacji. Powinni też przeprowadzać obserwacje w klasie i spacery obserwacyjne, aby dowiedzieć się, jak naprawdę wygląda nauczanie w ich szkole oraz stworzyć formalne struktury współpracy nauczycielskiej, dające nauczycielom czas i przestrzeń pozwalającą na rozmowy o praktyce nauczycielskiej.

Jeśli nauczyciele zaczną się doskonalić, to uczniowie też będą coraz lepsi“ – uważa prof. Bill Stroud. „Moje doświadczenie mówi mi, że młodzi ludzie są zdolni nauczyć się dużo więcej niż my, dorośli, jesteśmy sobie w stanie wyobrazić.“ Omawiając wskazówki do opracowania szkolnego programu nauczania, prof. Bill Stroud podkreślał: „Dzieci nie uczą się i nie rozwijają "strona po stronie". Uczymy dzieci za pomocą programu, a nie uczymy dzieci programu.“

Wykłady prof. Toma Corcorana i prof. Billa Strouda miały miejsce podczas Polsko-Amerykańskiej Akademii Dyrektorów w Ustroniu, 27 czerwca 2011 roku.

(Źródło: CC-BY Centrum Edukacji Obywatelskiej)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie